جوانان انقلابی پرچمدار تحول در آموزش و پرورش

مهندس محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی در ارتباط مجازی با رابطان جوان دفاتر کانون تربیت اسلامی سراسر کشور بیان داشتند که دمیده شدن روح جوان در کالبد آموزش و پرورش، انقلابی در جهت تحول بنیادین خواهد بود.

ایشان ضمن آنکه تحقق عملی گام دوم انقلاب را در گرو نیروی جوان و تازه نفس و البته نخبه و متخصص در عرصه عمل و اجرا دانستند، به نهادینه سازی و دفاع از گفتمان مقام معظم رهبری در تحقق آموزش و پرورش تمدن ساز به عنوان رسالت جوانان و دغدغه مندان تعلیم و تربیت اسلامی اشاره داشتند.
مهندس فرشیدی تلفیق علم و عمل را لازمه انقلاب در آموزش و پرورش قلمداد کردند و فرمودند: جوانان فرهنگی نخبه باید در شناسایی و حل مسائل آموزش و پرورش میدان دار باشند و با بهره گیری و نصب العین قراردادن سیاست های تحولی ابلاغی رهبر انقلاب، اگر کوتاهی رخ می دهد با منطق و رعایت ادب از مسئولین مربوطه مطالبه گری نمایند.
ایشان همچنین با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم به ضرورت موضوع گیری قاطعانه در برابر معاندان و مخالفان با این مهم پرداختند و گفتند: دانشگاه فرهنگیان دغدغه اصلی و اساسی رهبر معظم انقلاب و تنها دروازه ورودی معلم به آموزش و پرورش است که جوانان فرهنگی در پاسداری از این اندیشه خوش درخشیدند. البته این هوشیاری و حضور در صحنه همچنان نیاز است زیرا که باور به سند 2030 در شورای عالی آموزش و پرورش رسوخ کرده است و عده ای در صددند همسو با آن به تدوین برنامه راهبردی برای جذب معلم از طریق ماده 28 دانشگاه فرهنگیان بپردازند.
در ادامه محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش تکریم مقام و منزلت معلم را از ضروریات دانست و از جوانان فرهنگی اشاعه و نمود جلوه های قهرمانانه، اقدامات شایسته و رشادت های خالصانه معلمان گمنام خصوصا در عرصه جهاد علمی و آموزشی دوران کرونا را خواستار شد.
ایشان همچنین علت بسیاری از مشکلات را عدم اعتقاد و التزام عملی به اسناد بالادستی دانستند و گفتند: عده ای بی توجه به راهکارهای سند تحول بنیادین و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، نگاه مصرفی و غیرسرمایه ای به آموزش و پرورش دارند و با چشم پوشی از حاکمیتی بودن این دستگاه انسان ساز، تمام همت و تلاش خود را برای واگذاری مدارس دولتی و آموزش و پرورش آینده سازان به بخش خصوصی بکار بسته اند.
در بخش دیگری از سخنان، مهندس فرشیدی نفوذ در آموزش و پرورش را مسئله ای بسیار جدی و نیازمند به مقابله دانستند و یکی از مصدایق آن را قبول و اجرای سند 2030 برشمردند و بیان کردند: عده ای غیرمرتبط در ذیل سند تحول نسبت به تدوین اهداف برنامه درسی همت گماردند و بدون سر و صدا مفاهیم و واژه های مرتبط با مکتب امام (ره) و استکبار ستیزی را حذف کردند و یا با تاسیس کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان و محور قرار دادن ماده 28 اساسنامه آن سعی در تضعیف و تعطیلی تربیت معلم داشته و دارند. در بخشی دیگر معاونت پرورشی از طریق یک برنامه نانوشته در غفلت قرار گرفته و با بی برنامگی و آشفتگی، حذف نخبگان و مغزهای متفکر، کم لطفی در اختصاص بودجه و کمبود بازوی اجرایی در مدارس مواجه است.
فرشیدی همچنین اذعان داشت: متاسفانه با گذشت نه سال از تصویب و ابلاغ سند تحول هنوز قسمت اعظمی از آن یا مسکوت و تعطیل مانده و یا دچار تحریف شده است که خطر بزرگی است و متولیان اجرای سند تنها قالب و پوسته ی آن مانند تعطیلی پنج شنبه ها را دیدند و چشم خود را بر روی روح و محتوای سند بستند.
در پایان ایشان یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی را گرامی داشتند و این بزرگواران را ستاره های درخشان عرصه تعلیم و تربیت معرفی و پیروی از سیره و منش ایشان را لازمه حرکت موفق معلمان جوانان در مسیر گام دوم انقلاب بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *