نظام جامع راهنمایی و مشاوره آموزش و پرورش تصویب شد

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از تأیید و تصویب نظام جامع راهنمایی و مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.

نظام جامع راهنمایی و مشاوره آموزش و پرورش تصویب شد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حسن شربت‌دار سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در نهصد و نود چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 17 خرداد ۱۴۰۰، نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش به تأیید و تصویب نهایی این شورا رسید.

وی ادامه داد: ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش با بهره‌مندی از مشاوران متخصص در مدارس، مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی مراکز اختلال یادگیری وجود دارد.

شربت دار افزود: معلمان و مربیان از گذشته در قالب مشاوره کارکنان و رابطان هسته‌های مشاوره در مدارس از جایگاه ویژه‌ای برای ایجاد جو عاطفی – روانی و اجتماعی مطلوب برای حل مسائل و رفع مشکلات و اختلالات روانشناختی و تحصیلی ـ شغلی، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، توانمندسازی دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان برخوردار بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تصریح خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دوره‌های تحصیلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین تأکید مبانی نظری سند تحول بنیادین در سازمان‌دهی فرایند یاددهی – یادگیری با نگاه مشاوره‌ای، ضروری است ساز و کارهای لازم برای مشارکت عمومی و حداکثری معلمان، کارکنان مدرسه و اولیای دانش‌آموزان در حیطه‌های رشد شخصیتی و سازگاری، آموزش مهارت‌های زندگی، نظارت بر فرآیندهای یادگیری و طرح‌ریزی مسیر زندگی تحصیلی – شغلی فراهم شود.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان و کارکنان مدرسه نیز به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره باید در انجام فرایندهایی از جمله آموزش مهارت‌های زندگی، توانمندسازی روانی اجتماعی، شناسایی استعدادها، توانایی‌ها و مشکلات و انجام مداخلات مختصر به ویژه سیستم ارجاع در کنار مشاوران مدرسه و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش به استناد راهکارهای 7-3، 3-21 و 4-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاست های یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهره مندی دانش آموزان، اولیا، کارکنان و معلمان مدرسه در همه دوره های تحصیلی و نقش آفرینان درون و برون سازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *