حسين ضرغامى: ايران قوى، آموزش و پرورش قوى ميخواهد

حسين ضرغامى در ميزگرد مطالبات آموزش و پرورش از دولت آينده گفت: ایران قوی، آموزش و پرورش قوی می‌خواهد

در اين ميزگرد كه با حضور تعدادى از كارشناسان آموزش و پرورش برگزار شد، ضرغامى اظهار داشت: رتبه بندى معلمان و افزايش امكانات آموزشى، تفريحى، پژوهشى و ورزشى منجر به رشد تعليم و تربيت كشور خواهد شد

یکی از مهم‌ترین حقوق مردم، مطالبه‌شان از مسؤولان است و اگر یک اقدام یا قانون اشتباه یا ترک فعل را ببینند، مطالبه‌گری می‌کنند. 

ایران قوی، آموزش و پرورش قوی می‌خواهد؛ در آموزش و پرورش، اسناد بالادستی داریم و فردی که می‌خواهد در آموزش و پرورش کار کند، نیاز نیست که برنامه بچیند و تازه ببینید مشکلات چیست، بلکه باید به این اسناد باور داشته باشد و دوم اینکه عزم و اراده اجرای این اسناد را داشته باشد؛ اگر این باور و عزم نباشد، نتیجه‌اش این می‌شود که در آزمون‌های بین‌المللی رتبه خوبی نخواهیم داشت.

روحيه تحول خواهى در آموزش و پرورش موجود است، بايد تحول خواهان شناسايى شوند

نکته بعدی درباره ایستادگی در برابر تغییر است و ما در برنامه خود، تلاش داریم که از کار درست، حمایت داشته باشیم؛ به عنوان مثال در بحث رتبه‌بندی می‌گویند ساختاری می‌آید تا حقوق‌ها افزایش یابد؛ درد آموزش و پرورش فقط افزایش حقوق نیست؛ افزايش كرامت، منزلت معلم، دانش آموز و مدرسه است. اگر امكانات و مانبع مدارس خوب باشد، نتايج هم خوب خواهد شد، رتبه بندى معلمان و افزايش امكانات آموزشى، تفريحى، پژوهشى و ورزشى منجر به رشد تعليم و تربيت كشور خواهد شد. در حال حاضر ساعت کار معلمان تا 12، 13 است و بعد از آن دانش‌آموزان رها می‌شوند. اگر معلم حقوق خوب بگيرد و دغدغه معيشت نداشته باشد، مثل کشورهای دیگر، معلمان با خيال راحت تا ساعت 16 سر کار باشند و انواع مهارت‌ها و برنامه ها را اجرا كنند، كار پرورشى، رفع اشكال و ارتباط بيشتر با دانش آموزان را ارائه دهند.

سند تحول بنيادين قلب آموزش و پرورش

قلب اصلی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است. این سند 23 هدف عملیاتی و 131 راهکار دارد؛ 9 سال است که سند ابلاغ و امضا شده است اما فقط 20، 30 درصد آن اجرا شد که همان سال‌های اول انجام شد ولی سند 2030 در 6 ماه، ابلاغ، امضا و اجرا شد.

چه چالش‌هایی در اجرای سند وجود دارد؟ این وظیفه ما مطالبه‌گران است که کمک کنیم. در قوانین سند، ضمانت‌های اجرایی پیش‌بینی نشده است و اگر ترک فعلی انجام شد و یا متولی بخش‌ها به مسؤولیت خود عمل نکند، تکلیف چیست؟

عدم تنقیح قوانین و مقررات آموزش و پرورش با سند تحول بنیادین یکی از مشکلات آموزش و پرورش است؛ یک سری قوانین در سند داریم که دولت به مجلس نیاورده است.

17 قانون در مجلس درباره آموزش و پرورش آمده است که 11 مورد آن درباره امور اداری و استخدامی است و بحث آموزش و عدالت آموزشی در آن خبری نیست. 

آموزش و پرورش شبیه بنگاهی شده است که مجلس هر کسی که درخواست استخدام دارد، در آموزش و پرورش جذب می‌کند و این موضوع بدون در نظر گرفتن نیازهای آموزش و پرورش است.

بخش گفتمان‌سازی سند تحول، موضوع دیگری است که باید انجام شود و همچنین عدم ثبات مدیریت‌های آموزش و پرورش، نکته دیگری است که باید رئیس‌جمهور به آن توجه داشته باشد.

انتظار ما این است که رئیس‌جمهور، یک وزیر آموزش و پرورش با شایستگی‌های تعلیم و تربیت انتخاب کند؛ همچنین یک نقشه اقدام ملی برای سند تحول بنیادین طراحی شود که هر دستگاه وظیفه‌اش چیست؟ که این موضوع در سند تحول آمده است.

پيشنهادم اين است كه یک سامانه رصد و پيگيرى سند تحول بنيادين طراحی شود و لحظه به لحظه پیشرفت سند تحول، موانع و… را گزارش دهد. یعنی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش، يك شفاف‌سازی و گزارش دهى مستمر صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *