تاملی بر گفتمان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم

انتخابات در کشور ما نشان حاکمیت مردم بر سرنوشت خود منبعث از اراده الهی در قوانین اسلام است واین با دنیا که تنها مبارزه با دیکتاتوری و سلب آزادی است متفاوت است وتفاوت آن دراین است که گاهی انتخابات با ثروت و قدرت وحزب وگروه تقلب وفریب نوعی دیکتاتوری مردم مآبانه است وآزادی که آرمان بشری تعربف می شد با زانوی نماد حکومت یعنی پلیس نفسش قطع می شود و آموزش حق طبیعی افراد است در رنگ سفید وسیاه رنگ می بازد به طوری که احیای حقوق سیاه پوستان در قرن تجددگفتمان حاکم در دو قطبی های ریاست جمهوری است ومتاسفانه قدرت وثروت بی حد وحساب واختیارات رئوسای تمامیت خواه دیکتاتوری را به استکبار تبدیل کرده است و حمایت از داعش ویا عدم حمایت از آن از دو قطبی های حاکم بر گفتمان تبلیغاتی مدعی حقوق بشر در دنیا می شود
اما در اسلام مشروعیت حاکمیت با آرای مردم و تنفیذ ولی فقیه است تا شرایط حاکمیت اسلامی از جمله عدالت،محرومیت زدایی،عدم سوئ استفاده از مقام ، جلوگیری از تضییع حقوق ملت در معاهدات بین المللی استعماری و.. از زمان انتخاب تا پایان دوره حفظ شود تا عرض و دم مردم در زیر قدرت ریخته نشود
گفتمان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بیشتر مبارزه با فساد و سر و سامان دادن به معیشت مردم است یعنی ما که بر نفی فساد دستگاه پهلوی انقلاب کردیم امروز فساد به سلطان های مختلف سکه و ارز و مسکن و.. تبدیل شده است و بدلیل بی تدبیری دولت دوازدهم در زمان تحریم ظالمانه و پمپاژ نقدینگی به جامعه و به یغما دادن کارخانجات ملت به اسم شیک و مدرن خصوصی سازی و افزایش غیر قابل تصور مسکن همه گفتنان نامزدها به رقع این معضلات اختصاص یافته است و مفسدان اقتصادی و دولت بی تدبیری اولویت نظام امام خمینی را تغییر دادند او برای عدالت و مستضعفان قیام کرد و مردم از او حمایت و جانفشانی کردند او برای قطع وابستگی به ویژه از دنیای استکبار و ظلم قیام کرد ولی دولت نظام او تمام آرمان و آرزویش ارتباط با هژمونی ستمگر و ظالم است او برای مبارزه با فساد قیام کرد ولی عده ای در صدد توجیه فساد و خط ونشون کشیدن علیه این مبارزه هستند
لذا اولویت فرهنگ و تعلیم و تربیت در سایه نابسامانی های اشاره شده به محاق رفته است ۱۴ میلیون دانش آموز انگیزه ای برای یادگیری ندارند مدرسه هویت فیزیکی خود و محیط یادگیری با شبکه ای از کلاس مجهز و امن و کتابخانه، سالن ورزش، کارگاه ،سالن نمایش و نمازخانه و قرائت خانه، سالن غذاخوری را به اتاق های تاریک و کوچک و بدون حیاط روباز و ساختمان فرسوده(حداقل ۳۰ و رصد مدارس تهران فرسوده است) عوض ‌کرده است تغییر محتوای آموزش و کتاب جای محیط یادگیری غنی و متنوع اعم از داخل و خارج مدرسه را گرفته است و مدعی مبارزه با حافظه محوری و طالب مهارت آفرینی هستند هنرستان ها و کارگاههای آنها به رشته های مانند حسابداری و کامپیوتر با کمترین مونه تجهیزاتی برای آموزش به دبیرستان تبدیل شده اند و گاهی هنرجو با موتور ماشینی آموزش مکانیک می بینند که مدت ها به موزه رفته است هدایت تحصیلی هویت تکثر خود را براساس استعداد بچه ها به انحصار رشته علوم تجربی هدیه کرده است سنجش توانمندی های بچه ها برای هدایت آن به سمت نیاز های فرد و جامعه به نبرد حافظه ها ی پر تکرار کنکور تبدیل شده است و سودجویان و تاجران آموزش سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در این عرصه تراکنش مالی دارند و مجلس از سال ۱۳۸۶ تا کنون با قیام و قعود نتوانسته و یا نخواسته و یا نگذاشتند که جلوی قتل عام استعداد های بچه ها را بگیرند و میلیون ها نفر پس از ۱۲ سال تحصیل با اتفاق خانواده از سرنوشت خود هراسانند
رتبه آموزشی ما در منطقه و جهان نزدیک به آخر است و مسئولان به گفتن درد درمان می طلبند و به جای پاسخ سئوال می نمایند
گرچه فساد اقتصادی فضای فرهنگی را فاسد می کند و وجدان به تاراج و امانت به خیانت معنا می شود و ارزش های الهی به ارزش های دنیایی تقلیل می یابد ولی فرهنگ هویت فرد و جامعه است و اقتصاد و معیشت رفتار فرهنگی است فساد مانع رشد فرهنگی است رفع مانع ضروری است ولی هویت بخشیدن به مانع و آن را جانشین اقتضا نمودن خردمندانه نیست
از نامزد های انتخاباتی انتظار نگاه جامع به مشکلات کشور داریم و تبیین مشکلات کشور و ارتباط آنها و بیان راه حل و توانمندی آزموده شده نشان اصلحیت را دارد فراموشی تعلیم و تربیت و آموزش پایه عمومی فرهنگ ساز باید مجازات آن فراموشی در پای صندوق رای باشد

با آرزوی مدرسه ای که زندگی در آن جریان داشته باشد
سید نصرت الله فاضلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *