الزامات و ضرورت‌های بازگشایی مدارس مهرماه۱۴۰۰

مهرماه امسال در شرایطی به پیشواز بازگشایی مدارس می‌رویم که موج پنجم کرونا بامدیریت دولت جهادی درحال مهار بوده و با کاهش آمار فوت شدگان این ویروس منحوس روبروهستیم. انتظار مردم از این دولت بالطبع حرکت انقلابی واصلاح اموری است که در طول ۸سال گذشته تنها به ارزوی دستیابی آن خون دل خورد!

اموزش و پرورش کشور بعنوان محوری‌ترین عامل توسعه نیروی انسانی و سنگ بنای اتیه کشور- مهمترین مجموعه ای است که باید مورد توجه مسئولان محترم دولتی و ستاد کرونا قرار گیرد. آمار و ارقامی که اخیرا معاونت وزارت آ-پ اعلام نموده با آنکه نگران کننده است لاکن پرده از برخی واقعیت های موجود در طول ۱۸ماه گذشته در حوزه تعلیم و تربیت کشور بر می‌دارد.

به گفته اقای حسینی تنها ۳۵درصد از دانش اموزان در فضای مجازی حضور کافی داشته اند و ۷۵درصد دیگر بهره کافی نبرده اند. و در ارزیابی ها مشخص گردیده که ۴۲درصد از آموزش‌ها قابل قبول بوده است(۱). به نظر می‌رسد فضای مجازی در این ۱۸ ماه اگر توانسته ۳۵درصد از دانش اموزان را پوشش اموزشی دهد و ۷۵درصد دیگر از این آموزش‌ها بهره نبرده اند- قطعا همه دانش اموزان در این ۱۸ ماه از آموزش‌های تربیتی – فعالیت‌های پرورشی – ورزشی – ارتباطات گروهی – فعالیت‌های دینی –که موجب رشد مهارت‌های اجتماعی و پرورش روح وجسم انان می‌گردد رها بوده اند. و البته بطور سلیقه ای در میان برخی خانواده‌ها اقداماتی صورت گرفته لاکن این نوع فعالیت در دستور کار نبوده است.

اکنون که عزم وزارت اموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس بصورت حضوری با روش تدریجی – ترکیبی قرار گرفته انتظار می‌رود این حال ۱۸ ماهه در صدر فعالیت‌های مدارس قرار گیرد. ولی متاسفانه بخشنامه ای که توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان ابلاغ گردیده که بی کم وکاست وسیله معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آ-پ به ادارات کل ابلاغ شد. همه تاکید بر اموزش دروس ریاضی-فیزیک – شیمی – زیست شناسی و دروس مهارتی است و سایر دروس را به فضای مجازی ارجاع می‌دهد!

اگر فعالیت‌های پرورشی نظیر برگزاری نماز جماعت یا فعالیت‌های قرانی و حتی برنامه‌های جمعی با حفظ پروتکل‌ها از فعالیت حضوری مدارس حذف گردد – چه امیدی برای تربیت نسلی انقلابی و طراز نظام باقی خواهد ماند؟ در صورتی که نوع اموزش‌های گفته شده توسط ستاد می‌تواند از طریق تقویت فضای مجازی –فیلم – نرافزارهای متداول بصورتی جبران گردد ولی ایا کوتاهی در تربیت و پرورش این نسل قابل جبران است؟ مسئولان ذیربط ایا از عواقب تصمیم خود اگاهند؟ ایا می‌توان یک سال دیگر به کوتاهی‌های صورت گرفته در گذشته را بر این نسل تحمیل کرد؟

امید می‌رود در روزهای باقی مانده تا بازگشایی مدارس این مهم مورد عنایت و توجه دست‌اندکاران محترم قرار گیرد.

 والسلام ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰

 مشهدمقدس -رضا محدث

(1)خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۵شهریور۱۴۰۰

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *