تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسئولیت‌شناسی و تکلیف‌گرایی معلمان

در هفته‌ای که در حال پشت سر گذاشتن آن هستیم روز معلم را در حالی پشت سر گذاشتیم که همچنان مدرسه‌ای باز نیست و خبرهایی در حوزه تعلیم و تربیت از اعلام پروتکل های بهداشتی برای برگزاری امتحانات نهایی تا خبرهایی از واکسیناسیون فرهنگیان برای آغاز سال تحصیلی آینده به گوش رسید؛ اما مهمترین رویداد این هفته در حوزه آموزش و پرورش سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران با تشریح جایگاه مهم معلمان و کارگران در پیشرفت کشور بود. ایشان در سخنان خود در تبیین جایگاه و شأن مهم معلم به برخی ویژگی‌های شهید مطهری پرداختند و افزودند: شهید مطهری عالِم، فیلسوف، متفکر، فقیه و مسلط به مسائل فکری بود اما ویژگی مهم استاد شهید آن بود که در عرصه تولید و انتشار فکر درست، متقن و عمیق، در یک جهاد نرم‌افزاری مداوم بود و با دغدغه‌مندی نسبت به مخاطبانش و جامعه، با امواج منحرف فکری شرق و غرب مقابله می‌کرد.

رهبر انقلاب، مسئولیت‌شناسی و تکلیف‌گرایی را دو ویژگی دیگر شهید مطهری خواندند و گفتند: او با اولویت دادن به نیازهای جامعه، ظرفیت‌های حوزه فکر و علم را به این نیازها نزدیک می‌کرد که معلمان عزیز باید این ویژگی‌ها و روش‌ها را الگو قرار دهند.

رهبر انقلاب، مسئولیت‌شناسی و تکلیف‌گرایی را دو ویژگی دیگر شهید مطهری خواندند و گفتند: او با اولویت دادن به نیازهای جامعه، ظرفیت‌های حوزه فکر و علم را به این نیازها نزدیک می‌کرد که معلمان عزیز باید این ویژگی‌ها و روش‌ها را الگو قرار دهند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صیانت از فکر دانش‌آموزان و دانشجویان را از مسئولیت‌های مهم معلمان برشمردند و افزودند: معلمان باید با امانت و توانایی و مهارت، اندوخته‌های علمی بشر را به نسل نوجوان و جوان منتقل کنند و شاگردان خود را اهل فکر و اندیشه بار بیاورند.

ایشان معلمان را از افسران سپاه پیشرفت کشور خواندند و افزودند: معلمان باید این جایگاه عظیم را باور کنند و با احساس مسئولیت، نقش تاریخی خود را ایفا نمایند.

رهبر انقلاب با اشاره به هجوم بیگانگان و منحرفان به افکار جوانان تاکید کردند: معلمان باید ضمن استفاده از ظرفیت عظیم آموزش و پرورش، برای خنثی کردن این تهاجم بزرگ نیز جهادگونه تلاش کنند تا ریزش‌ها به صفر نزدیک شود و رویش‌ها در بالاترین سطح قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شأن بسیار با ارزش و تأثیرگذار معلمان افزودند: درک این جایگاه والا و تعیین‌کننده باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود که رسانه‌ها، دستگاه‌های تبلیغاتی و آموزش و پرورش در این عرصه مسئولیت سنگینی دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گشودن گره‌های معیشتی معلمان را مهم خواندند و با اشاره به مسئولیت دولت و مجلس در این زمینه، از تلاش بی دریغ معلمان برای ادامه آموزش در دوران کرونا و همراهی خانواده‌ها به خصوص مادران صمیمانه تشکر کردند.

وزیر آموزش و پرورش نیز با صدور پیامی از عنایات رهبر معظم انقلاب به نظام تعلیم و تربیت قدردانی و از عزم آموزش و پرورش برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین خبر داد.

از تاکید بر دریافت واکسن کرونا برای معلمان تا حضوری برگزار شدن امتحانات پایه نهم و دوازدهم

حسن حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیس جمهور و به صورت غیر حضوری و زنده از طریق شبکه شاد پخش شد، گفت: برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «معلمان سپاس؛ ایران قدردان شماست»، در این فرصت به بیان برخی پیشرفت ها در حوزه فراگیری تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافت و تقریباً دوبرابر شد و به طور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳ به ۵۸ درصد رسید. جذب دانش آموزان دختر عشایری ۱۲ درصد، دانش آموزان عشایری متوسطه ۲۴ درصد و مدارس شبانه روزی عشایری ۳۶ درصد رشد یافت. در توسعه مهارت آموزی، ۵۰ درصد رشد هنرجویان را داریم که از ۶۲۵ هزار هنرجو به ۹۶۵ هزار هنرجو رسید و این نرخ در روستاها چهاربرابر شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه تلویزیونی ایران برای دوره ابتدایی با برگزاری ۲۶۱۸ جلسه و در دوره متوسطه با برگزاری ۲۴۰۰ ساعت برنامه از ۱۵ شهریور تا کنون تولید و پخش کرده و همه محتوای درسی را عرضه کره است افزود: کتب درسی از سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شده که دانش آموزان می‌توانند از تصاویر و ویدئوهای تکمیلی استفاده کنند. شاد هرهفته ۱۳ میلیون دانش آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می‌کند و روزانه به طور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را سامان داده و خدمات همزمان به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر ارائه می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش بار دیگر به مناسبت روز معلم در شبکه خبر حضور یافت و درباره وضعیت آموزش در سال تحصیلی آینده گفت: چند هفته قبل، اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان به صورت مجازی بود؛ تجربیات متفاوت بیان شد؛ یک نکته‌ای که در جمع بندی نهایی اجلاس مورد تأکید قرار گرفت این بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارد و ما باید مجدداً، دانش آموزان را به مدرسه ببریم. جمع بندی جهانی این است که هر کاری می کنید مدارس را باز نگه دارید و من هم به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادم حتی اگر یک ساعت در روز می شود دانش آموزان را به مدرسه بیاوریم و امیدواریم در شروع سال تحصیلی جدید مدارس حضوری باشد. امیدوارم به سمتی برویم که شرایط حضور بچه ها در مدرسه فراهم شود. من هم یک پدر هستم و دغدغه‌. والدین را درک می‌کنم و کاری بدون نظر مسئولان بهداشتی نخواهیم داشت؛ در مهر ۱۴۰۰ اگر مصونیت جمعی ایجاد شده باشد مدارس بازگشایی می‌شوند و اگر اینطور نباشد روش غیرحضوری خواهیم داشت.

اما گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر که درباره پرداخت هزینه درمان کرونا برای دانش‌آموزان بابیمه حوادث دانش آموزی گفت در خصوص در اولویت قرار گرفتن فرهنگیان برای دریافت واکسن کرونا بر اساس صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: واکسن کار وزارت بهداشت است اما ما مطالبه آن را داریم و در حال پیگیری هم هستیم.

وی همچنین در این گفتگو تاکید کرد که بیمه دانش آموزی در قبال همه حوادث دانش آموزان پوشش دهی دارد از جمله درمان کرونا.

کریمی‌فر درباره گلایه برخی معلمان در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان و اینکه پوشش بیمه‌ای برای درمان کرونا در مراکز خصوصی با دردسر همراه خواهد بود نیز بیان کرد: بیمه تکمیلی فرهنگیان حقیقتاً بیمه بی نظیری است که فرهنگیان با ۴۹,۵۰۰ تومان تا سقف نامحدود تحت بیمه درمانی هستند.

بیمه تکمیلی فرهنگیان حقیقتاً بیمه بی نظیری است که فرهنگیان با ۴۹,۵۰۰ تومان تا سقف نامحدود تحت بیمه درمانی هستند

ما حاجی میرزایی در این هفته بار دیگر هم بر حضوری برگزار شدن امتحانات پایه نهم و دوازدهم تاکید کرد و در همین برنامه گفت: پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل انجام هدایت تحصیلی و شرکت در کنکور سراسری آزمون حضوری دارند اما ممکن است با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا مواجه باشیم در این شرایط زمان را به تاخیر می‌اندازیم و امتحان را در زمان دیگری خواهیم داشت، الان هم با ستاد ملی کرونا در ارتباطیم و بدون نظر آن‌ها تصمیم نخواهیم داشت.

حاجی میرزایی روز قبل نیز در شبکه آموزش برنامه مدرسه تلویزیونی بر برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها و با مجوز وزارت بهداشت تاکید کرد.

در نهایت نیز در حوزه برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری خسرو ساکی، معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» گفت: تعطیل کردن امتحانات حضوری یعنی عدم تفکیک دانش آموزان برای شاخه‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی. تبعات این مهم موجب تورم در یک رشته یا شاخه یا کمبود در رشته و شاخه دیگر می‌شود و بازار کار را نیز در آینده دچار مشکل می‌کند. بر اساس مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه گیر، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به جهت تأثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود. از ۲۷ اردیبهشت تا ٢۴ خرداد امتحانات نهایی در دو گروه مجزای تجربی و ریاضی و گروه علوم انسانی و معارف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده است امتحانات پایه نهم در شرایطی که وضعیت مناطق استان یکسان باشد، سوالات به صورت استانی بر مبنای وضعیت تعیین شده طرح شود و سؤالات هماهنگ پایه نهم برای هر استان و یا منطقه به صورت مجزا طراحی شود و دانش آموزان پایه نهم در مدرسه خود امتحان می‌دهند. به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان و عوامل اجرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانش‌آموزان در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر شوند. امسال ۲ هزار و ۷۰۰ حوزه برگزاری نسبت به شرایط عادی، افزایش یافته است تا دانش‌آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر و در فضایی مناسب که از تهویه کافی برخوردار است روی صندلی قرار گیرند.

در حالیکه همه چیز به اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا واگذار شد، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله باکرونا، در ارتباط با وضعیت برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم دانش آموزان، گفت: در جلسه کمیته تخصصی که با حضور همه اعضا برگزار شد، قرار بر این شد که این امتحانات به صورت حضوری برگزار شود.

وی تاکید کرد که در جلسه کمیته تخصصی، دوستان وزارت آموزش و پرورش بر حضوری برگزار شدن امتحانات نهایی تاکید داشتند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله باکرونا با اشاره به توضیحات دوستان آموزش و پرورش مبنی بر اینکه زمان امتحانات نهایی با سایر امتحانات دانش آموزان مقاطع دیگر یکی نخواهد بود، افزود: برگزاری امتحانات در فضای باز و همچنین استفاده از تهویه و رعایت فاصله فیزیکی دانش آموزان، از نکاتی است که باید در هنگام برگزاری امتحانات رعایت شود.

رتبه بندی معلمان در دست مجلسیان

وزیر آموزش و پرورش در این هفته درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: در مجلس غالب نمایندگان پیگیر مطالبات هستند و امیدوارم فرایند کار در مجلس به سرعت طی شود. رتبه بندی با هدف ایجاد انگیزه برای معلمان است و بر این اساس فارغ از رتبه بندی که معمولاً بر حسب مدرک تحصیلی در هر دستگاهی داریم؛ در این رتبه بندی صلاحیت‌های واقعی معلمان را شناسایی می‌کنیم. معلم کارمند نیست و نمی‌توانیم معلمان را مانند سایر کارکنان دولت در یک نظام حقوقی و پرداخت قرار دهیم

حاجی‌میرزایی درباره جذب نیروی انسانی بیان کرد: در وضعیت نیروی انسانی به آرامش نسبی رسیدیم. در شهریور ٩٨ بیش از ١٠٠ هزار نفر آموزشیار نهضت، مربی پیش دبستانی و نیروی خرید خدمات آموزشی داشتیم و در این مدت فعالیت ١٠٢ هزار ردیف استخدامی کردیم و آنچه که قانون برای این گروه‌ها تعیین تکلیف کرده بود اجرایی کردیم. همه کسانی که وضعیت استخدامی‌شان قبل از ٩٢ بودند در حال تعیین تکلیف شدن هستند، تعداد آن‌ها ۵٧ هزار نفر است که از این تعداد حدود ٣٠ هزار نفر دیگر از نظر تعیین تکلیف باقی ماندند و آن‌ها هم در آینده نزدیک وضعیت شان مشخص است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بعد از سال ٩٢ آموزش و پرورش جذب حق التدریس نداشته است و خرید خدماتی داشتیم، اما قانون در قبال آن‌ها تعهد استخدامی ندارد و این افراد برای استخدام شدن باید مانند سایرین در کنکور سراسری یا آزمون استخدامی شرکت کنند، امتیازی که این‌ها دارند می‌توانند به میزان سال فعالیت در حرفه معلمی به سقف مجاز سنی شرکت در آزمونشان اضافه شود؛ مثلاً اگر بقیه با ٢۴ سال سن مجاز به استخدام باشند اما اگر فردی خرید خدماتی ٢٨ ساله باشد و ۴ سال سابقه کار داشته باشد، امکان شرکت در آزمون استخدامی را دارد.

بخشی از ظرفیت های آموزش عالی در خدمت دانشگاه فرهنگیان باشد

معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این هفته گفت: این یک الزام و ضرورت است که بخشی از ظرفیت های آموزش عالی باید به سمت تربیت معلم بیاید و در خدمت دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد. وی که بر این موضوع که بخشی از ظرفیت های آموزش عالی در خدمت دانشگاه فرهنگیان باشد تاکید داشت همچنین وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند قانون خاص برای فرهنگیان است، درباره موانع اجرایی شدن آن گفت: روح زمان هنوز برای قانون خاص برای آموزش و پرورش شکل نگرفته است. شما وقتی می‌خواهید کاری کنید، تعارض‌های جناحی جلوی کار را می‌گیرد و این برای آموزش و پرورش ما خوب نیست و باید کمک کنیم روح زمان برای این قانون شکل بگیرد.

وی ادامه داد: ما فرصت برنامه هفتم را نباید از دست بدهیم. مشکلات زیاد است یکی از مشکلات ما در فنی حرفه‌ای است که با بحران جذب دانشجو مواجه است. ما در هنرستان‌ها کمبود فضا و منابع داریم. سه دانشگاه تربیت معلم تهران، سبزوار و تبریز به دانشگاه‌های خوارزمی، شهید مدنی و حکیم سبزواری تبدیل شدند یعنی به دانشگاه‌های جامع. باید سیاستگذاری روشنی در این زمینه داشته باشیم و این یک الزام و ضرورت است که بخشی از ظرفیت‌های آموزش عالی باید به سمت تربیت معلم بیاید و در خدمت دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.

کاهش آمار مدارس نیازمند تخریب و نوسازی با همت خیرین

روز‬ پنجشنبه نیز مراسم افتتاح متمرکز ۲۶۸ فضای آموزشی با ۱۲۹۵ کلاس درس که با حضور ریاست جمهور و وزیر آموزش پرورش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، که مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: در ۸ سال گذشته ‏حدود ۱۶ هزار فضای آموزشی با ۸۱۵۰۰ کلاس درس و زیربنای بیش از ۱۱ میلیون متر مربع به بهره ‏برداری رسیده است که این میزان از فعالیت‌های مدرسه سازی موجب افزایش متوسط سرانه فضای ‏آموزشی کشور از حدود ۴.۸۶ مترمربع به ۵.۲۲ مترمربع در سال ۱۳۹۹ برسد؛ به گونه‌ای که در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور میانگین روزانه ۲۸ کلاس درس استاندارد احداث و تقدیم کودکان ‏و نوجوانان این سرزمین شده است. و در تحقق این مهم، دولت محترم در هر روز بیش از ۲.۲ میلیارد ‏ریال به موضوع مدرسه سازی اختصاص داده است و همچنین در سال ۱۳۹۹، ۷.۵ درصد اعتبارات ‏عمرانی کشور به موضوع مدرسه سازی اختصاص یافت.‏

وی ادامه داد: در آغاز به کار دولت وجود مدارس خشت و گلی مسئله جدی و حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی ‏کشور فرسوده قلمداد می‌شد، علی رغم تمام محدودیت‌ها و معذوریت‌ها ‏میزان کلاس‌های درس غیراستاندارد کشور هم به ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است، و هم‌اکنون بیش ‏از ۸۰ درصد مدارس ایمن هستند. ‏

رخشانی مهر گفت: استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس همواره از دغدغه‌های اولیا و مربیان بوده است، در ‏همین راستا، در تمامی مدارسی که زیرساخت‌های گاز و برق وجود داشته است، تمامی بخاری‌های ‏غیراستاندارد برچیده و سیستم‌های ایمن جایگزین آنها شد. به گونه‌ای که در ۸ سال اخیر با ‏استانداردسازی ۲۷۶ هزار کلاس درس، روزانه ۹۴ کلاس درس استانداردسازی شد و بیش از ۸ ‏میلیون دانش آموز از کلاس ایمن و استاندارد برخوردار شدند. ‏

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: کلاس های بهره برداری شده در سال ۹۹ دو برابر کلاس های بهره برداری شده در سال ۹۲ است. میزان تعهدات خیرین ۵ برابر شده است. طی این سال‌ها از ۳۰ درصد کل مدارس نیازمند تخریب و بازسازی حالا به آمار ۱۹.۵ درصد رسیده‌ایم.

دیگر خبرهای آموزش و پرورش در هفته

معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش در این هفته گفت: علاوه بر پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی که در حال نهایی شدن است، بخشی از ظرفیت باقی می ماند که منتظر مجوز برای اعلام تکمیل ظرفیت هستیم.

احمدی لاشکی به وضعیت نیرو انسانی هم اشاره کرد و افزود: در آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۳ رشد جمعیت کشور و رشد جمعیت دانش‌آموز داریم؛ در حال حاضر ۱۳ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند و حدود یک میلیون نوآموز هم در پیش دبستانی داریم. امسال بیش از ۹۰ هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند و بابد برای نگهداشت آنها راهکارهای تشویقی داشته باشیم. به عنوان مثال رتبه‌بندی یکی از راهکارهای تشویقی است البته در سال گذشته نیز حدود ۴۰ درصد از فرهنگان بازنشسته، ادامه خدمت دادند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این هفته بر اهمیت توجه به فداکاری‌های معلمان در تمام زمان‌ها به خصوص در دوران کرونا تاکید کرد و گفت: در این روزها ساعت کاری معلمان از ۶ به ۱۴ ساعت یا بیشتر رسیده است.

همچنین در این هفته شیوه نامه نقل و انتقال نیروهای رسمی، رسمی آزمایشی، پیمانی و قرارداد کار معین فرهنگیان ابلاغ شد که می توانید اینجا آن را بخوانید.

وزارت آموزش و پرورش، شیوه نامه سامان‌دهی نیروی انسانی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ابلاغ کرد و همچنین معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعمل «نحوه و فرآیند تأسیس دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی» را جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی و بروزرسانی سایت namaz.medu.ir با اهداف تبلیغی و محتوایی در حوزه نماز خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *