آموزش مجازی کیفیت تدریس حضوری را ندارد

در سال‌های گذشته مسؤولان تربیتی و دانشگاهی به مقوله کیفیت آموزشی نگاه ویژه ای داشته‌اند به طوری که با برنامه ریزی های مختلف آموزشی و استفاده از اساتید مجرب و همچنین بهره مندی از آخرین اطلاعات علم و فناوری سعی در رشد علمی دانشجویان دارند اما کیفیت آموزشی مقوله‌ای است که امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه اساتید دانشگاهی و معلمان و به خصوص وزارت علوم و آموزش و پرورش قرار گرفته است، در واقع در انجام هر کاری کیفیت حرف اول را نسبت به کمیت می‌زند، حتی شاید ضرب المثل «هر چقدر پول بدهی آش خواهی خورد» هم در این مقوله بتوان گنجاند چرا که کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان و دانش آموزان اگر به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، شاهد دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود.

برای اطلاع از وضعیت کیفی برگزاری آموزش مجازی در دانشگاه ها با تعدادی از روسای دانشگاه ها و معاونان آموزشی – پژوهشی و دانشجویان‌گفت‌وگو کردیم.

* نبود کیفیت آموزشی هزینه های سنگینی را برای افراد و دولت به بار می آورد

حدیث ضمیرزاده  از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق است، او کیفیت در آموزش را مهم ترین اصل می داند و می گوید: همه امور زندگی کیفیت حرف اول را می زند و اگر وجود نداشته باشد به عنوان یک خلاء بزرگ  به تمامی زوایای زندگی آسیب می رساند همچنین در حوزه آموزش نیز نبود کیفیت آموزشی هزینه های سنگینی را برای افراد و دولت به بار می آورد چراکه دانشجویان فاقد تخصص و مهارت های لازم می شوند و در آینده بعد از فارغ التحصیلی آنها نیز کارایی لازم را نخواهند داشت.

الهام توکلی از دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته الهیات درباره موضوع کیفیت آموزشی اظهار می کند: اگر در مقاطع مختلف تحصیلی استاندارد لازم در آموزش وجود نداشته باشدبه معنای واقعی کیفیت آموزشی کاهش پیداکند نتیجه ای که به دست می آید بیهوده است و فقط زمان و هزینه ای بی حاصل برای اساتید صرف شده و در مقابل دانشجویان کارایی لازم را ندارند و از ساعتی که در کلاس بوده اند هیچ نکته علمی را نیاموخته اند که این مسأله بسیار مهمی است و باید مسؤولان در این زمینه فعالیت و برنامه ریزی کنند.

* کیفیت آموزش مجازی دانشگاه امیرکبیردر مقایسه با دانشگاه های خارجی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است

سید احمد معتمدی  رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه کیفیت آموزشی در ارائه محتوای دروس حفظ شده است، گفت: این دانشگاه با شیوع بیماری کرونا اقدام به برگزاری آموزش مجازی کرد که اقدامات صورت گرفته دانشگاه در این حوزه نسبت به دانشگاه های داخلی و خارجی  از کیفیت مناسبی برخوردار است.

وی افزود: باتوجه به شرایط پیش آمده درخصوص شیوع بیماری کرونا به سمت آموزش مجازی حرکت کردیم و در این زمینه جز دانشگاه های دارای کیفیت بسیار خوب هستیم به طوری که فعالیت های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه آموزش مجازی در مقایسه با دانشگاه های خارجی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است از طرفی باید بگویم برای ارائه دروس عملی نیز سعی کردیم بخشی از ارائه دروس به صورت مجازی و بخشی نیز به صورت عملی باشد همچنین آموزش مجازی تجربه خوبی است که دانشگاه ها در زمان بازگشت به شرایط عادی نیز لازم است از این تجربیات استفاده کنند.

* کلاس‌های مجازی به طور کلی نمی‌تواند کیفیت کلاس‌های حضوری را داشته باشد

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره ضرورت کیفیت آموزش بر خط دانشجویان گفت: کیفیت دروس نظری که به صورت مجازی برگزار می‌شود از طریق معاونت آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد که بتواند کیفیت لازم را داشته باشد.کلاس‌های مجازی به طور کلی نمی‌تواند کیفیت کلاس‌های حضوری را داشته باشد اما در حال تلاش هستیم به بهترین شکل کلاس‌های آموزش مجازی ما از کیفیت لازم برخوردار باشند.

وی افزود: اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند و بر روی عناصری که به طور مستقیم بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت کنند چراکه قشر دانشجو در مراکز علمی امانت بوده و مدرسان به عنوان یک عنصر اساسی در انتقال مهارت باید از تجربه نظری و عملی قابل قبولی برخوردار باشند.

* بازنگری برنامه های درسی با هدف رشد علمی اساتید 

محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی درباره وضعیت کیفیت آموزش بر بستر فضای مجازی می گوید: بازنگری برنامه های درسی با هدف رشد علمی اساتید در کنار ارزیابی و نظارت بر روی آموزش مجازی دانشجویان در شرایط آموزش از راه دور با توجه به بیماری کرونا از کارهایی است که می‌تواند در پیشرفت علمی و ارتقاء کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا کند.

وی افزود:  دانشگاه ها برای رسیدن به کیفیت آموزشی مناسب باید مدرسان و اعضای هیأت علمی تأثیر گذار را شناسایی و نحوه آموزش دهی در فضای مجازی را به آنها آموزش دهند  این در حالی است که ماهیت دانشگاه ها باحضور دانشجویان در مراکز علمی و فعالیت کارگاه ها و کلاس های آموزشی شکل می گیرد اما در شرایط فعلی باید با نظارت و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای دانشجویان و اساتید کیفیت آموزش مجازی را افزایش داد.

* از اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است

مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه آموزش آنلاین فاقد کیفیت بی ارزش است،گفت: از اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است که در این رابطه دانشگاه پیام نور با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در رعایت استاندارد آموزشی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که اولویت امسال ما ساماندهی رشته های تحصیلی و طراحی دروس مهارتی است. نزدیک به ۸۰درصد منابع درسی ما به روز است  اما در حال تلاش هستیم تا کیفیت آموزشی خود را حفظ کنیم.

وی افزود:  باید به این نکته اشاره کنم که کسری بودجه در همه حوزه های دانشگاه تأثیر دارد اما ما در راستای اقتصاد مقاومتی با صرفه جویی و فعالیت های درآمدزای اختصاصی تلاش کرده تا کیفیت آموزشی خود را حفظ کنیم.

یعقوب فتح الهی معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس عملکرد آموزش مجازی دانشجویان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برای حفظ کیفیت آموزش از راه دور از طریق نظر سنجی دانشجویی برگزاری کلاس های آنلاین را مورد بررسی قرار می دهیم البته دانشکده های مختلف نیز به صورت مجزا بر نحوه برگزاری آموزش های مجازی در طول ساعات روز نظارت دارنداز طرفی محتوای کلاس های آموزش در فضای مجازی در سامانه ذخیره می شود که می توان در هر ساعتی به راحتی آن کلاس مورد نظر را مشاهده کرد.

وی افزود:  این دانشگاه در رشته های مختلف نسبت به دیگر دانشگاه ها وضعیت قابل توجهی دارد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که براساس ارزیابی که از سال گذشته بر روی فارغ التحصیلان خود انجام داده ایم مشخص شد در حوزه اشتغال دانش آموختگان ما از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم. 

* کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان بر اساس استانداردهای علمی

اگر کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، بدون شک در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و رسیدن به دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود در حال حاضر که آموزش های مجازی به واسطه بیماری کرونا رونق یافته است باید کیفیت این نوع آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *