ترس از مدرسه و فرار از یادگیری نتیجه تعطیلی کرونایی مدارس کشور

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم‌وتربیت خبرگزاری فارس درباره مطالعات انجام شده درباره تبعات تعطیلی مدارس، اظهار کرد: نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد که متأسفانه دانش‌آموزان ما از تعطیلی مدارس دچار خیلی آسیب جدی شده‌اند که این آسیب هم به لحاظ کیفیت یادگیری و همچنین تعاملات اجتماعی، روانی و رفتاری است که باید بین «دانش‌آموز و معلم»، «دانش‌آموز و دانش‌آموز» و «دانش‌آموز و مدیر مدرسه» شکل بگیرد که از این لحاظ مجموع بررسی‌ها و دیدگاه‌های علمی نشان می‌دهد که تعطیلی مدارس آسیب‌های فوق‌العاده زیادی را هم به آموزش‌وپرورش و هم به دانش‌آموزان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه این آسیب‌ها در درازمدت مشخص می‌شود، افزود: بر اساس نتایج و نظریه‌های روان‌شناسی و مبانی نظری که در این زمینه وجود دارد، هر آموزشی که به دانش‌آموزان می‌دهیم، در یک دوره حساسی شکل می‌گیرد و اگر این آموزش‌ها در دوره خود ارائه نشود و شکل نگیرد یعنی منجر به تظاهرات نگرشی، باوری و رفتاری دانش‌آموز نشود، قاعدتاً یک عقب‌افتادگی خاص در آن حوزه در دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد.

کریمی ادامه داد: این عقب‌ماندگی‌ها به‌مرورزمان منجر به این می‌شود که به سایر حوزه‌های نگرشی و رفتاری یادگیری هم گسترش یابد؛ بنابراین اگر یادگیری‌های لازم در دانش‌آموزان اتفاق نیفتد، این عدم توفیق در یادگیری منجر به بی دستاوردی در سایر حوزه‌ها و زمینه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در این حالت، ذهن و مغز؛ توانایی‌های شناختی و رشد لازم را نخواهد داشت و باورها شکل نخواهد گرفت و در این صورت، عملاً کودکان ما به یک سری افراد بی‌سواد تبدیل می‌شوند که ممکن است بتوانند با اینترنت کار کنند و از طریق آن به شبکه‌های مجازی ورود کنند و اطلاعات را دریافت و بارگذاری کنند اما آنها در نهایت فاقد مهارت‌های تفکر خواهند بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش اضافه کرد: مهارت‌های تفکر دانش‌آموزان در تعاملات با معلمان و در اثر مواجهه با دانش‌آموزان هم‌سن‌وسال خود در مدرسه ایجاد می‌شود؛ بر اساس نظریه‌های روان‌شناسی، اگر دانش‌آموزان در معرض استدلال با بزرگسال و همسال خود قرار نگیرند، در آنها شاهد رشد تفکر نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که حتی باکیفیت‌ترین آموزش‌های مجازی و برخط، حداکثر 50 درصد می‌تواند به تحقق اهداف آموزشی و یادگیری کمک کند، گفت: آنچه ما در آموزش‌های مدرسه‌ای، حضوری و تعاملات «دانش‌آموز و معلم» و «دانش‌آموز، دانش‌آموز» مواجه هستیم، همین تعاملات چهره‌به‌چهره، استدلال کردن در رابطه و دیدن دیدگاه‌های فرد دیگر است که می‌تواند به رشد اجتماعی، فکری و اخلاقی کمک کند و این رشد به سایر حوزه‌های معرفتی و فکری دانش‌آموز هم گسترش پیدا کند. 

کریمی با بیان اینکه مدارس اکثر کشورها در دوران کرونا تاکنون باز یا نیمه‌باز بوده و تعاملات و رفت‌وآمد با معلم به طور حضوری و فیزیکی ادامه داشته است، گفت: ما و چند کشور دیگر در رده آخر کشورهایی هستیم که مدارس را باز نگه داشتند و باید بدانیم تعطیلی مدارس منجر به فجایعی می‌شود که امروز و آینده باید درباره آن بررسی‌های گسترده ای انجام شود.

وی تصریح کرد: ما و چند کشور دیگر فشار آوردیم که مدارس را در دوران کرونا تعطیل کنیم و الان می‌بینید وضعیت روانی بچه‌ها چگونه شده است! متأسفانه ترس از مدرسه و فرار از یادگیری در دانش‌آموز به یک معضل جدی تبدیل شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در مورد اثربخشی شاد، نیز گفت: پژوهشی با نظرخواهی 50 هزار نفر از معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه انجام شد و نتایج آن هم در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پژوهش نشان می‌دهد شبکه «شاد» تا حدودی اثربخش است، افزود: باتوجه‌به اینکه شبکه «شاد» یک شبکه بومی، ملی و تازه‌تأسیس یافته است، قاعدتاً باید هماهنگی‌ها و تحلیل‌های لازم درباره‌اش اتفاق بیفتد تا بتواند به‌عنوان یک شبکه کامل و جامع آموزشی موردتوجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش منتشر شده و در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است و بر اساس آن نتایج، تغییرات لازم دراین‌خصوص در وزارت آموزش‌وپرورش در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *