جزئیات برگزاری ششمین کنگره کانون تربیت اسلامی/ «معلم» محور تمدن نوین اسلامی

بابک هاشمی‌نکو عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی و سخنگوی اجلاس ششم کانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: ششمین کنگره کانون تربیت اسلامی دوم بهمن امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که حدود 1400 نفر از اعضای کانون تربیت اسلامی از سراسر کشور در این کنگره با شعار محوری «معلم محور تمدن نوین اسلامی» شرکت کنند.

هاشمی‌نکو با بیان اینکه اعضای کانون باور دارند که آموزش و پرورش مبدأ پیشرفت کشور است و ارتقای آموزش و پرورش باعث توسعه کشور خواهد شد، گفت: معلم اصل و اساس آموزش و پرورش است و توجه به معلم چه از نظر معشیت و منزلت و چه از نظر انتخاب و ارتقای علمی و فرهنگی، می‌تواند او را به عنوان محور تمدن نوین اسلامی مطرح کند. 

وی به اهداف کنگره تربیت اسلامی اشاره کرد و افزود: این اهداف شامل «میثاق مجدد با رهبر معظم انقلاب در مورد تحول بنیادین با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، تعلیم و تربیت اسلامی و اسناد تحولی آموزش و پرورش»، «استمرار فعالیت قانونی کانون بر اساس اساسنامه کانون و قوانین خانه احزاب وزارت کشور»، «تقویت و توسعه تشکل کانون در استان‌ها و شهرستان‌ها با رویکرد جوان‌گرایی»، «بازخوانی مأموریت‌های اصلی و اقتضایی کانون با رویکرد آینده»، «ارتقای کنشگری فعال و انقلابی کانون در عرصه آموزش و پرورش به ویژه در فضای رسانه‌ای»، «ارتقای تعامل و مشارکت با نهادها و دستگاه‌های مسؤول تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» و «اهتمام برای مشارکت و انتخاب اصلح در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران» است. 

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلام در مورد برنامه‌های کنگره ششم، بیان کرد: تلاش خواهد شد که با پیام و سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی این کنگره آغاز شود و گزارش دبیرکل کانون تربیت اسلامی، گزارش بازرس قانونی و سخنرانی یکی از شخصیت های فرهنگی ـ سیاسی را ان‌شاءالله در برنامه داریم و در نهایت بیانیه پایانی کنگره و برگزاری انتخابات برای انتخاب اعضای شورای ششم کانون تربیت اسلامی را خواهیم داشت.

وی درباره روش برگزاری این کنگره تصریح کرد: با توجه به تأییدیه که از وزارت کشور گرفته‌ایم در یک پلتفرم خارجی و در یک پلتفرم داخلی برنامه کنگره اجرا خواهد شد و در نهایت در سیستم رأی گیری که باز هم مورد تأیید وزارت کشور قرار گرفته، هر کدام از این اعضا با ارائه کدملی و شماره تلفن می‌توانند به نفرات مورد نظر خودشان رأی دهند. 

هاشمی‌نکو ادامه داد: با توجه به قوانین موجود احزاب، ۲۱ عضو شورای مرکزی اصلی انتخاب می شوند و ۵ عضو علی‌البدل، عضو شورای مرکزی کانون خواهند شد؛ ضمن اینکه ۳ بازرس اصلی و ۲ علی‌البدل توسط کسانی که در کنگره شرکت می کنند انتخاب خواهند شد. 

وی با مروری بر فعالیت‌های کانون تربیت اسلامی، بیان کرد: کانون در سال ۷۷ به ثبت رسیده و فعالیت های فرهنگی، آموزشی، تربیتی و سیاسی برایش تعریف شده است؛ همچنین کانون دارای اساسنامه و مرام نامه مصوب است که در ۲۶ استان و ۲۰۰ شهرستان به صورت فعال حضور دارد.

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی افزود: تاکنون پنج کنگره عادی و یک کنگره فوق العاده برگزار شده که این کنگره‌ها هر دوسال یکبار با حضور اعضای کانون از سراسر کشور و برای انتخاب اعضای شورای مرکزی تشکیل می‌شود. 

وی با بیان اینکه در این کنگره‌ها معمولا شخصیت های فرهنگی ـ سیاسی حضور پیدا کرده و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: کانون هرسال یکبار جلسات هم اندیشی دارد که دبیران استان‌ها به همراه تعدادی از اعضای شورای استان‌ها سالی یکبار دور هم جمع می شوند که هم گزارشی از یک سال گذشته و هم ارائه برنامه یک سال آینده را در این جلسه هم اندیشی مطرح می‌شود. 

هاشمی‌نکو درباره دو شاخه خواهران و جوانان کانون تربیت اسلامی گفت: کانون در دو شاخه خواهران و جوانان تشکیلات خود را گسترش داده و با توجه به سیاست‌های گام دوم انقلاب بر حضور جوانان سرمایه گذاری کرده است که هم در تهران و هم در سایر استان‌ها نیز برنامه هایی دارد.

وی افزود: کانون تربیت اسلامی درباره مسائل اساسی آموزش و پرورش و یا مسائل فرهنگی کشور فعالانه حضور دارد و موضع‌گیری می کند که متناسب با اقتضائات، نظرات خود را با ارائه نامه، بیانیه، مصاحبه و میزگرد مطرح می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *