معضل ترک تحصیل 760 هزار دانش‌آموز دبیرستانی و 210 هزار دانش‌آموز دبستانی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر آمارها نشان می دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.

معضل ترک تحصیل 760 هزار دانش‌آموز دبیرستانی و 210 هزار دانش‌آموز دبستانی

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: مهر امسال، به دلیل مؤلفه‌های متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار خواهد شد. در مهر امسال سامانه یکپارچه‌ای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم. 

وی ادامه داد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد؛ اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت و جلب رضایت مسؤولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.

وی گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنش‌هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه‌ریزی‌های دقیق پیگیر کارها هستند و در سخت‌ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده‌اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش‌ها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است.

کاظمی با اشاره به اینکه با شرایط کاملاً متفاوتی در دوران کرونا و پساکرونا روبه‌رو هستیم، ادامه داد: برای تجربه‌های جدیدی که در این دوران داشته‌ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم، حتماً باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو هستیم، افزود: اگر بخواهیم در سطح کلان به این چالش‌ها نگاه کنیم یکی از مهم‌ترین چالش‌ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان می دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامه‌ریزی‌های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه‌ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم.

کاظمی افزود: در آموزش و پرورش، کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده‌ایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.

وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دوساعته برای دانش آموزان و آینده آنها، بدون درنظر گرفتن گذشته دانش‌آموزان در دوران تحصیل، تصمیم گیری می‌کند، وقتی از دانش آموزان می‌خواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می بریم، چطور انتظار داریم دانش‌آموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، متأسفانه «نقش پذیری دانش‌آموزان» و «تمرین مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم.

کاظمی، چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کروناست که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی، بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.

  گفت: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالش‌ها برنامه‌ریزی کنیم و تلاش کنیم که این چالش‌ها مخصوصا جذب دانش‌آموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *