اوضاع آموزش و پرورش تحویل شده به دولت سیزدهم به مراتب وخیم‌تر از خزانه خالی است.

کانون تربیت اسلامی بر این باور است که اوضاع آموزش و پرورش تحویل شده به دولت سیزدهم به مراتب وخیم‌تر از خزانه خالی است. دولت سیزدهم وارث آموزش و پرورش نیمه جان، نفس به شماره افتاده ای است که نیروی انسانی‌اش از حیث کمی به دو سوم و از حیث کیفی به نصف تقلیل یافته است.

کانون تربیت اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد: انقلاب اسلامی بدون تردید مهم‌ترین و با عظمت ترین رخداد قرون اخیر ایران و جهان است ، رخدادی که  مناسبات و هژمونی جهانی را به شکل بی سابقه‌ای به چالش کشید و آثار دامنه‌داری بر جای گذاشت.

بنیانگذار حکیم انقلاب اسلامی قبل از هر چیز، انسان ایرانی را با خویشتن خویش آشتی داد و او را به شنیدن ندای درون دعوت نمود و مردم مسلمان ایران با گوش جان ندایی را دریافت کردند که با گوش برون از انفاس قدسی امام می‌شنیدند. آری این سان بود که مردمان این سرزمین از سویدای دل به آیین و مرامش دل بستند و تحولی را رقم زدند که آن مرد خدا آن را انفجار نور توصیف نمود. 

این دگرگونی آنچنان عمیق بود که اندیشمندان سراسر عالم هر کدام به اقتضای فهم و منطق خویش در وصف آن کتا‌ب‌ها نوشتند و سخن‌ها گفتند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ندای بر گرفته از فطرت انقلاب اسلامی علی رغم تبلیغات سهمگین امپراطوری رسانه‌ای غرب، هم چنان گوش نواز عالمیان خسته از هیاهو و زرق و برق پر از نیرنگ و ریای قدرت‌های شیطانی است؛ احترام توأم با عواطف لطیف صدها میلیون انسان آزاده در شرق و غرب عالم به سردار دل‌ها موید این معناست.

با این همه چشم عالمیان به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، سوی ایران و فرزندان بلا فصل خمینی کبیر است که با این میراث عظیم چه خواهند کرد؟

 ملت ایران تا به امروز علی‌رغم فراز و نشیب‌ها با رهبری حکیم فرزانه امام خامنه‌ای و با استقامت، پایمردی و بصیرت بی‌بدیل خوش درخشیده و شخصیت باز یافته خویش را در قالب استقلال، آزادی، اعتماد به نفس ملی به نحو زیبایی به نمایش گذاشته و ققنوس‌وار از درون شعله‌های آتش بر افروخته از کید بدخواهان سر فراز کرده و تهدیدها را مبدل به فرصت نموده است.

از دل آتش جنگ تحمیلی به استقلال و بازدارندگی پایدار و از دل نقشه شوم سلطه‌گران جهانی به نیابت مدعیان دولت اسلامی عراق و شام به امنیت پیرامونی دست یافته و به فضل خدای بی‌همتا می‌رود از درون جنگ اقتصادی به استحکام و نوسازی اقتصاد دست یابد.

با این همه باید اذعان کرد که گام های پسین به جهت ضرورت اصلاح کژی‌های گذشته و ترسیم راهبردهای شتاب دهنده خطیرتر از پیشین است.

این بیانیه می‌افزاید: نقش جامعه معلمین و نظام تعلیم و تربیت در پیمایش افتخار آمیز گام‌های پیشین از حدوث انقلاب تا تثبیت، دفاع مقدس، جنگ اقتصادی و تحمل نجیبانه تنگناهای مترتب بر آن مبرهن و بی نیاز از یادآوری است؛ بخش عظیمی از  همه آنچه که امروز از اعتماد به نفس ملی، رویش‌های نو رسته و ظهور نسل هوشمند، دانشمند و متعهد به آب و خاک و سرزمین به یادگار مانده از سلحشوران دیروز و امروز، وامدار مجاهدت‌های خاموش جمعیت فرهنگیان است.

اهالی و دستگاه تعلیم و تربیت کشور در حالی این خدمت بی‌منت را تقدیم کشور نموده که از مضایق دگر و خود ساخته، هرگز آسوده خاطر نبوده است. گام دوم بیش از هر عنصر دیگری در گروی دستگاه تعلیم و تربیت توانا، خلاق و پویا است و از جمله کژی‌های لازم الاصلاح، جبران کاستی‌های فرو آمده بر نظام تعلیم و تربیت و فرو کاستن مضایق حاکم بر دستگاه عظیم آموزش و پرورش است.

کانون تربیت اسلامی بر این باور است که اوضاع آموزش و پرورش تحویل شده به دولت سیزدهم به مراتب وخیم‌تر از خزانه خالی است. دولت سیزدهم وارث آموزش و پرورش نیمه جان، نفس به شماره افتاده ای است که نیروی انسانی‌اش از حیث کمی به دو سوم و از حیث کیفی به نصف تقلیل یافته است.

روحیه و اعتماد اهالی تعلیم و تربیت تحت تأثیر سلطه سیاست‌بازان نان به نرخ روز خور و طمع ورزان مال اندیش و … به پایین ترین سطح در سال های بعد از انقلاب رسیده است. فرهنگیان از غارت منابع ده‌ها ساله خود در صندوق ذخیره‌، همچنان تلخ کام‌اند .

علی‌رغم تلاش مثال زدنی جامعه معلمین در فروزان نگه داشتن شمع تعلیم و تربیت با وجود محدودیت‌های ساختاری، حیرانی و سردرگمی برنامه‌ریزان، آثار کرونا در ساحت تعلیم و تربیت مخرب‌تر از آن است که به وصف در آید، فرزندان جامعه و بالمآل آینده علمی کشور قربانی خاموش کرونایند؛ امری که در دوره پسا کرونا بیش از امروز خودنمایی خواهد نمود.

حاکمیت ستاد آموزش و پرورش در طول سال‌های پیش در ساحت‌های مختلف به سستی گراییده و اجزای حاکمیتی‌ترین دستگاه کشور با گسست حاکمیتی روبرو است، فرایندی که رفتار تا به امروز وزارت آموزش و پرورش همچنان حکایت از استمرار آن دارد.

شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مغز متفکر و مرکز تعلیم و تربیت در خوشبینانه‌‌ترین حالت حاشیه نشین و در واقع‌بینانه‌ترین حالت محلل و تئوریزه کننده شرایط پیش آمده است.

کانون تربیت اسلامی بر این باور است که باز آفرینی جایگاه آموزش و پرورش و تجهیز کمی و کیفی آن برای ایفای نقش بایسته در گام دوم خطیر تر از آن است که متولیان رسمی و سازمانی به تنهایی و بدون معاضدت همه جانبه همه اجزای دولت، بتوانند از عهده بر آیند.

از این رو از رئیس‌جمهور که برای به قاعده نشاندن هرم واژگونه در بخش های مختلف آستین بالا زده و امیدها آفریده است، انتظار دارد با استمرار و تداوم همت آغازین، کاستی‌های حوزه تعلیم و تربیت، همانگونه که پیش‌تر تصریح فرموده‌اند از رفع یکبار برای همیشه مشکلات معیشتی تا نارسایی‌های صدر الذکر از سر راه این نهاد تاثیرگذار، آموزش و پرورش کشور را  برای ایفای نقش شایسته در گام دوم  یار و راهنما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *