واگذاری مسؤولیت تربیت از صفرسالگی به آموزش و پرورش در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی

محسن حاجی میرزایی در نشست هم اندیشی با مدیران زن آموزش و پرورش سراسر کشور که با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مدیران زن سراسر کشور، از طریق ویدئو کنفرانس و شبکه شاد در ساختمان شهید رجایی برگزار شد،اظهار کرد: تمام انسان ها دارای داشته ها و نداشته هایی هستند، در مورد زنان هم بحث از دارایی ها و نداشته ها می تواند موردتوجه قرار گیرد. در تجربه مدیریتی خود دیده ام که  معمولا تمرکز بر نداشته ها آنقدر ذهن را مشغول می کند که از داشته ها غافل می مانیم.

وی با اشاره به تلاش برای برقراری عدالت جنسیتی در پست های مدیریتی کشور گفت: برقراری عدالت جنسیتی در پست های اداری و مدیریتی کشور و ایجاد فرصت های برابر برای افراد می تواند زمینه ساز موقعیت ها و منزلت های برابر اجتماعی و اقتصادی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حمایت های دولت در برقراری عدالت جنسیتی در موقعیت های مختلف اداری گفت: خوشبختانه در نظام تعلیم و تربیت گام های خوبی در این زمینه برداشته شده و امروز می توانیم به یقین بگوییم که بخش عظیمی از دختران کشور که در سن یادگیری و آموختن قرار دارند و باید آموزش ارائه شده به دانش آموزان با روش های نوین و با کیفیت باشد و تلاش می کنیم که دسترسی همگان را به آموزش با کیفیت فراهم کنیم و فرصت های یادگیری برابر را در اختیار همه قرار دهیم.

حاجی میرزایی نقش آموزش و پرورش در تربیت را ممتاز خواند و گفت: نقش تربیت در نظام تعلیم و تربیت، جزو برجسته ترین نقش هاست و قابل جایگزینی برای دیگر دستگاه ها نخواهد بود. باید فاصله جنسیت ها را که در طی زمان های طولانی ایجاد و عمیق شده است ، برطرف کرده و از ظرفیت بانوان مخصوصا در نظام تعلیم و تربیت استفاده موثرتری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تمدن محصول شنیدن، دیدن و اندیشیدن است. همه اندیشمندان تعلیم و تربیت به سال های آغازین زندگی کودک از بدو تولد تا زمان رسیدن به سن مدرسه توجه زیادی داشته اند و ظرفیت ذهن کودک را در این دوران بسیار بالا می دانند. با دقت به این مسئله، سهم زنان در شکل گیری تمدن، فرهنگ سازی ، هویت بخشی به نسل نو، آینده سازی، مصونیت بخشی به جامعه در برابر همه آسیب های تهدید کننده و توسعه کشور به وضوح مشاهده می شود، یعنی برای بهترشدن مسیر آینده زندگی فرزندان، لازم است زنان در خانواده فرزند پرسشگر تربیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش ارتقا سطح توانمندی زنان در آموزش تربیت نسل آینده را بسیار مهم دانست و گفت: باید تلاش کنیم توانمندی زنان برای آموزش نقش های کلیدی و تاثیرگذار در تربیت فرزندان در  بهبود عملکرد آینده کشور را ارتقا دهیم.  

وی بیان کرد: قطعا سهم نقش زنان در تربیت و شکل گیری رفتار کودکان در بدو تولد ، از سهم مردان به مراتب بیشتر است. اگرشخصیت  فرزند در دوره کودکی شکل بگیرد، آثار آن تا پایان عمر قابل مشاهده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طراحی و اجرای برنامه هایی در جهت ارتقا و توانمندسازی و مهارت های اجتماعی زنان حائز اهمیت است و معتقدیم تنها زنانی می توانند این مهارت ها را به فرزندانشان منتقل کنند که خود آن را به خوبی آموخته باشند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه توسعه کشور محصول نظام یادگیری است،گفت: اگر می خواهیم برای کشورمان آینده بهتر، اقتصاد خلاق و مصونیت از آسیب های اجتماعی داشته باشیم باید بر روی موضوع نقش آفرینی زنان در تربیت نسل در آموزش زنان و دانش آموزان تمرکز بیشتری داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *