محمدجواد آخوندی: عدم بهره مندی از تجارب و راهکارهای تشکل های فرهنگیان، نظام تعلیم و تربیت را متضرر میکند

خبرنگار رسانه معلم، از آنجا که در آستانه برگزاری ششمین کنگره کانون تربیت اسلامی در تاریخ دوم بهمن ماه قرارداریم، گفتگویی با آقای محمدجواد آخوندی عضو شورای مرکزی این تشکل ترتیب داده است. مشروح این گفتگو به قرار زیر است:

آقای آخوندی از نظر شما تشکل های صنفی سیاسی ، علمی به طور عام و تشکل کانون تربیت اسلامی در آموزش و پرورش چه نقشی را باید ایفا نمایند؟

سلام علیکم ضمن عرض تبریک هفته گرامیداشت مقام پرستار، به نظرم تشکل ها به نمایندگی بخشی ازجامعه فرهنگی می توانند نقش هم افزایی را بارصد ونظارت عملکردها وانعکاس منصفانه به مسئولین مربوطه داشته باشندالبته این هم افزایی زمانی تحقق می یابدکه پیش درآمدآن سعه صدر وانتقادپذیری مسئولین وزارت خانه می باشد
کانون تربیت اسلامی دربیانیه ها ومکاتبات ودیدارهای حضوری ومصاحبه ها سعی برانعکاس این دغدعه هاونگرانیهارا درابعاد پرورشی،آموزشی،اداری،مالی واجرایی داشته است

این تعامل وزارتخانه با تشکل ها باید چگونه باشد؟

ازآنجائیکه تشکلها زبان گویای بخش اعظمی ازفرهنگیان می باشند اگرمسئولین وزارتی بدنبال اصلاح امور وآسیب شناسی عملکردها وآثارآن باشندباید به تشکلها میدان دهند وباهمه سلایق تعامل سازنده داشته باشند


کانون تربیت اسلامی عملکرد موفقی داشته است؟ توضیح دهید؟
در خصوص جوانان آ.پ و نحوه تربیت آنان برای آینده آ‌.پ چه ایده و برنامه ای را متصور هستید؟

کانون تربیت باتوجه به شرایط ومحدودیت ها حضورنسبتا خوبی دربین جامعه فرهنگیان داشته و قطعا ظرفیت بهترشدن نیز دارد. جوانان انگیزه وآمادگی برای حضور دارند کانون بایدبسترلازم را بابرنامه های متنوع وجوان پسند فراهم نماید

الان مدتی است بحث ترک فعل در مدیریت کشور مطرح شده است. در سال ها مهم ترین ترک فعل های آموزش وپرورش با توجه به ماموریتش چه مواردی بوده؟ از نظر شما مهم ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از آموزش و پرورش که روی زمین مانده چیست؟ و چه راهکار یا برنامه ای برای آن متصور هستید؟

عدم اجرای سندتحول وبی توجهی به مطالبات مقام معظم رهبری (سند ۲۰۳۰،گزینش وجذب ازبستردانشگاه فرهنگیان) واجرای ناقص رتبه بندی معلمان، راهکارها:شاخص گذاری دراجرای سندتحول بنیادین-اجرای کامل رتبه بندی معلمان-ارتقای کمی وکیفی دانشگاه فرهنگیان

استاد آخوندی موضوع سند بسیار مهم است و در سخنان مسئولین وزارتخانه ها هم زیاد تکرار میشود اما سوالی که مطرح میشود این است چرا با گذشت ده سال از تصویب سند تحول آموزش و پرورش، تحول در آن مشهود نیست؟

عدم اعتقاد مسئولین وزارتی به سندتحول

چرا هجمه بر دانشگاه فرهنگیان و یا تضعیف تربیت معلم تمامی ندارد؟

به علت رسوبات فرهنگ منحط غربی درحوزه آموزش وپرورش غربی دربین مسئولین وزارتی بویژه موثرین شواری عالی آپ

شما چه انتظاری از مجلس یازدهم نسبت به ارتقای آموزش و پرورش دارید؟ عملکرد مجلس را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟ نظارت و رصد عملکرد آموزش وپرورش ومطالبه اجرای کامل سند تحول ومطالبات مقام معظم رهبری واجرای کامل رتبه بندی معلمان خیلی مدنظر است.

شبکه شاد و آموزش مجازی را از نظر نقاط ضعف و قوت چگونه ارزیابی می کنید؟

علی رغم مشکلات زیاد اولیه اما درحال حاضر باتوجه به محدودیتها نسبتا عملکردقابل قبولی دارد

چرا بر اساس نتایج کنکور سطح موفقیت دانش آموزان پایین تر از ۳۰ درصد نمره آزمون است و علت هدر رفت دو سوم آورده دانش آموزان چیست؟

بدلیل حفظ محوربودن مطالعات دانش آموزان واسترس زیادآنها ورویکردهای آموزشی آپ وموسسات علمی وآموزشی

به نظر شما ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان چه کارکردی باید داشته باشد؟

با توجه به سند دانشگاه درخصوص رشته هایی که امکان ارائه آن وجود ندارد.

نظام رتبه بندی در آموزش وپرورش را چگونه ارزیابی می کنید؟

فعلا تاکنون ناقص اجراشده وامیدواریم بادرایت مجلس ،کامل اجراشود

کارنامه دولت دوازدهم درباره آپ را چگونه ارزیابی می کنید؟ مهم ترین عملکرد این دولت درباره آپ چیست؟ عملکرد بسیارضعیف بخاطر اجرای سند۲۰۳۰ وعدم اجرای سند تحول

به عنوان سوال پایانی نظر شما ویژگی رییس جمهور آینده از لنز دوربین آموزش و پرورش کدامند؟ ولایت مدار،سابقه اجرایی موفق،نگاه مثبت به حوزه آموزش وپرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *