بازگشایی دبیرستان‌ها از ۱۵ آبان ماه/ بلاتکلیفی آموزش حضوری دبستانی‌ها

بازگشایی دبیرستان‌ها از 15 آبان ماه/ بلاتکلیفی آموزش حضوری دبستانی‌ها

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس متوسطه از ۱۵ آبان ماه تا اول آذر ماه بازگشایی می‌شوند، درباره بازگشایی دبستان‌ها توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ساحت‌های مهم تعلیم و تربیت، ساحت تربیت بدنی و زیستی است و اگر بخواهیم پایه و اساس آن را در نظر بگیریم سواد حرکتی است.

وی افزود: اگر دانش‌آموز جسم و روان سالمی نداشته باشد، توانمندی او در سایر حوزه‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند به رشد اجتماعی دست یابد، اهمیت سواد حرکتی در دوران کرونا به شکل مضاعف خود را نشان می‌دهد و یکی از آسیب‌های امروز دانش‌آموزان ناشی از بی تحرکی است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در بسته تحولی سواد حرکتی تلاش می‌کنیم، ارزیابی اولیه به خانواده‌ها ارائه دهیم و بعد از 24 جلسه تمرین که  متناسب با هر دوره تحصیلی طراحی شده است، ارزیابی‌های ثانویه را انجام می‌دهیم و پس از‌ آن ارزیابی و اثربخشی بسته سواد حرکتی را به جامعه به ویژه دانش‌آموزان عرضه می‌کنیم.

کاظمی تصریح کرد: تمرکز بسته تحولی حرکتی بر دوره ابتدایی است و اگر دانش‌آموزان را در این دوره به ورزش عادت دهیم در وجودشان نهادینه شده و به ورزش علاقه مند می‌شوند، تلاش می‌کنیم اتفاق متفاوتی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی در شرایط جدید رخ دهد.

آغاز فعالیت حضوری 45 درصد مدارس  

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، درباره بازگشایی مدارس و انتشار اخبار متناقض دراین باره مطرح کرد: اگر مسئول بازگشایی آموزش و پرورش است، خانواده‌ها باید به حرف ما توجه کنند. الگوی بازگشایی با هماهنگی ستاد ملی کرونا در شهریورماه تدوین و ابلاغ شد و براساس همین مصوبه و پیش‌بینی‌هایی که وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا انجام داد، مدارس روستایی و عشایری از اول مهر باز شدند و هم‌اکنون 45 درصد مدارس باز هستند.

بازگشایی مدارس متوسطه از 15 آبان ماه 

کاظمی ادامه داد: برای سایر مدارس طراحی کردیم تا از اول آبان فرایند بازگشایی را آغاز کنیم و بین 15 آبان تا اول آذر با توجه به شرایط مدارس و اقداماتی که باید انجام بگیرد مدارس را باز می‌کنیم، مصوبه ستادملی کرونا روشن است و مدارس متوسطه اول از اول آذر و متوسطه دوم از 15 آبان بازگشایی می‌شوند.

وی ادامه داد: مدارسی که جمعیت کمتری دارند و نیاز به فرصت کمتری برای بازگشایی دارند از اول آبان آموزش حضوری را آغاز کردند و از نیمه دوم آبان ادامه بازگشایی مدارس را خواهیم داشت، واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 سال در حال انجام است، جای نگرانی نیست قول می‌دهیم بازگشایی مدارس از نیمه دوم آبان تا اول آذر انجام شود.

بلاتکلیفی بازگشایی دبستان‌ها

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس ابتدایی، تصریح کرد: در طراحی اولیه که انجام دادیم تفاوتی بین مدارس ابتدایی با سایر دوره‌های تحصیلی قائل نشدیم چون بازگشایی مدارس را به واکسیناسیون گره نزده بودیم، یک بار بحث واکسیناسیون دانش‌آموزان ابتدایی در ستاد ملی کرونا مطرح شد که مسکوت ماند به دلیل اینکه واکسیناسیون این گروه سنی در هیچ کجای دنیا انجام نشده است و امروز 117 کشور دنیا مدارس را کامل باز کرده‌اند بدون اینکه آن را به واکسیناسیون دانش‌آموزان گره بزنند.

وی افزود: امیدواریم موضوع دانش‌آموزان ابتدایی در ستاد ملی کرونا مطرح شود و نامه‌ای را به رئیس جمهور تقدیم کردیم و ایشان هم دستور دادند، در هر صورت تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم البته ما نظرات کارشناسی و تعلیم و تربیتی، دغدغه و نگرانی‌ خود درباره عدم بازگشایی مدارس را اعلام کردیم و بر بازگشایی مدارس اصرار داریم اما اگر ستاد ملی کرونا تشخیص دهد آموزش دانش‌آموزان ابتدایی در فضای مجازی ادامه یابد تابع سیاست‌ها هستیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: فعلا بازگشایی مدارس ابتدایی مسکوت مانده یعنی نه رد شده و نه تایید شده است، در واقع آن را ملغی نگه داشته اند تا بر روی آن کارشود و وقتی به تصمیم درستی برسند نتیجه اعلام خواهد شد.

عدم حضور دانش‌آموزان غیبت محسوب می‌شود

کاظمی درباره اینکه آیا حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است، تاکید کرد: مدارس را در چارچوب الگویی که طراحی کردیم باز می‌کنیم و با دانش‌آموزان هم رفتارهایی را داریم که در ایام حضور باید داشته باشیم یعنی اگر دانش‌آموز حضور پیدا نکند قطعا غیبت می‌خورد و بخشی از درس‌ها حضوری و بخشی را مجازی ارائه می‌دهیم.

وی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی است. هم‌اکنون یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت و ملجس بحث رتبه‌بندی ملعمان است و هر وقت به نتیجه برسد اعلام می‌کنند و آن چیزی که حاکم خواهد بود قانون مجلس است؛ مجلس نظرات دولت و معلمان را دریافت کرده و در نهایت آن چیزی که اجرا خواهد شد قانون مجلس است، دولت می‌گوید ممکن است اعتباری که در قانون بودجه پیش بینی شده است کفاف این نوع از رتبه‌بندی را ندهد و البته هنوز مشخص نیست چه مقدار اعتبار نیاز است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره دریافت تعهد از معلمان مشمول استخدام، متذکر شد: آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی همیشه معضل داشته است بدین صورت که تا ابلاغ نیرو زده می‌شود تقاضای انتقال دارد و این یک آسیب است. ماده واحده‌ای را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده تا ردیف‌های استخدامی آموزش و پرورش برای استان باشد. اگر بخواهیم ماندگاری نیروی انسانی را در آموزش و پرورش تضمین کنیم باید نیرو از بوم برای بوم بگیریم و این اتفاق افتاده است اما این بدین معنا نیست اگر فردی تعهد داده همیشه یک جا باشد برای همیشه آنجا بماند، آموزش و پرورش در چارچوب نقل و انتقالات اختیار دارد تا قوانینی وضع کند و  اگر کسی 10 سال در منطقه‌ای خدمت کرد و دیگر به او نیاز نبود به منطقه دیگری منتقل شود لذا نباید نگران تعهد باشند اما باید حساب کامل روی آن باز کنند که بیشترین خدمت را در همان استان و منطقه داشته باشند و این تعهد شهرستانی و استانی است و می‌توانند در درون استان جابجا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *