تعلیم و تربیت در هر کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت یا انحطاط و پسرفت باشد.

بسم رب

یادداشت مرتضی کریمی_
فعال حوزه تعلیم و تربیت

تعلیم و تربیت در هر کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت یا انحطاط و پسرفت باشد.
اگر برنامه ریزان و مدیران فرهنگی هر کشور در این مسیر نگاهی آینده نگر ،بنیادین و اساسی به این مهم داشته باشند، قطعا مشکلات مختلف کشور در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتفع خواهد شد و در مقابل اگر نگاه به این سیستم نگاه سطحی و هزینه ای باشد و به درستی از سوی مسئولان ریل گذاری نشود آینده ای منحط در انتظار کشور خواهد بود.
در نگاه اسلام،جایگاه و ارزش تعلیم و تربیت به اندازه ‏اى خائز اهمیت است كه هدف از بعثت پيامبران الهی گسترش علم و معرفت در كنار پرورش روحى و فكرى بشر عنوان شده است. از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز حضرت امام خمینی«ره»و پس از آن مقام معظم رهبری«مدظله العالی» همواره بر اهمیت نظام تعلیم و تربیت و نیاز مبرم به توجه اساسی مسؤلین به این عرصه سخن ها گفته اند و معلم را به عنوان افسر سپاه پیشرفت دارای مهمترین نقش در مسیر انسان سازی قلمداد کرده اند.
جایگاه برجسته مقامی معلم ،در بقای فرهنگی کشور و جایگاه برجسته بی بدیل انسان سازی ،طبیعتاً نیاز به برنامه ریزی مناسب در رشد شخصیت معلم دارد تا بتواند به درستی ساخته شود و بسازد.
تأسیس دانشگاه فرهنگیان برای این مهم از این جنبه که آموزش توامان با تربیت همراه می‌شود و شخصیت معلم در این فرایند ساخته می‌شود برای شاکله بندی ذهن معلمان در تراز انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تحول بنیادین آموزش و پرورش است که
مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همت جمعی از دلسوزان امر تعلیم و تربیت با نظارت مقام معظم رهبری و عنایت خاص ایشان به وقوع پیوست.
هرچند احیای دانشگاه فرهنگیان از ابتدا به زعم برخی خوش نیامد و تمام همت خود را برای تعطیلی دانشگاه فرهنگیان مصروف کردند اما با حمایت های پدرانه و البته قاطع مقام معظم رهبری ٫امام خامنه‌ای عزیز٫ دانشگاه مولد و مهم فرهنگیان کار انسان سازی خود را از بدو تأسیس پر قدرت شروع کرد.

مزیت دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاه ها اهمیت و توجه به نقش انسان سازی است. اینکه جوانان ۱۸ ساله با روحیه منعطف طول مدت چهار سال در مرکز ثقل فرهنگ و تربیت دینی زندگی میکنند و چون نهالی سبز ،ریشه های معرفتی خود را تقویت می‌کنند ‌و بدین سان برای افسری سپاه پیشرفت آماده می‌شوند.
متاسفانه در سالهای اخیر تفکری مسموم و خطرناک در صدد خشکاندن ریشه دانشگاه فرهنگیان است و علی رغم تاکید معظم له بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان،گاه گاهی برخی مسئولین متولی در امر آموزشی کشور با اظهارات غیر کارشناسانه به این مرکز ثقل فرهنگی یورش برده و جامعه تعلیم و تربیت کشور را دچار بهت،حیرت و چالش
میکند .

اخیرا وزیر علوم دولت تدبیر و امید در نامه ای بحث برانگیز به مقام معظم رهبری خواستار تغییر شیوه جذب دانشگاه فرهنگیان شده و با دگر خوانی از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان
جذب دانشجو از سایر دانشگاه ها را ارجح به فرایند تعلیمی دانشگاه فرهنگیان دانسته است.
حال آنکه ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صراحت اشاره دارد که فقط رشته هایی که تحت شرایط خاص در دانشگاه فرهنگیان امکان تربیت دانشجو ندارد را میتوان از طریق آزمون و دوره های آموزشی
تامین کرد که همان هم جای بحث و گفتگو دارد.

سوال اساسی جامعه تعلیم و تربیت از وزیر علوم این است .
آیا ایشان تاکیدات پیاپی مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت دانشگاه فرهنگیان را نشنیده اند؟!

آیا جناب وزیر، آنگاه که رهبری مسئولین را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: همگان باید شرایط توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان را فراهم کنند ، خود را بری از این مسئولیت دانستند یا مسئله عدم اعتقاد به این فرمان است؟!

آیا مقام ارشد دولت تدبیر و امید فراموش کرده اند اسناد بالادستی توسعه ای کشور ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و…
بر گسترش کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تعلق گرفته است؟!

جای تعجب است این سبک اظهارات غیر کارشناسانه!!!
دل صد های فرهنگی جوان انقلابی از این اظهارات شکست!!!

به صراحت می‌گویم دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و معلمان جوان کشور هرگز اجازه خاموش شدن چراغ این دانشگاه را نخواهند داد و هر گونه اقدام مشکوک جهت لطمه به دانشگاه فرهنگیان را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

لازم به یادآوری مجدد است که مقام معظم رهبری در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش این سخنان مهم و راهبردی را خاطر نشان کردند :
باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها به‌گونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.

و العاقبة للمتقین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *