«مجاهدت معلمان در دوران کرونا» در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی نظیر است

 نشست خبری برنامه‌های هفته بسیج در حوزه بسیج فرهنگیان و پویش لبخند رضایت با حضور ریاست سازمان بسیج فرهنگیان کشور، هادی روحی اصفهانی مسؤول سازندگی بسیج فرهنگیان شهرستان قرچک و ابوالفضل سلیمانی نماینده بسیج فرهنگیان شهرستان شهریار عصر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

سردار مطهری در این نشست با تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: اولین هفته بسیج بدون حاج قاسم را استقبال می‌کنیم و جای این سردار عزیزمان، خالی است؛ ا‌ن‌شاءالله روحش با سیدالشهدا(ع) قرین است. امید سربلندی و توفیق روز افزون برای ملت عزیز و شریفمان دارم که آحادشان بسیجی هستند و از خدای متعال عاجزانه استدعای رفع این بلیه و این بلای فراگیر بیماری کرونا را دارم و استدعای شفای عاجل همه مردم و آمرزش آنهایی که جانشان را از دست دادند، دارم. 

وی افزود: تشکر می‌کنم از کادر درمان که حقیقتا در این شرایط برای ملت عزیزمان خیلی زحمت کشیدند و می‌کشند و جا دارد که به صورت ویژه به عنوان خادم فرهنگیان بسیجی از مجاهدت بی‌نظیر معلمان در این شرایط تشکر کنم. در طول دوران انقلاب اسلامی و شاید در طول دوران آموزش و پرورش رسمی جمهوری اسلامی ایران هیچ وقتی را نداشتیم که معلمان انقدر زحمت بکشند و ویژگی آن، این است که خیلی گمنام مجاهدت می‌کنند. 

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان ادامه داد: در دوران کرونا شاید تصور این باشد که آموزش، حضوری نیست و مجازی شده  است پس کار معلمان سبک‌تر شده است اما واقعیت امر این است امروز یک معلم شاید دو یا سه برابر وقت معمول آموزش در مدرسه وقت می‌گذارد تا بتواند وظیفه خود را در بحث آموزش انجام دهد و برخی از معلمان در عرصه پرورشی هم فعال هستند که از همه عزیزان تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه مأموریت بسیج فرهنگیان کمک به ارتقای کارآمدی آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که بسیج، کلید طلایی حل مسائل اساسی نظام است و سوم اینکه رهبر معظم انقلاب سال 98 در دیدار بسیجیان فرمودند که منطق بسیج، منطق تبدیل تهدید به فرصت است و هرچه تهدید بیشتر باشد با منطق بسیج، فرصت هم بیشتر می‌شود. 

سردار مطهری اضافه کرد: بر همین اساس بسیج فرهنگیان در راستای مأموریت خودش و کمک به ارتقای کارآمدی آموزش و پرورش یک بررسی داشت که به این نتیجه رسید که در شرایط حاضر دو مطلب بسیار مهم است که یکی غفلت و دیگری خلأ است؛ غلفت یعنی فرهنگیان در اثر شرایط کرونا کارشان چند برابر شده و در اثر کار چندبرابری که انجام می‌دهند هم هزینه‌هایشان بالا رفته و هم جسمشان به دلیل کار کردن با  گوشی و تبلیت آسیب می‌بیند و هم خانواده‌هایشان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و دیگر اینکه این کار در یک فضای بسته انجام می‌شود و فرد نیاز به تغییر و تحول دارد و مشکلاتی عارض معلمان می‌شود. 

وی ادامه داد: در کنار این موارد، معلم باید محتوا را در قالب‌های مختلف آماده کند و محتوا را به دانش‌آموزان در شرایط مجازی ارسال کند و مطمئن باشد که همه دانش‌آ‌موزان سرکلاس هستند و این مطلب را دیده و متوجه شده‌اند و با دانش‌آموزان به صورت پرسش و پاسخ مجازی تبادل مطلب کنند و تکالیف دانش‌آموزان را تصحیح کرده و اشکالاتش را رفع کند. 

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان افزود: مطلب دیگری هم که هست، این بوده که آموزش حقیقی در مدرسه با حدود 30 دانش‌آموز انجام می‌شود اما در حال حاضر در کنار داشن‌آموزان، اولیا هم حضور دارند و معلم هم باید پاسخ دانش‌آموز را بدهد و هم باید مطالبات و سؤالات اولیا را پاسخ دهد و درواقع مخاطب معلم افزایش پیدا کرده است. 

وی به خلأ پرورش در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، پرورش از آموزش عقب‌تر است؛ این عقب‌تر بودن پرورش به نسبت آموزش در شرایط عادی است الان در شرایط کرونا که ارتباط چهره به چهره معلم با دانش‌آموز و ارتباط دانش‌آموز با مدرسه قطع شده، به مراتب پرورش لطمه خورده است. 

سردار مطهری اضافه کرد: مشکل سوم این است که دانش‌‌آموزان ما با فضای رها و بی‌بند و بار اینترنت ارتباط گرفته‌اند که خود این موضوع به پرورش صدمه می‌زند و موجب شده مقوله پرورش با خلأ جدی مواجه شود و خلأیی که آسیب‌ آن را هم امروز می‌بینیم و هم در آینده بیشتر از این خواهیم دید.

وی تصریح کرد: بر این اساس، ما به این نتیجه رسیدیم که هم باید دنبال تقدیر و تشکر از معلمان به خاطر مجاهدت‌های بی‌نظیری که در آموزش و پرورش کشور دارند، باشیم و از سوی دیگر به لحاظ پرورش هم باید قدمی برداریم و بر این اساس پویش لبخند رضایت شکل گرفت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *