واکنش‌های تدریجی مسؤولان آموزش و پرورش به استعفا و برکناری

بعد از انتشار خبر برکناری فاضل نظری از مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اسفند امسال و تأیید آن در 16 فروردین توسط نظری، بالاخره امروز مدیرعامل جدید منصوب شد.

به گزارش رسانه معلم به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: اسفند سال گذشته بود که شایعه برکناری فاضل نظری از مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد؛ این شایعه تا فروردین ادامه داشت و به رغم آنکه در رسانه‌ها هم منتشر شد اما هیچ واکنشی از سوی مسؤولان آموزش و پرورش نداشت. حتی یکی از مسؤولان آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «هنوز وزارت آموزش و پرورش در حال کار با فاضل نظری است»؛ البته ناگفته نماند که آنها احتمال تغییر نظری را رد نکردند. 

در کنار شایعه برکناری مدیرعامل کانون، جایگزینی علیرضا حاجیان زاده به جای وی شنیده می‌شد کسی که قبلا مدیرعاملی کانون را به عهده داشت و منتقدان معتقد بودند که بازگشت مدیرعامل قبلی به کانون، اتفاق مبارکی نیست و باید افراد جدید را برای این سِمت انتخاب کرد. 

در هر حال هیچ کدام این شایعات تأیید نشد تا آنکه فاضل نظری 16 فروردین در حاشیه آیین رونمایی از چهار تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تغییرات مدیریتی در این کانون، گفت: «باید این سؤال را از اعضای هیأت امنای کانون سؤال کرد اما بخشی از آن خبر که به من مربوط می‌شود، صحت دارد و شایعه نیست و در هفته پایانی سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت آموزش و پرورش به ما هم ابلاغ شد و قرار بود ظرف یکی دو روز در همان هفته پایانی سال این تغییرات انجام شود که متاسفانه هنوز این اتفاق روی نداده و به روزهای آغاز سال جدید موکول شد و تاکنون هم محقق نشده است».

فاضل نظری دو روز بعد، یک انتصاب هم داشت و سعیدرضا کامرانی را به عنوان مدیرکل کانون استان فارس منصوب کرد؛ چندی بعد هم معاون فرهنگی کانون از این نهاد رفت که نظری، افسون امینی که مدیرکلی آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است را با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی منصوب کرد.

تا اینکه گفته می‌شود ظهر امروز، فاضل نظری از همکارانش خداحافظی کرد و در پانزدهمین روز اردیبهشت، بالاخره وزیر آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده را جایگزین او کرد و به عبارت دیگر از پروسه اعلام برکناری تا جایگزینی حدود یک ماه و نیم گذشت.

مورد دیگر استعفا سید حسن الحسینی مسؤول شبکه شاد است که معلوم نیست چرا هنوز هیچ واکنشی نسبت به رفتن وی منتشر نشده است. 

در ایام عید نوروز امسال، شایعاتی مبنی بر استعفای سید حسن الحسینی منتشر شد؛ استعفایی که باز هم واکنشی از سوی مسؤولان آموزش و پرورش نداشت. اما الحسینی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «از مدیریت اجرایی «شاد» کناره‌گیری کردم و قبلا هم البته استعفا کرده بودم اما اکنون به شکل رسمی کناره‌گیری کردم؛ علت اصلی هم مشکلات شخصی است. البته نارسایی‌هایی هم در کار وجود دارد که طبیعی است. یک ابرپروژه‌ای مثل شاد به عنوان اولین تجربه است و با مشکلات انتقالی که در شاد هم از جهت زیرساخت‌ها و هم دیتاهای درونی آموزش و پرورش هست، طبیعی است که نارسایی‌هایی وجود داشته باشد».

وی ادامه داد: «این پروژه با همت عالی وزیر آموزش و پرورش و همه کسانی که در این مسیر از اول زحمت کشیدند، شکل گرفت و صمیمانه تشکر می‌کنم ولی این پروژه لازم دارد که وقف بیشتری مصروف توسعه آن شود و من واقعا فکر می‌کنم با توجه به ضرورت پرداختن و وقت گذاشتن برای مشکلات شخصی‌ام، نمی‌توانم همزمان وقت لازم را بگذارم و اصرار دارم که در این سمت نباشم».

شنیده‌ها حاکیست که مسؤول شبکه شاد از همکارانش هم خداحافظی کرده است اما جالب این است که وزارت آموزش و پرورش هیچ واکنشی به این موضوع نداشته و نه تأیید و نه تکذیب کرده است.

حتی گفته می‌شود یکی از مهره‌های کلیدی شاد هم بعد از رفتن الحسینی، کناره‌گیری کرده بود که بعد از مذاکره وزیر با وی، به سر کار برگشته است.

در این مدت، برکناری حاشیه‌دار دیگری نیز در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت که البته جایگزین آن همان زمان مشخص شد. «ناصر سلیمان زاده» جایگزین یامحمد حسین‌بُر «رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری» شد. همان زمان شایعاتی نیز مبنی بر برکناری الهیار ترکمن هم منتشر شده بود که تا این لحظه نه تنها واکنشی نداشت بلکه نشست خبری هفته معلم هم با حضور الهیار ترکمن برگزار شد.

از دیگر انتصاب سال 1400 آموزش و پرورش،  «میترا تیموری» به عنوان سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بود که جایگزین مجتبی زینی‌وند شد و «زهرا پناهی روا» به عنوان مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش جایگزین فرحناز مینایی‌پور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *