نظام پرداخت حقوق فرهنگیان باید عادلانه شود/ چاره‌ای جز افزایش سطح کیفیت مدارس دولتی نداریم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود. یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم.

نظام پرداخت حقوق فرهنگیان باید عادلانه شود/ چاره‌ای جز افزایش سطح کیفیت مدارس دولتی نداریم

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره نگاهش درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: تحقق رتبه‌بندی معلمان با نظام پرداخت عادلانه
معلمان، یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تأثیرگذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است و از این جهت موضوع در خور توجهی هست.

وی ادامه داد: از طرفی رتبه بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد و آن عبارت از ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلم است؛ خب یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلمان، توانمندی‌های علمی و تخصصی آنهاست و علی‌رغم اینکه در سند تحول  بنیادین در 10 سال پیش، سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبه بندی معلمان باید مستقر شود اما تا امروز این موضوع رخ نداده است.

فیاضی اضافه کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس، اهتمام جدی دارند که در این دوره، این مطالبه جدی و به حق معلمان را جامه عمل بپوشانند.

وی با بیان اینکه فلسفه رتبه بندی معلمان، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای و عمومی معلمان است، گفت: نتیجه رتبه‌بندی بر اساس این فلسفه، این است که آموزش با کیفیت‌تر می‌شود پس دانش‌آموز با آموزش بهتری مواجه است و خروجی‌ها و فرآیندهای تربیتی و آموزشی و یاددهی ـ یادگیری قطعا بهتر خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: به عبارت دیگر، معلمانی که تلاش بیشتر و بهتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند.

وی گفت: شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه بشود. یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقاء پیدا کند و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود پیدا کند.

فیاضی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر خواهد شد و نظام آموزش و پرورش‌مان تعالی پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: الحمدلله اکنون رتبه‌بندی در دستور کار هست و خوب دارد پیش می رود. ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان و مورد تأکید در اسناد بالادستی تحقق پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: خودمان را ملتزم به پیگیری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان می‌دانیم که در واقع عقیده مان این است که یک نگاه سرمایه‌ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و یک ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیم‌گیری کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بارها مقام معظم رهبری تأکید داشتند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

فیاضی گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی را ارتقا دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسد یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر می‌شود و به تعیبر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه میفرستند.

وی تصریح کرد: یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *