محمد امین مظلوم: خروجی های آموزش و پرورش نه از لحاظ آموزشی و نه از لحاظ تربیتی، پاسخگوی نیاز های جامعه نیستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رسانه معلم، حسین ضرغامی دبیر تحریریه رسانه معلم در گفتگوی کارشناسی با محمد امین مظلوم مسئول انجمن اسلامی دانش آموزی شهرستان فومن در خصوص وضعیت فارغ التحصیلان آموزش و پرورش و رسالت این نهاد مهم در تحقق تمدن نوین اسلامی، به بررسی مسائل تربیتی و پرورشی پرداختند.

شرایط تربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش امروز محل بحث کارشناسان و دلسوزان است. آمار و ارقام معضلات اجتماعی هم حاوی نکاتی هستند که نشان می دهد خیلی جای کار داریم! شما چه ارزیابی از این مسئله دارید؟

از همان ابتدا که هویت اصلی خودم را شناختم دغدغه ام تغییر در جامعه بود، جامعه ای که قصد دارد تمام نگاه های دنیا را به سوی خود بکشاند. برای اینکه دغدغه ام را به دستاورد تبدیل کنم تصمیم گرفتم راهی سخت را شروع کنم و وارد سازمانی شوم که چشم امید تمام دولت ها و ملت ها در سر تا سر جهان به آن است، یعنی؛ آموزش و پرورش.
نهادی که جامعه شناسان، آن را محلی برای برای باز تولید هویت و قدرت یک حکومت میدانند.

وضعیت فعلی این نهاد چگونه است؟
نهادی که مدتهاست از رسالت اصلی خود در سطح خرد و کلان فاصله گرفته است و رو به سیاسی کاری آورده است تا آنجا که با تغییر افراد در دولت و مجلس کل شاکله آموزش و پرورش نیز تغییر میکند و همین امر موجب میشود که هیچ یک از افراد نتوانند رسالت اصلی این نهاد را پیگیری کنند.
رسالت خودش را انجام می دهد؟

رسالت اصلی آموزش و پرورش باید تربیت نیروی متدین، جهادی و انقلابی باشد.
نیرویی که در کنار آموزش درست، مهارت و تربیت هم یاد بگیرد. اما آن چه دیده میشود متاسفانه، خروجی های این نهاد مهم نه از لحاظ آموزشی و نه از لحاظ تربیتی پاسخگوی نیاز های جامعه نیستند، آنهم جامعه ای که قصد دارد تمدن نوین اسلامی را شکل دهد..
اگر قصد تمدن سازی داریم باید به آموزش و پرورش نگاهی ویژه داشته باشیم.
از مهمترین مولفه هایی که تمدن را نابود می کند بی توجهی به نظام آموزشی و معلمان است..
اگر این اتفاق رخ دهد نسل آینده ای وجود ندارد که بخواهد آینده جامعه را تضمین کند.
یکی از مواردی که باعث شده است آموزش و پرورش در این چند سال اخیر ناکام بماند عدم توجه متصدیان آموزش و پرورش به اصل مسئله پرورشی و تربیتی است.
که در ایام کرونا این بی توجهی بیش از پیش نمود پیدا کرده است.


در حوزه تربیتی چه نظری دارید؟
متأسفانه علیرغم گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع تربیت همچنان در حد شعار است و شاید یکی از دلایل آن محاصره فعالیت های تربیتی به برگزاری نماز جماعت ، مراسم و مناسبت هاست که آن هم فعالیت هایی که دانش آموزان هیچ دخالتی در برگزاری آن ندارند، حال بماند که کسانی که در جای جای این نهاد مهم صاحب مسئولیت هستند، خود نیز در انجام همین فعالیت های پرورشی و تربیتی پیش پا افتاده بسیار ضعیف عمل میکنند و در ایام کرونا فعالیت های پرورشی خلاصه شده است به بارگذاری یک پوستر در کانال شاد!
بازنگری و بازمهندسی فعالیت های پرورشی، امری ضروری است که باید بدان توجه شود، متاسفانه درباره مسئله پرورشی و تربیتی همه خوب حرف میزنند اما هنگام اجرا، یا بودجه ندارند، یا فرد متخصص و جهادی ندارند یا در حدی برگزار میکنند که فقط مستنداتی تهیه کنند، که این خود آسیبی بزرگ است.


آموزش و پرورش چقدر با سند تحول بنیادین، همسو بوده و در راستای آن کار و برنامه ریزی کرده است؟
تبیین اساسی مسئله آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، سندی که راه را برایمان ترسیم کرده اما، نه تنها اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد، حتی بسیاری از کسانی که مسئولیتی در این نهاد مهم دارند آن را برگه هم نزده اند. یکی از عواملی که باعث شده آموزش و پرورش به این حال و روز دچار شود عدم تسلط مسئولین به این سند است که در این نهاد جایگاهی دارند.
اگر آموزش و پرورش بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های صحیح حرکت کند و سند تحول بنیادین اجرایی گردد، کشور از لحاظ علم و تحقیق غنی خواهد شد.
.
اما اگر چنانچه آموزش و پرورش به حال خود رها شود، این زیرساخت لطمه خواهد خورد و ضررهای ناشی از آن غیر قابل محاسبه خواهد بود.
مسئولین آموزش و پرورش به این امر توجه داشته باشند که این نهاد به عنوان دومین مرجع تربیتی پس از خانواده، در امر تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان نقش مهمی برعهده‌ دارد، نگذاریم مدرسه جایی شود برای اینکه فقط چند ساعتی دانش آموزان در آن بمانند و همه چیز بخوانند و هیچ چیزی در آن یاد نگیرند.
.
متأسفانه سیطره آموزش در مدارس، به خصوص در همین ایام کرونا، تربیت را به مرز نابودی کشانده و دانش‌ آموز به‌ جای فراگیری، آنچه موجب عاقبت‌ به‌ خیری‌ اش می‌ شود حفظیاتی را فرامی‌گیرد که پس از خروج از مدرسه دیگر به دردش نمی‌خورد.
خطاب به مسئولین آموزش و پرورش شهرستانها باید گفت:
فارغ از تمام بخشنامه ها که سراسری اعلام میشود، اگر دغدغه دارید برای مدارس شهرستان برنامه های تربیتی و آموزشی بومی و خاص طرح ریزی کنید، باور کنید چند ساعت مفید در هفته را اگر در کنار این کتاب های حجیم و بدرد نخور به مسئله تربیت دانش آموزان اختصاص دهیم سود و منفعت دنیوی و اخروی نصیب خودمان کرده ایم.
خب به عنوان کارشناس باید راهکار عملیاتی دهیم. چه مواردی را میتوان در دستور اقدامات قرارداد؟
بله در پایان آسیب‌ شناسی جدی در حیطه تربیتی باید انجام شود تا بتوانیم زمینه تحقق سند تحول را بیش‌از پیش فراهم کنیم که این مستلزم دو امر ساده است:
اول از اتاق هایمان بیرون بیاییم و دانش آموزان تمام مقاطع را هنگام خروج از مدرسه و در ایام کرونا در کلاس های مجازی فقط مشاهده کنیم که نیازمند اندکی زمان است.
و دوم اندکی دیگر زمان صرف کنیم و سند تحول بنیادین را عمیقا بخوانیم و اجرای آن را وظیفه خود بدانیم.
در آستانه انتخابات، متصدیان امر با خود مرور کنند و وجدانشان را قاضی کنند، بدون اینکه بخواهند به کسی گزارش دهند، برای برای تحقق رسالت آموزش و پرورش چه کاری کرده اند؟
آیا وظیمان برای تربیت نسلی انقلابی و دارای عِرق ملی را که مقام معظم رهبری انتظار دارند محقق کرده ایم یا خیر؟
برای پاسخ به وجدانمان،

تَکرار میکنم فقط اندکی صرف وقت برای مطالعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *