شهید فهمیده و بسیج دانش‌آموزی در کتاب‌های درسی

9 عنوان محتوا در پنج کتاب درسی، مرتبط با شهادت اسوه دانش‌آموزان انقلاب اسلامی، شهید محمد حسین فهمیده و روز بسیج دانش‌آموزی وجود دارد.

شهید فهمیده و بسیج دانش‌آموزی در کتاب‌های درسی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، 9 عنوان محتوا در پنج کتاب درسی، مرتبط با شهادت اسوه دانش آموزان انقلاب اسلامی، شهید محمد حسین فهمیده و روز بسیج دانش‌آموزی وجود دارد.

پرداختن به زندگینامه و معرفی الگوها و اسوه‌های اخلاقی، ملی، مذهبی و.. در محتوای آموزشی بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری است که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تلاش شده این مهم با پرداختن به ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار(ع) و سیره و منش ایشان و همچنین اسوه‌های ملی و مذهبی به خوبی مدنظر قرار گیرد. از این رو به‌منظور آگاهی‌بخشی، معرفی و سیره زندگی این بزرگواران، کتاب‌های درسی برای گروه‌های سنی مختلف مناسب‌سازی شده است.

اکنون به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی و سالروز شهادت اسوه دانش‌آموزان انقلاب اسلامی، شهید محمد حسین فهمیده به 9 محتوای مرتبط با شهدای دانش آموز در کتاب‌های درسی اشاره‌ای می‌کنیم.

این محتواها در کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم: زندگی نامه شهید حسین فهمیده؛  آمادگی دفاعی پایه دهم و دوازدهم: درس حماسه سازان، زندگی نامه شهید مرحمت بالازاده و شهید حسینعلی عالی؛  فارسی سوم دبستان: درس فداکاران: شهید حسین فهمیده و شهیده سهام خیام؛  فارسی پایه نهم: تصاویر و اشعاری درباره رزمندگان نوجوان و جوان هشت سال دفاع مقدس؛ مطالعات اجتماعی پایه هفتم: درس اسطوره ملی(شهید حسین فهمیده) وجود دارد.

علاقهمندان می‌توانند با مراجعه به بخش کتابخانه و مرکز اسناد در سایت رسمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از این نمایشگاه مجازی دیدن کنند.

مروری بر زندگینامه شهید محمد حسین فهمیده  

محمدحسین فهمیده در سال 1346 هجری شمسی در قم زاده شد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت. در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام خمینی (ره) گردید. هنوز مدت زیادی از حضور محمدحسین در جبهه‌‌ها نگذشته بود که با بستن نارنجک به کمر خود، زیر تانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام تانک دشمن، خود نیز به شهادت رسید. شهید فهمیده با این عمل شجاعانه، برگ سرخ دیگری بر تاریخ حماسه‌گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت. ماجرا از این قرار بود که محمدحسین فهمیده و دوستش محمدرضا در یک سنگر قرار داشتند که طی هجوم عراقی‌ها، محاصره شده بودند. محمدرضا دوست محمد حسین فهمیده زخمی شد و حسین فهمیده با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط رساند و خودش به سنگر بازگشت و مشاهده کرد که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل آنها هستند. که محمد حسین به خودش نارنجک بست و زیر تانک رفت. کاری که کمتر کسی می‌توانست انجام دهد.

حضرت امام خمینی (ره) درباره او فرمودند: “رهبر ما آن طفل 12 ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید”.

امروزه، شهید فهمیده، بحق الگوی شایسته ای برای دانش آموزان بسیجی و جوانان و نوجوانان کشور می باشد و یادآوری این حماسه می تواند، یادآور دوران دفاع مقدس و ارزش های والای آن زمان باشد. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرموده اند: “زنده نگهداشتن یاد حادثه شهادت دانش آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت های دفاع مقدس می باشد.” از این رو، هشتم آبان ماه، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسیج دانش آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *