استاد پیشنمازی: عمده ترین ترک فعل وزارت آموزش وپرورش، تسامح در اجرای سند تحول است/ کانون تربیت اسلامی تنها تشکل موضوع محور در حوزه تعلیم وتربیت کشور است.

خبرنگار رسانه معلم، از آنجا که در آستانه برگزاری ششمین کنگره کانون تربیت اسلامی در تاریخ دوم بهمن ماه قرارداریم، گفتگویی با استاد سید باقر پیشنمازی عضو شورای مرکزی این تشکل ترتیب داده است. مشروح این گفتگو به قرار زیر است:

آقای پیشنمازی از نظر شما تشکل های صنفی سیاسی ، علمی به طور عام و تشکل کانون تربیت اسلامی در آموزش و پرورش چه نقشی را باید ایفا نمایند؟
ضمن عرض سلام و احترام خدمت جامعه محترم فرهنگیان، کانون تربیت اسلامی بعنوان یک تشکل موضوعی باید راهبردهای ابلاغ شده درسیاستهای کلان مربوط به نظام تعلیم وتربیت کشور را در اولویت مطالبات خود قراردهد و تحقق سند تحول آموزش وپرورش را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

این تعامل وزارتخانه با تشکل ها باید چگونه باشد؟
دیهی است وزارت باید نقش تشکلها را ارزیابی کند اگر پیشنهادهای ارائه شده از سوی آنان درپیشبرد تعلیم وتربیت اسلامی مؤثر است، باید استقبال کند و اگر صرفا تلاشهایی برای سهم خواهی حزبی و ایجاد شکاف و اختلاف در وزارت است و یا درصدد زمینه سازی برای اهداف فرهنگی دشمن هستند، باید طرد کند.

کانون تربیت اسلامی از نظر شما عملکرد موفقی داشته است؟ درباره فعالیت ها و برنامه های آن توضیح دهید
حرکت کانون در طول سالهای اخیر رو به جلو بوده است و تلاشهای مؤثرى درجهت گفتمان سازی اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت بعمل آورده است این تلاشها عمدتا با بهره گیری از ظرفیت رسانه های دیداری وشنیداری و نوشتاری و فضای مجازی و برگزاری نشستها و همایشهای تبیینی و تحلیلی صورت گرفته است تاسیس و فعال سازی خبرگزاری رسانه معلم نیز به همین منظور اتفاق افتاده است.
اما کانون به ندرت حمایت شده است. اگر پشتیبانی بهتری از کانون صورت گیرد بعنوان تنها تشکل موضوع محور در حوزه تعلیم وتربیت کشور می تواند نقشی به مراتب فعال تر و اثر گذارتر ایفا نماید.

الان مدتی است بحث ترک فعل در مدیریت کشور مطرح شده است. در سال ها مهم ترین ترک فعل های آموزش وپرورش با توجه به ماموریتش چه مواردی بوده؟ از نظر شما مهم ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از آموزش و پرورش که روی زمین مانده چیست؟ و چه راهکار یا برنامه ای برای آن متصور هستید؟
عمده ترین ترک فعل وزارت آموزش وپرورش، تسامح در اجرای سند تحول است. وبعد از آن تسامح در کارآمد سازی معاونت پرورشی و نادیده گرفتن قانون احیاءاین معاونت وآئین نامه اجرائی آن است. وبعد تسامح در کار آمد سازی نظام انتخاب و تربیت معلم ومربی است. و بعد متناسب سازی مدت تصرف از عمر دانش آموزان با میزان ارزش و کارآمدی آموزشهای مدرسه ای است. یعنی به کدام دلیل این آموزشهای کم کارآمد در زندگی فرهنگی اجتماعی واقتصادی فردای دانش آموزان باید ۱۲ سال از بهترین سالهای عمر آنان را تصرف کند؟! ایا همین اموزشها را نمی شود در ۸ یا ۱۰ سال منتقل کرد؟ چرا فرزندانمان دیر وارد زندگی وایفای نقش اجتماعی شوند؟ عمده ترین مطالبات مقام معظم رهبری همان ۳مورد اول است که ذکر شد.

استاد پیشنمازی موضوع سند بسیار مهم است و در سخنان مسئولین وزارتخانه ها هم زیاد تکرار میشود اما سوالی که مطرح میشود این است چرا با گذشت ده سال از تصویب سند تحول آموزش و پرورش، تحول در آن مشهود نیست؟
چون مدیران عالی وزارت آن را باور ندارند.

چرا هجمه بر دانشگاه فرهنگیان و یا تضعیف تربیت معلم تمامی ندارد؟ چون جریان لیبرال حاکم، تعلیم و تربیت سکولار را می پسندد.

شما چه انتظاری از مجلس یازدهم نسبت به ارتقای آموزش و پرورش دارید؟ عملکرد مجلس را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟ مجلس باید سیاستهای کلان ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری به آموزش وپرورش را با قانون گذاری نهادینه کند . مجلس باید اظهارات و وعده های وزیر در جلسه اخذ رای اعتماد را تعقیب نماید . هنوز گام محسوسی در این جهت برداشته نشده است.

به عنوان سوال پایانی شبکه شاد و آموزش مجازی را از نظر نقاط ضعف و قوت چگونه ارزیابی می کنید؟ رویکردی اجتناب ناپذیر در شرایط کرونایی کشور بود و تا حدودی اولین تجربه. بنظر می رسد ضعفها و کاستیهای آن را در جهت ارسال دارند بتدریج برطرف می کنند اما در جهت دریافت ، دانش آموزان ما با مشکلات متعدد مواجه هستند خصوصا در مناطق کمتر برخوردار کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *