محمدمهدی میرزالو:
بسماللهالرحمنالرحیم
سالهاست که فرهنگیان شاهد کمتوجهی سیاستورزان و دولتمردان به معلمان و تعلیموتربیت میباشند و برای ارتقای منزلت معلم و آموزشوپرورش آنگونه که امامخمینی تأکید فرمودهاست و رهبر معظم انقلاب توصیه میکنند تلاش شایستهای انجام نمیدهند آخرین این بیمهریها را در ترکیب اعضای شوراهای هماهنگی و اتحاد نیروهای انقلابی و خالی بودن جای فرهنگیان مشاهده کردیم که پیامد آن نادیده گرفتن سهم و نقش شایسته برای فرهنگیان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها بود این واقعیتها جامعه فرهنگیان را به این بلوغ و رشد رسانید که ضرورت دارد با اتحاد و وفاق و در قالب تشکلهای انقلابی بهطور مستقل حضور یابند و در عرصه سیاسی نقشی فعال ایفا نمایند تا بتوانند صدای رسای معلم را منعکس سازند و از جایگاه تعلیموتربیت و حقوق معلم آنگونه که برازنده است دفاع کنند
براساس همین احساس ضرورت حضور مستقل در فعالیتهای سیاسی فرهنگیان در قالب نمایندگان تشکلهای انقلابی از قالب یکسال قبل از برگزاری انتخابات کارگروههای طرح و برنامه و نیز نیروی انسانی را در مرکز و استانها تشکیل دادند و با همدلی نسبتبه شناسایی مدیران انقلابی و توانمند اقدام نمودند
در ایام برگزاری انتخابات نیز تشکلهای انقلابی فرهنگیان در سراسر کشور با ایجاد صدها ستاد مردمی فرهنگیان نشاط تازهای در جامعه آفریدند که بیانیهی حمایت سیصد و پنجاه نفر از مدیران ارشد بیانیه یازده تشکل انقلابی فرهنگیان برگزاری دهها جلسه حضوری و وبینار برگزاری تعداد قابلتوجهی میزگرد در خبرگزاریها تولیدات فراوان در فضای مجازی و در نهایت حضور چند هزارنفری در همایش دیدار فرهنگیان با آیتالله رئیسی در تهران نمونههایی از این تلاشها بود
از دیگر دستاوردهای وحدت فرهنگیان در قالب تشکلهای انقلابی تعامل و برقراری ارتباط با اصحاب و اطرافیان رئیسجمهور منتخب بود ودر این ارتباطات تلاش شد گزارشهایی از وضعیت آموزشوپرورش و انتظارات معلمان ارائه گردد و نیز نسبتبه خطر تفکرات غربزده و افرادی که عامل پیدایش مشکلات موجود هستند هشدار داده شود تا مبادا بخواهند با تغییر چهره در دولت آینده نفوذ کنند
سرانجام علیرغم پراکندگی دیدگاهها و اختلافنظرها و انبوه نگاههای متفاوت تشکلهای انقلابی فرهنگیان موفق شدند با درک ضرورت وحدت و همدلی پنج نفر را بهعنوان نامزدهای وزارت آموزشوپرورش به ریاست جمهور منتخب معرفی نمایند هرچند ممکن است برخی همکاران محترم نسبتبه بعضی از افراد معرفیشده انتقاد و نقطه نظراتی داشته باشند که البته هیچکس مصون از نقد نیست اما مهم آن است که تشکلهای فرهنگیان توانستند در موضوع حساس پیشنهاد وزیر با همفکری و همدلی وحدت خویش را حفظ و فهرست مشترکی را ارائه نمایند حتی اگر وزیر آینده از این جمع انتخاب نشود
اینک مهم آنست که بتوانیم با حفظ وحدت همچنان حضور خود را در صحنه حفظ و پیگیر مسایل تعلیموتربیت و حقوق معلمان باشیم و از طریق دولت و مجلس و سایر نهادها و مؤسسات برای ارتقای جایگاه آموزشوپرورش و دفاع از معیشت و منزلت والای معلم تلاش کنیم
توجه داشتهباشیم که تا کنون پراکندهکاریها و اقدام هر گروه یا فردی از ما براساس تشخیص خود عامل مبهم ماندن مسائل و یکی از مهمترین موانع پیشرفت آموزشوپرورش بودهاست تاآنجاکه حتی برخی دولتمردان پیشین را به این نتیجه رسانید که معلمان نمیتوانند برای انتخاب وزیری از خودشان با هم به وحدت برسند لذا باید از سایر وزارتخانهها برایشان سرپرستی تعیین کرد و اینگونه بود که ۱۵ سال زمام امور وزارتخانه ما به وزرای میهمان سپرده شد تا تربیتمعلم را تعطیل کنند معاونت پرورشی را منحل نمایند و۲۰۳۰ را به اجرا درآورند
اینک ضمن سپاسگزاری خاضعانه از همکاران گرانقدر و انقلابی در سراسر کشور بهخاطر بصیرت و ایفای مسئولیت انقلابی در شرایط حساس انتخابات تقاضا داریم این همدلی و وحدت پاس داشته شود تا همچنان دست در دست یکدیگر بتوانیم صادقانه و خالصانه برای اعتلای معلم و مدرسه و تعلیم و تربیت کوشش کنیم
محمود فرشیدی
دبیرکل کانون تربیت اسلامی