آموزش و پرورش چقدر در اولویت دولت بوده است؟/ از تغییر 4 وزیر تا انتصابات رانتی در صندوق ذخیره

سخنگوی کانون تربیت اسلامی گفت: اگر کسی با ظرفیت بالای نیروی انسانی در آموزش و پرورش آشنا باشد، حتما برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش به بیرون از این وزارتخانه مراجعه نمی کند چرا که بسیاری از مسؤولان، وزرا و نمایندگان مجلس، خود نیز در آموزش و پرورش سابقه کار داشتند.

آموزش و پرورش چقدر در اولویت دولت بوده است؟/ از تغییر 4 وزیر تا انتصابات رانتی در صندوق ذخیره

به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: امروز آغاز هفته معلم است؛ معلمانی که در این دوره کرونا، سنگ تمام گذاشتند و تمام تلاش خود را کردند تا آموزش، تداوم داشته باشد. چقدر نظام تعلیم و تربیت برای این معلمان برنامه‌ریزی کرده و گره مشکلات آنها را گشوده است. 

از سوی دیگر کم‌کم به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم؛ چقدر آموزش و پرورش در اولویت برنامه‌های دولت بوده و چه اقداماتی انجام شده است؟

در این راستا با دکتر سید بابک هاشمی‌نکو عضو شورای مرکزی و سخنگوی کانون تربیت اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

*به نظر شما چقدر آموزش و پرورش در اولویت دولت است؟ و چقدر برای این وزارتخانه سرمایه‌گذاری شده است؟

در ابتدا فرا رسیدن هفته معلم را به معلمان و فرهنگیان فرهیخته تبریک می‌گویم و آرزوی سلامت و موفقیت برای عزیزان فرهنگی دارم.

کشورهایی که متوجه شدند توجه به آموزش و پرورش، نوعی سرمایه‌گذاری مطلوب است و این سرمایه‌گذاری باعث رشد و توسعه همه جانبه کشور در زمینه اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی می‌شود، زمینه‌ساز پیشرفت کشور خود بودند و اولویت آموزش و پرورش نزد اینها بالا بوده است معمولا در این کشورها بیش از ۲۰ درصد بودجه کشور در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

 در مقابل کشورهایی که آموزش و پرورش را هزینه‌‌بر دیدند و بودجه کمتری به آن اختصاص دادند و به این رشد فکری دست نیافتند که آموزش و پرورش زمینه‌ساز ارتقای همه جانبه جامعه است، در بلندمدت زمینه افول همه جانبه کشورشان را سبب ساز شدند. آنها باید بدانند که هیچ کاری به اندازه آموزش و پرورش، اثرگذار،عمیق ، ماندگار و از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر نیست چون توفیق یک کشور به نیروی انسانی ماهر و تربیت شده اش وابسته اس.

ما در یک نظام ارزشی مبتنی بر آموزه های دینی اسلامی زندگی می کنیم؛ در این آموزه ‌ها نیز سفارش بسیاری به تربیت، تعلیم و یادگیری شده است. در جای جای قرآن کریم، آیه‌هایی با این مضامین وجود دارد مانند «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب والحکمه» و «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَر» اینها نشان دهنده این است که با در نظر گرفتن معیارهای دینی هم نیاز به یک آموزش و پرورش مؤثرتر و پویاتر در جامعه اسلامی داریم.

در خصوص اولویت آموزش و پرورش سوال کردید؛ واقعیت این است موضوعی که باعث دلسردی فرهنگیان از این دولت شده است این است که آموزش و پرورش برای این دولت، اهمیت و اولویت زیادی نداشته است. یادمان نمی رود وقتی در برنامه ششم توسعه به آموزش و پرورش می رسد، پیشنهاد دولت این بود که مدارس واگذار شود یعنی اگر این پیشنهاد تصویب شده بود، در هر سال 10 درصد مدارس واگذار شده بود و الان باید با 60، 70 درصد واگذاری مدارس دولتی مواجه می‌شدیم.

ما با مشارکت مردمی مشکلی نداریم ولی این مشارکت مردمی نیست بلکه بحث از سر باز کردن است هزینه بر دانستن آموزش و پرورش است ،همان تعداد واگذاری انجام شده هم پر از مشکلات فراوان بود. خوشبختانه مجلس، با این حجم واگذاری موافقت نکرد.

از طرفی بحث بی ثباتی در آموزش و پرورش، تغییر 4 وزیر و یک سرپرست در این دولت را دیدیم ؛ خصوصا اینکه شاهد بودیم آقای بطحایی وقتی برای چندمین بار درخواست 10 دقیقه وقت ملاقات از رئیس  جمهور کرد و رئیس جمهور نپذیرفت، استعفا کرد و بدون تأمل با استعفای ایشان، موافقت شد در صورتی که در آموزش و پرورش اولویت دار ، وزیر این آموزش و پرورش باید در صدر وزرا باشد.

سوال من این است که آیا با وزارت امور خارجه و استعفای وزیر امور خارجه، اینگونه برخورد شد؟ ظاهرا آموزش و پرورش در ذهن رئیس جمهور اینطور بود که حالا اگر این نشد، یکی دیگر هست. چون برایش خیلی مهم نبود؛ انتخاب برخی وزرا از درون آموزش و پرورش نبود؛ وزیر علاوه بر داشتن علم آموزش و پرورش، باید تجربه کار در آموزش و پرورش را داشته باشد.

اگر کسی با ظرفیت بالای نیروی انسانی در آموزش و پرورش آشنا باشد، حتما برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش به بیرون از این وزارتخانه مراجعه نمی کند. چرا که بسیاری از مسؤولان، وزرا و نمایندگان مجلس، خود نیز در آموزش و پرورش سابقه کار داشتند.

**  اسناد وارداتی را به سند تحول ترجیح دادند

*وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می کنید؟

در بحث سند تحول بنیادین که نسخه‌ای جامع برای ارتقا و تحول در آموزش و پرورش است باید گفت که متأسفانه در دولت های یازدهم و دوازدهم، این سند اجرایی نشده است. هر چند که وزرای مختلف آموزش و پرورش در این دولت، نمره یکسانی در اجرای سند نمی گیرند؛ برخی دراین اواخر تلاش بیشتری صرف کردند. اما به طور میانگین می توان گفت که نمره قبولی در اجرای سند کسب نشده است.

یک مقایسه می کنم از اجرای سند تحول قوه قضائیه که تنها چند ماه از رونمایی آن می گذرد، در صورتی که سند تحول آموزش و پرورش، 10 سال پیش رونمایی شده است. سؤال اینجاست که جامعه متوجه تحول در کدام یک شده است. قوه قضائیه یا آموزش و پرورش؟ مسلما تحول در قوه قضائیه با سرعت و دقت بیشتری انجام شده است و آثار و برکات آن در جامعه منتشر شده است؛ علت آن، این است که مسؤول و مجری تحول در قوه قضائیه، آیت الله رئیسی، خود عامل و معتقد به اجرای سند بوده است و با پشت کار انقلابی و جهادی این سند را اجرا کرده است و آثارش هم در تحول نظام قضایی و مبارزه با فساد، به خوبی جلوه گری کرده است؛ در حالی که در آموزش و پرورش با این سند در حد شعار برخورد شده است. برخی راهکارهایی که مطابق سلیقه شان هست را اجرا می کنند و بقیه را کنار می گذارند.

 با عرض تأسف باید گفت که وزرا و مسؤولان آموزش و پرورش اهتمام چندانی به اجرای سند نداشتند

اهمیت این سند، به اندازه ای است که مقام معظم رهبری در همه دیدارها در جمع مسؤولان آموزش و پرورش و فرهنگیان، عمل به سند تحول را مورد تأکید قرار دادند. با توجه به اینکه نظام آموزش و پرورش را کهنه، فرسوده و وارداتی می دانستند، همیشه بر اجرای سند تحول تأکید داشتند اما از کند بودن آموزش و پرورش در این خصوص گلایه داشتند.

مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان در 17 اردیبهشت 96 فرمودند: « درحالی‌که چند سالی از تصویب این سند می گذرد، خیلی کم کار شده در این زمینه؛  باید کار بشود، معلوم می شود شور و شوقِ لازم نیست، انگیزه‌ لازم نیست. بنده جدّاً از وزیر محترم و مسئولین محترم می خواهم که مسأله‌ تحوّل را جدّی بگیرند».

لیکن با عرض تأسف باید گفت که وزرا و مسؤولان آموزش و پرورش اهتمام چندانی به اجرای سند نداشتند. مصداقش هم این است که اولین زیرنظام های اجرای سند، 7 سال بعد از رونمایی سند در سال 97 تدوین شده است. در حالی که می توانستند با سرعت مناسب تری، کار را به جلو ببرند یا بعد از 5 سال طبق فصل هشتم سند ، باید آن را مورد بازنگری قرار می دادند.

در صورتی که اکنون بعد از 10 سال اقدام کردند و افرادی را هم درکارگروه بازنگری سند گماردند که عملکرد برخی از آنها نشان می دهد که اعتقادی به سند تحول نداشته و اسناد وارداتی را به سند تحول ترجیح می دهند و به همین دلیل نسبت به وضعیت بازنگری سند توسط این افراد هم نگران هستیم.

در این دولت شاهد بودیم که عده ای دنبال سند 2030 وارداتی رفتند. وقتی سندی داریم که در داخل کشور حاصل کارشناسان ارشد تعلیم و تربیت بوده و سال ها کار کردند، چه نیاز دارد که به سمت اسناد وارداتی برویم که برخی از مواد آن با ارزش ها و فرهنگ ما، مغایرت داشته است.

**  30 درصد دانش آموزان حد نصاب نمره را در تمام دروس کسب کردند

*به نظر شما با چه شاخص هایی می توان کارایی آموزش و پرورش کشورها را سنجید؟

برخی شاخص ها که با آن می توان کارایی آموزش و پرورش را مشخص کرد، یکی شاخص پوشش تحصیلی است. در حال حاضر گفته می شود که یک میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره های مختلف تحصیلی مخصوصا در دوره دوم متوسطه داریم؛  خب حق دانش آموز این است که از 12 سال تحصیل برخوردار شود؛ البته از حق نگذاریم که در این دوران کرونایی، تلاش هایی صورت گرفته است. گزارش ها از مناطق محروم تر حاکی از این است که برخی دانش آموزان تحصیل را رها کردند و به محیط کار رفتند.

شاخص دیگر، کنکور است؛ نتایج کنکور نشان می‌دهد که 30 درصد دانش آموزان حد نصاب نمره را در تمام دروس کسب کردند یعنی 70 درصد دانش آموزان، حد نصاب نمره را کسب نمی کنند و این وضعیت مناسبی نیست. شاید مطرح می کنند که سال سختی به دلیل کرونا بوده است ولی می‌توان نتیجه سه سال کنکور را مورد تحلیل قرار داد و نشان می دهد که نتایج بسیار ضعیف بوده و یک فاجعه پنهانی صورت گرفته است و باید مورد بررسی بیشتر کارشناسان فن قرار گیرد.

همچنین آزمون تیمز و پرلز که آزمون تیمز سنجش جهانی در ریاضیات و علوم تجربی و پرلز در خصوص سواد خواندن است که کشورها به صورت داوطلبانه شرکت می‌کنند و متأسفانه نتایج بسیار ضعیف بود و نشان دهنده سطح پایین یادگیری دانش آموزان است.

** در برخی مراکز دانشگاه فرهنگیان، تعداد کارمند از تعداد دانشجو بیشتر بود!

*وضعیت دانشگاه فرهنگیان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در خصوص دانشگاه فرهنگیان باید گفت که در این دوره از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به خوبی استفاده نشده است؛ اولا در یک دوره طولانی 5 ساله، دانشگاه با سرپرست اداره می شد که گویا این سرپرست خیلی به تربیت معلم اعتقادی نداشت و به جای اینکه 30، 40 هزار نفر در آن سال ها جذب شود، دانشگاه فرهنگیان، ظرفیتش را به 3، 4 هزار نفر رسانده بود و گفته می شود که در برخی مراکز استان ها، تعداد کارمند از تعداد دانشجو بیشتر بوده است.

در حالی که با تغییر مدیریت جذب دانشجو به 25 هزار نفر افزایش یافت و نشان می دهد که مدیریت ها چگونه می توانند از ظرفیت موجود استفاده کنند هر چند که به نظر اساتید و دانشجویان هنوز دانشگاه با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و با نگاه مقام معظم رهبری خیلی فاصله دارد.

با تغییر مدیریت جذب دانشجو به 25 هزار نفر افزایش یافت و نشان می دهد که مدیریت ها چگونه می توانند از ظرفیت موجود استفاده کنند

اثر آن مدیریت 5 ساله با سرپرستی و تضعیف دانشگاه، باعث بحران نیروی انسانی و کمبود در سنوات آتی خواهد شد؛ شاید شنیدیم که در سال های بعد با بازنشستگی معلمان به یک کمبود بیش از صد هزار معلم می رسیم ولی اگر در این 5 ساله این ظرفیت را کم نمی کردند، کمبودی بوجود نمی آمد یا حجم کمبود بسیار کمتر میشد. این کمبودها باعث می شود که به تأمین معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، بیندیشند؛ در صورتی که مقام معظم رهبری تأکید داشتند که جذب معلم ترجیحا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد. در دانشگاه های دیگر بحث صرفا آموزش مطرح است ولی ما در دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم را داریم.

 بحث تربیت با آموزش فرق می کند و تربیت همه ابعاد را در بر می گیرد  و این موضوع در صلاحیت مراکز مربوط به دانشگاه فرهنگیان است. به ناچار ماده ای به نام ماده 28 را گذاشتند که در رشته های خاصی که دانشگاه فرهنگیان، آن رشته ها را ندارد بتوانند از دانشگاه های دیگر جذب کنند و با یک سال آموزش، به عنوان معلم وارد کنند.

اما متأسفانه می بینیم حتی در آن رشته هایی که دانشگاه فرهنگیان، آن رشته ها را دارد، متأسفانه از طریق ماده 28 جذب می کنند که نادرست است و به آموزش و پرورش ضربه می زند.

** انتصابات غیرتخصصی، رفاقتی و رانتی در صندوق ذخیره فرهنگیان

*به نظرتان علت مسائل پیش آمده در صندوق ذخیره فرهنگیان چه بوده ؟

شاهد انتصابات غیرتخصصی، رفاقتی و رانتی در صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم؛ آن هم در جایی که باید جایگاهی باشد که افراد متخصص اقتصادی در آنجا حضور داشته باشند با عدم نظارت صحیح بر رفتار مدیران صندوق ذخیره منجر به بروز فاجعه بانک سرمایه و چپاول اموال صندوق شد و البته همان موقع هم کانون تربیت اسلامی، این خطر را بارها گوشزد کرده بود. اما باعث تأسف است فردی که در هیأت امنا در موضوع صندوق ذخیره نقش و مسؤولیت داشته و نظارت کافی اعمال نکرده است الان در شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شده است.

یا کسانی که در دانشگاه فرهنگیان، آن را به آستانه تعطیلی کشاندند، در چند هیأت امنای اصلی در آموزش و پرورش مثل سازمان پژوهش که بنا به گفته مقام معظم رهبری، قلب آموزش و پرورش است، حضور دارند.

*نظرتان درباره رتبه بندی معلمان

باید گفت بر اساس برنامه ششم توسعه که در حال حاضر سال پایانی هستیم، این رتبه بندی با تأخیر انجام شد اما می توانست درهمان سال های اول اجرای برنامه ششم توسعه انجام شود نه سال آخر. بخشی را ممکن است آموزش و پرورش مقصر باشد یا بخشی را دولت با آموزش و پرورش همراهی نکرده است. لیکن به نظر ما ایرادات لایحه باید برطرف شود.

البته لازم است اول حقوق فرهنگیان با سایر کارمندان همسان سازی شود سپس رتبه بندی صورت گیرد. نه اینکه رتبه بندی باعث شود که حقوق فرهنگیان همسان با کارمندان دیگر شود و تازه به خط فقر نزدیک شود. رتبه بندی قرار است باعث انگیزه، پیشرفت و رقابت در بین معلمان باشد و اثرات آن در تعلیم و تربیت نسل نو مشهود باشد نه اینکه باعث شود که درصدی به حقوق فرهنگیان اضافه شود و تازه مانند کارمندان دیگر شود. یکی از ایرادات لایحه رتبه بندی که امیدواریم مجلس اصلاح کند عدم رعایت کرامت معلمان است اصلا توجیه ندارد که معلم با 20 سال یا 30 سال سابقه برای رتبه بندی امتحان دهد در صورتیکه مدرک و سنوات و پژوهش و روش های نوین تدریس و گذراندن آموزش و ثمره کارش را می توانند مد نظر قرار دهند.

** در دانشگاه فرهنگیان رشته ای تحت عنوان تربیت مربی تربیتی وجود ندارد

* نظرتان درباره فعالیت های پرورشی مدارس چیست؟

مقام معظم رهبری تأکید بر احیای معاونت پرورشی داشتند الان می شود گفت صرفا فعالیت های ستادی، بخشنامه ای  و مسابقات انجام می شود و با این همه آسیب های اجتماعی و هجوم فرهنگ غرب، مدارس نیاز به مربی تربیتی جوان، به روز و متخصص و با انگیزه دارند و متأسفانه مدارس از این نعمت محروم هستند. در دانشگاه فرهنگیان که باید تربیت نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش انجام شود، رشته ای تحت عنوان تربیت مربی تربیتی وجود ندارد.

با این حساب مربیان تربیتی که بازنشسته می شوند، چه کسی باید جای آنها را پر کند. نیرویی تربیت نمی شود و صرفا رشته مشاوره برای تصدی پست مشاوره، در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفته است و ظاهرا اعتقادی به حضور مربی تربیتی در مدارس نداشته اند.

*نظرتان درباره وضعیت آموزش؟

لازم است با به روز کردن سیستم آموزشی و بهره گرفتن از روش های نوین، کاری کنیم که دانش آموز با عشق و علاقه سر کلاس حاضر باشد و با ترک سیستم حافظه محوری، با روش های وارداتی 50، 60 سال پیش خداحافظی کنیم.

همچنین کتاب های درسی را متناسب با این وضعیت تغییر و حجم آن را تقلیل دهیم و مهارت آموزی و پژوهش را بیفزاییم و فرصت خلاقیت به معلم و دانش‌آموز در کلاس درس بدهیم . در سند تحول، تربیت چند ساحتی مطرح است. صرفا آموزش نگفته است. تربیت چند ساحتی یعنی ما یک انسان تمام بعدی تحویل جامعه دهیم که از پس زندگی و حرفه خود به راحتی بر آید.   

محصول آموزش و پرورش، یک محصول تک بعدی نباشد. در 6 ساحت سند تحول این موضوع بحث شده است. دانش آموز در ابعاد اعتقادی ـ اخلاقی، زیستی ـ بدنی، اجتماعی ـ سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری، زیباشناسی و هنری تربیت شود و نه فقط تربیت علمی باشد. دانش آموز را برای ورود به زندگی تربیت کنیم نه برای ورود به کنکور.

*ایجاد سازمان تعلیم و تربیت کودک را چگونه ارزیابی می کنید؟

لازم است که از شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ ایجاد سازمان تعلیم و تربیت کودک تشکر کنیم و بحث انتقال مدیریت مهدها به آموزش و پرورش که خاستگاه اصلی آن است، کار ارزنده ای بوده است.

البته باید آرزو کنیم افرادی در رأس این سازمان قرار بگیرند که تفکر تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشند، چرا که این دوره در شکل گیری شاکله شخصیتی و تربیتی کودک بسیار مؤثر است.

** بیشتر فرزندان کارکنان دولت در مدارس غیردولتی درس می خوانند

*برخی با وجود مدارس غیردولتی مخالفند؟ نظر شما چیست؟

اصل موضوع تصویب مدارس غیردولتی در زمان امام راحل بوده است. آن زمان هم اختلافی درباره تشکیل این مدارس پیش می آید که امام (ره)، وزیر وقت که مرحوم پرورش بودند را مأمور بررسی آن می کنند. برخی تشکیک می کنند که این مخالف عدالت است. در نهایت امام (ره) پیام می دهند که مردم را در فرهنگ مشارکت دهید. بعد قانون این مدارس تصویب می شود.

این بد نیست که افراد به آموزش و پرورش کمک کنند و باری از دوش دولت برداشته شود و الان هم 12 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی درس می خوانند که لزوما بچه های ثروتمندان نیستند بلکه بیشتر فرزندان کارکنان دولت در مدارس غیردولتی درس می خوانند.

باید راهکارهایی را برای ایجاد عدالت آموزشی بیشتر فراهم و اتخاذ کرد؛ اولا نظارت بیشتر بر روند این مدارس خصوصا آنهایی که صرفا امتحان نهایی، المپیاد و کنکور هدفشان است و به خاطر کسب اسم و رسم خودشان، فشار غیرمنطقی به بچه ها وارد می کنند یا مدارسی که بچه ها را دانشگاههای خارج از کشور سوق می دهند که باید برخورد قانونی با آنها انجام شود.

دوم اینکه دولت از اقشار محروم در این خصوص حمایت کند؛ مثلا به جای واگذاری مدارس دولتی به موسسان غیردولتی، پیشنهاد می شود صندلی خالی مدارس غیردولتی را با قیمت پائین تر خریداری کند و در اختیار اقشار محروم  قرار دهد. قبلا طرح هایی مانند رافع برای حمایت از محروم و یتیم بود که می شود آسیب شناسی کرد و با برطرف کردن مشکلات، دوباره آنرا اجرا نمود.

*پیشنهادات و راهکارهای شما برای برون رفت از مشکلات چیست؟

در پاسخ این سؤال باید بگویم امیدوارم همه مردم به ویژه فرهنگیان عزیز، مشارکت جدی در انتخابات داشته باشند و رئیس جمهوری انتخاب شود که برای حل مشکلات اساسی مردم، برنامه داشته باشد، اهل کار جهادی و دلسوز باشد.

مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی خودشان فرمودند: «رییس‌جمهور مطلوب باید با کفایت، با ایمان، عدالت‌خواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان به‌عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده باشد».

ما می بینیم که فشار تبلیغاتی دشمن، در آستانه هر انتخاباتی، افزون می شود. خصوصا در این دوره که تحریم ها و بی تدبیری مسؤولان تأثیر خودش را در اقتصاد و معیشت مردم نشان داده است. رسانه های معاند به تردید آفرینی و منفی بافی مشغولند  و سناریوی دلسرد کردن مردم با هدف قرار دادن اصل انتخابات را دنبال می کنند؛ در صورتی که با آمدن یک دولت کارآمد و جهادی، بسیاری از مشکلات کشور قابل حل است.

 کانون تربیت اسلامی، از فرهنگیان دعوت می کند با مشارکت جدی خودشان، زمینه ساز تغییر و تحول در قوه اجراییه کشور باشند و با تأثیرگذاری خود، زمینه حضور فردی را به عنوان رئیس جمهور ایجاد کنند که بتواند با تلاش و همت جهادی، بسیاری از سوء مدیریت های قبل را جبران کند.

البته فرهنگیان هم از رئیس جمهور آینده انتظار دارند و انتظارشان هم این است که حتما به وعده هایی که در موسم انتخابات می دهد، عمل کند؛ خصوصا زمینه تحولات و تغییرات جدی در آموزش و پرورش ایجاد شود.

نگاه او به آموزش و پرورش، نگاه اولویتی باشد و اعتقاد داشته باشد که آموزش و پرورش متحول زمینه ساز تحول و توسعه کشور است و خصوصا در رابطه با بحث معیشت فرهنگیان، نظر مثبت و کاملی را داشته باشد و بتواند اقدامات جدی به عمل بیاورد.

** یک تیم اقتصادی کارآزموده و پاک دامن در رأس صندوق ذخیره فرهنگیان قرار گیرد

*برای حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به اینکه آموزش و پرورش دارای امکانات بسیار فراوانی است که از نظر اقتصادی با یک برنامه ریزی صحیح می تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند، نیاز است که آموزش و پرورش یک معاونت اقتصادی داشته باشد که منابع و امکانات وسیع را به کار گرفته و درآمدزایی کند.

چه بسیار اماکن، تالارهای معلم، ورزشگاه ها، اردوگاه ها، ساختمان های بلااستفاده، ساعات خالی مدارس که می تواند در این طرح، درآمد زیادی را برای ارتقای آموزش و پرورش فراهم کند.

ضمن اینکه به دلیل اهمیت آموزش و پرورش و تأمین منابع برای آن، پیشنهاد می شود که شورای اقتصاد آموزش و پرورش به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود تا در برهه های مختلف به تأمین نیازهای مالی آموزش و پرورش، پرداخته شود. همچنین در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان، یک تیم اقتصادی کارآزموده و پاک دامن در رأس آن قرار گیرد تا از این منبع بزرگ اقتصادی به نفع معلمان استفاده شود.

یک نکته مهم که اینجا اضافه می کنم در خصوص سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان که معلمان هستند باید بگویم، اینها در ارزش افزوده املاک و دارایی صندوق هم شریک هستند و این روش که در حین بازنشستگی و جدایی یک عضو از صندوق، صرفا ذخیره و مقداری سود به او تعلق می گیرد، شرعا نیز اشکال دارد و باید در این خصوص اقدام اصلاحی صورت گیرد چون اگر ملکی اضافه شده، کارخانه جدیدی راه اندازی شده و شرکت جدیدی ایجاد شده است با پول  و سهام معلم بوده است، حتما معلم در این دارایی شریک است و باید ارزش افزوده آن برای معلم در نظرگرفته شود.

همچنین در بحث معیشت معلم، نظام باید مسأله معیشت معلم را که سال های سال است، مطرح است ، حل و فصل کند و دغدغه او را برای تأمین زندگی کاهش دهد تا با فراغ بال به تربیت دانش آموز بپردازد؛ معلم نباید دغدغه مسکن، بیمه و درمان داشته باشد و در همه موارد باید با برنامه وارد شد. البته به نظر من باید درباره جذب معلم، جدیت و سخت گیری برای جذب بهترین ها در آموزش و پرورش به عمل آید و از نظر صلاحیت های اعتقادی ،اخلاقی، علمی  و آموزشی باید سعی شود بهترین های جامعه جذب آموزش و پرورش شود و بعد از جذب کاملا زندگی شان تأمین شود و نگران زندگی خود نباشند.

اگر می خواهیم آموزش و پرورش به روز و موفقی داشته باشیم باید کاری کرد که سایر شاغلین به شغل معلمان غبطه بخورند نه برعکس .

*کانون تربیت اسلامی در این مدت چه فعالیتهایی داشته است؟

  بعد از برگزاری ششمین کنگره کانون که با استقبال فرهنگیان از سراسر کشور مواجه بود، کانون تصمیم گرفت فعالیت خود را توسعه دهد و برای این کار تغییرات ساختاری در واحدهای خودش انجام داد.

قبلا واحدهایی وجود داشت مثل واحد رسانه، واحد سیاسی، واحد استان ها، واحد تشکیلات، واحد مالی و اداری، واحد امور دانشگاه ها، واحد پژوهش، واحد جوانان و در تغییرات جدید یک سری واحدها هم متناظر با مأموریت های آموزش و پرورش اضافه شده است مانند واحد سند تحول بنیادین، واحد پرورشی، واحد آموزشی، واحد اقتصاد و معیشت فرهنگیان و ماموریت های جدیدی برای برخی واحدها هم تعریف شده است.

در تمام واحدها، کارگروهی با استفاده از کارشناسان آموزش و پرورش برای بررسی و آسیب شناسی مشکلات و همینطور اتخاذ راهکارها تشکیل شده و به صورت مرتب جلسات دایر می شود. در 28 استان و بیش از 200 شهرستان، کانون دارای دفتر و تشکیلات است و کار خود را توسعه داده است. هر دو هفته یکبار دبیران استان ها در فضای مجازی جلسه دارند و پیرامون بخش های مختلف آموزش و پرورش، بحث و تبادل نظر انجام می شود. با همکاری تشکلهای انقلابی جمعیت اسلامی فرهنگیان ، جامعه اسلامی فرهنگیان و جمعیت فرهنگیان جوان یک کارگروه مشترک در خصوص آموزش و پرورش آینده و یک کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش شکل گرفته که متخصصان و اساتید با تجربه در این کمیته حضور دارند .

 کانون دنبال این است که آموزش و پرورش در ریل صحیح خود قرار گیرد و ریل صحیح آن ، عمل به منویات مقام معظم رهبری و توجه به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و اجرای سند تحول بنیادین است که در این خصوص با تشکیل کارگروه های تخصصی ، نقادی وضعیت ، ارائه برنامه ، مصاحبه ، میزگرد ، وبینار ، نامه و بیانیه و تعامل با دستگاههای اجرایی و قانون گذاری در اجرای اهداف خود فعالیت می‌کند. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *