شاید بیش از یک دهه است که سازمان پژوهش سخن از تولید بسته آموزشی و یا یادگیری در رسانه ها واسناد از جمله برنامه درسی ملی دارد و در واقعیت بسته یادگیری حداکثر از کتاب راهنمای معلم و یا الکترونیکی کردن کتاب درسی تجاوز نکرده است ودر همین حد باقی ماند در حالی که جلسات کارشناسی متعدد گذاشته شد واسناد واسطی برای نیل به این منطوق وایده و وظیفه قانونی نگاشته شد و به تجربیات سازمانی در یاس ونا کار آمدی سازمانی افزودشد وحواس پرتی برای کارکنان در پرداختن به وظایف مراقبت وتحلیل از روند آموزش جاری در حیطه برنامه درسی و مطالبات سند تحول وبرنامه درسی ملی انجامید و کار بسته یادگیری آنقدر در سازمان اهمیت یافت که در ساختار سازمان معاونتی به همین نام سبز شد ولی پس از مدتی پژمرده شد و معاونت باقی ولی معاون حذف وبه قائم مقامی تغییر ماهیت دادتا رییس سازمان هر چند وقت یکبار ایده های ناپخته و تجربیات شکست خورده خود را ترمیم نماید تا نقل ونبات گفتگوی کارشناسان سازمان شود وجو سازمانی از متن به حواشی واز وظایف به گزافه گویی منعطف شود
جناب استاد ملکی آیا سلطنت کتاب درسی را می تون با وجودکرسی وتخت کتاب درسی با حکمرانی کنکور و هدایت تحصیلی فشل ونا کارآمد و موسسات تجاری آموزشی اختاپوسی خلع کرد و به جامعه وعده سر خرمن بدون شخم و آبیاری مراقبت از کشت داد کدام ایده شما و گذشتگانتان که شما وارث لفاظی های آنها هستید محقق شد
والله بهتر نیست بررسی از عملکرد فعلی کتاب درسی از علاقمندی دانش آموز،پاسخ به نباز او ،اجرای در مدرسه وارزشیابی آن داشته باشید وپا را از جلسات غنی سازی اوقات فراغت به خرابه های برنامه درسی مدارس بگذارید تا حقایق را درک کنید وبرای درمان بیماری های بی انگیزی و بی رغبتی دانش آموز ومعلم ومدرسه در مقام استادی چاره ای بی اندیشیدواز خفگی دانش آکادمیک نجات یابید
والله اعلم بما تصفون
واحد سند تحول بنیادین
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: میپذیرم که برخی کتابهای درسی از جهت نوع نگارش، داشتن محتوای کاربردی، عملی بودن و تمرینات کارآمد نقاط ضعفی دارند و ذات کتاب درسی محدودیت است.
حسن ملکی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که “بسیاری معتقدند کتابهای درسی فاقد متن روان و ساده و تمرینات کافیاند به همین دلیل دانشآموزان کمتر از آن استفاده میکنند و متمایل به جزوه و کتابهای کمکآموزشی هستند، حتی برخی مؤلفان کتابهای درسی اقدام به تألیف کتاب کمکآموزشی با محتوا و کیفیتی جذابتر برای ناشران بخش خصوصی کردهاند، سازمان پژوهش برای افزایش کیفیت متن و نثر کتابهای درسی چه اقداماتی انجام داده است؟” اظهار کرد: باقاطعیت میگویم، این حرفی که بهنقل از منتقدان کتابهای درسی مطرح کردید، عمومیت ندارد.
وی افزود: ما نمیتوانیم بگوییم همه محتوا و کتابهای درسی چنین نقطه ضعفی دارند. میپذیرم که برخی کتابهای درسی از جهت نوع نگارش، داشتن محتوای کاربردی، عملی بودن و تمرینات کارآمد و… نقاط ضعفی دارند اما در مقابل کتابهای درسی هم وجود دارند که وضع بسیار مطلوبی دارند البته نمیگویم ایدهآل هستند اما درصد بالایی از انتظارات آموزشی و پرورشی در متون آموزشی آنها لحاظ شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: تعدادی از کتابهای درسی هم هستند که اشکالاتی در آنها وجود دارد، به قطعیت رسیدهایم اگر کتاب درسی تنها ماده آموزشی باشد هرکاری انجام دهیم باز هم نواقص خواهد داشت چون اگر بهعنوان مثال محتوایی داشته باشیم بهاندازه 10 لیتر ولی ظرفمان بهاندازه دو لیتر باشد 8 لیتر از محتوا بیرون میماند یا سرریز خواهد شد.
ملکی ادامه داد: هماکنون محتواهای آموزشی مورد نیاز دانشآموزان برای زیستن در جامعه در ظرف محدود کتاب درسی قابل قراردادن و استقرار نیست چون کتاب درسی بهطور ذاتی ماده آموزشی تنگ و محدود است.
وی تصریح کرد: هرکاری کنیم محدودیت ذاتی کتاب درسی برطرفکردنی نیست و راهحل، رهایی از انحصار محتوا و ماده آموزشی کتابهای درسی است، باید مسیر را تغییر دهیم و راهی که انتخاب کردهایم جایگزین کردن بسته تربیت و یادگیری بهجای کتاب درسی است البته در بسته تربیت و یادگیری هم کتاب درسی وجود دارد و حذف نمیشود اما از محوریت میافتد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: حتی اگر کتاب درسی خیلی مطلوبی هم باشد باز هم سرشت کتاب درسی محدودیت است و هرکاری بکنیم و بخواهیم اقدامات اصلاحی هم انجام دهیم قیدهایی وجود دارد که نمیگذارد اصلاحات بهدرستی انجام شود.