انتخابات نماد وحدت ملی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

محمود فرشیدی:
مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان نکاتی را پیرامون انتخابات و اهمیت آن فرمودند و از جمله به جایگاه و مسئولیت سنگین و نقش بی‌بدیل رئیس‌جمهور اشاره کردند تا افرادی ناآگاهانه و بدون ارزیابی خود نامزد این امر عظیم نشوند. نکته مهم دیگری که مورد تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت این بود که از مردم خواستند انتخابات را نماد وحدت ملی قرار دهند نه نماد دودستگی و دوقطبی گری و تفرقه زیرا آنچه که مهم است آینده نسل کشور و نظام با عزت اسلامی در کشور است.

مسئله اینجاست که حضور مردم در عرصه‌هایی نظیر دفاع مقدس، کرونا، بلایای طبیعی و امثال آن طبعاً نمادهایی از وحدت ملی است اما انتخابات که اساس آن بر رقابت و مبارزات انتخاباتی می‌باشد چگونه می‌تواند نماد وحدت ملی قرار گیرد به‌ویژه آن که در انتخابات دوره‌های اخیر رقابت‌ها بسیار شکننده بوده‌است و پیامدهای تفرقه‌انگیز آن هنوز التیام کامل نیافته‌است به بیان روشن‌تر چگونه می‌توان هنگامه رقابت‌های انتخاباتی را به نماد وحدت ملی تبدیل کرد امری است دشوار که به تعبیر مولانا:
داد جاروبی به دستم آن نگار گفت کز دریا برانگیزان غبار
به‌هرحال با عبرت‌آموزی از رقابت‌های این چند دوره به‌خصوص انتخابات سال هشتاد و هشت برازنده ملت فهیم ایران آنست که الگویی فرهنگ‌مدار در رقابت‌های انتخاباتی ارائه دهند.

الگویی که نماد وحدت ملی باشد، برای دستیابی به این الگو نخست باید بررسی کرد که چه عواملی به حریم وحدت ملی خدشه وارد می‌سازد و تلاش شود تا حتی‌المقدور از ورود به این حریم‌ها ممانعت به عمل آید. یکی از مهم‌ترین خطوط قرمز نظام اسلامی تعرض به استقلال سیاسی کشور می‌باشد. در انتخابات هم با توجه به تجربه‌های تلخ قبل‌از انقلاب و نقش سفارتخانه‌های انگلیس و دیگر کشورهای بیگانه در تعیین سرنوشت ملت ایران و دوران مزدوری انگلوفیل و امریکوفیل‌ها روشن است که هر گونه همکاری با بیگانه بخصوص دشمن در رقابت‌های انتخاباتی بی‌تردید خیانت محسوب می‌شود و این حساسیتی است که همه ملت‌های مستقل دارند و از دخالت دولت‌های دیگر در امور کشورشان متنفرند حتی در آمریکا هم مسئله دخالت روسیه در انتخاب ترامپ افکار عمومی را متأثر ساخت. البته در دنیای مدرن کمک گرفتن از بیگانه در رقابت‌های انتخاباتی بسیار پیچیده‌تر شده‌است ولی به‌طورکلی باید پذیرفت که هرگونه برقراری ارتباط و ارائه اطلاعات کشور به بیگانه در حکم رفتار جاسوسی است که به موشک‌های دشمن گرا می‌دهد.

حریم‌شکنی دیگر آن است که در رقابت‌های انتخاباتی اتهامات دشمنان علیه نظام اسلامی و مطالبات آن‌ها دست‌مایه نیروی خودی قرار گیرد و وی بخواهد بر اساس آن‌ها رأی نامشروعی کسب نماید. حریم‌شکنی دیگر استهزاء و عدم رعایت اخلاق در مبارزات انتخاباتی و وارد ساختن اتهامات بی‌پایه و اساس به‌خصوص در زمینه مسائل شخصی و خانوادگی به رقیب است که به‌شدت احساسات طرف‌داران نامزد طرف مقابل را تحریک می‌کند، نظیر موردی که یکی از نامزدها در سال هشتاد و هشت علیه مدرک تحصیلی همسر نامزد مقابل مطرح ساخت یا شعارهای غیراخلاقی که طرف‌داران نامزدی علیه رقیب می‌دادند. البته نقد عملکردهای رقیب در مقام مسئولیت و برنامه‌ها و دیدگاه‌های وی به‌صورت منطقی و واقعی منعی ندارد و عرصه رقابت همین‌جاست. همچنین زیر پا گذاشتن محکمات و مبانی نظام اسلامی هم یکی از مهم‌ترین خط‌قرمزها در رقابت‌های انتخاباتی است ازجمله مهم‌ترین آن‌ها جایگاه و دیدگاه‌های حضرت امام‌خمینی ره و مقام معظم رهبری، اصل ولایت‌فقیه، مقدسات اسلام و ارکان حقوقی جمهوری اسلامی می‌باشد.

چنان‌که در گذشته‌های دور افرادی شعار راه‌پیمایی علیه خدا و امام‌زمان عج را هم سر می‌دادند یا کسانی به ساحت امام‌خمینی در دوران کنونی و در مقام مسئول اسائه ادب کردند یا در انتخابات گذشته یکی از نامزدها برای ضربه زدن به رقیب حکم امام ره علیه منافقان را زیر سوال برد. مسئله دیگر سلب اعتماد مردم نسبت‌ به سلامت انتخابات است و القای شبهه و تردید یا شعار تقلب و مهندسی انتخابات، حربه‌ای که معمولاً توسط آمریکا و بنیادهای کارگزاری اش نظیر سوروس در کشورهای دیگر به کار برده می‌شود تا اگر نتیجه انتخابات به نفع نامزد آمریکا تمام نشد طرف‌داران نامزد شکست‌خورده را در خیابان نگه دارند و با تشنج آفرینی مانع آرامش جامعه شوند به‌خصوص اگر شعار تقلب و مهندسی انتخابات توسط بعضی سردمداران حکومت و یا نامزد رقیب داده شود، در شرایط التهاب انتخاباتی زخمی سنگین بر پیکره وحدت ملی وارد می‌سازد که تا سال‌ها بعد التیام نخواهد یافت. باید پذیرفت که در الگوی مطلوب انتخاباتی نظام اسلامی رقابت‌ها و انتخاب‌ها بر پایه منطق و تکلیف ملی و دینی انجام می‌شود نه براساس احساسات و هیجان‌های کاذب و با استفاده ابزاری از شخصیت‌ها و الگوهای دروغین و غیرمردمی در این الگو چشم و گوش تابع عقل و قلب است.

برای عینیت بخشیدن به این الگوی مطلوب که نماد وحدت ملی شود همه باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم، از نامزدهای انتخابات گرفته تا طرف‌دارانشان و به‌خصوص رسانه‌ها. رسانه ملی هم باید پژوهشی در زمینه نتیجه مناظرات انتخاباتی دوره‌های قبل به عمل آورد و آثار آن را در تقویت یا تضعیف وحدت ملی مورد بررسی قرار دهد. همچنین دستگاه‌های مسئول وظیفه خویش را در زمینه نظارت بر فضای مجازی جدی بگیرند تا دشمنان از رها بودن فضای مجازی بهره‌برداری ننمایند و از فرصت انتخابات برای ضربه زدن به وحدت ملی استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *