سهم ناچیز دانش‌آموزان مدارس دولتی از کنکور

 اعلام نتایج کنکور هر سال با چالش‌ها و حواشی بسیاری همراه است؛ از خودکشی‌های داوطلبان نا موفق گرفته تا رتبه‌های برتر کنکور که اکثرا جزو خانواده‌های مرفه هستند و در بهترین مدارس تحصیل کرده اند، همه این‌ها حواشی هستند که هر سال با اعلام نتایج کنکور به وجود می‌آید و تا چندی بعد هم ادامه دارد اما در نهایت در روند ساز و کار کنکور تاثیری ندارد و خیلی‌ها این بی‌تاثیری را به دلیل وجود مافیای پر قدرت کنکور می‌دانند. با این حال کنکور امسال یکی از جنجالی‌ترین کنکورهای قرن بود که از همان ابتدا با حواشی بسیاری همراه شد و در نهایت هم نتیجه‌ای جنجالی را رقم زد. بررسی‌های
صورت گرفته بر نتایج رتبه‌های برتر کنکور در سال گذشته حاکی از این بود که اکثر افرادی که رتبه برتر کسب کرده‌اند در مدارس غیر انتفاعی و
غیر دولتی تحصیل کرده بودند، به همین دلیل هم ظن این وجود داشت که در سال جاری هم شاهد چنین نتیجه‌ای باشیم اما در کمال تعجب بررسی نتایج رتبه‌های برتر کنکور 99 چیز دیگری را نشان داد؛ 67 درصد رتبه‌های برتر کنکور سال 99 دانش آموخته مدارس سمپاد و تیز هوشان هستند! اولین سوالی که این نتیجه در ذهن افکار عمومی مطرح می‌کند این است که طراحان سوالات کنکور، سوال‌ها را برای داوطلبین معمولی طرح کرده‌اند و یا افراد تیز هوش؟ آزمون کنکور قرار است صحنه نبرد علمی را رقم بزند یا تست هوش از داوطلبین بگیرد؟ آیا پای مافیای دیگری به غیر از مافیای کنکور در میان است و این بار با مافیای سمپاد مواجه هستیم؟
>آنچه نتایج کنکور99 هویدا ساخت
روز یکشنبه پرونده جنجالی‌ترین کنکور قرن بسته شد و بالاخره نتایج آن اعلام شد، اما مشخص شدن نفرات برتر پنج گروه آموزشی دارای نکات قابل تاملی بود که بدون شک باید به آن پرداخته شود. یکی از نکات قابل‌تامل درباره نفرات برتر کنکور امسال برخلاف داوطلبان سال گذشته، مدارس محل تحصیل آنهاست؛ چراکه سال گذشته تقریبا اکثر داوطلبانی که توانسته بودند در زمره 10 یا 5 نفر برتر گروه‌های مختلف آزمایشی قرار بگیرند، افرادی بودند که زمانی در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کردند، اما به‌نظر می‌رسد امسال دانش‌آموزان سمپادی و تیزهوشان در میدان رقابت با غیرانتفاعی‌ها، برگ‌برنده را در دست گرفته‌اند و توانسته‌اند شاخ غول کنکور را بشکنند. مسئله جالب‌تر اینکه در میان برترین‌های امسال داوطلبی از استان سیستان‌وبلوچستان است که توانسته رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی را کسب کند و توانسته خود را درجمع 10 نفر اول این گروه آزمایشی جای دهد. همچنین رتبه هفتم این گروه آزمایشی نیز در مدرسه‌ای کاملا دولتی درس خوانده؛ موضوعی که با توجه به اتفاقات چندسال اخیر و عدم حضور دانش‌آموزان این مدارس در نفرات برتر کنکور می‌تواند مسئله‌ای امیدبخش برای دانش‌آموزان دولتی باشد. وضعیت برای نفرات برتر کنکور علوم‌تجربی نیز به‌نفع دانش‌آموزان سمپادی تمام‌ شده چراکه تنها یک نفر در میان آنها از مدرسه غیرانتفاعی به این جایگاه رسیده است. در علوم‌انسانی اما شرایط ویژه‌تری حاکم است، به‌عبارت دیگر اکثر 10 نفر برتر این گروه از دانش‌آموزان مدارس نمونه‌دولتی هستند. در گروه آزمایشی هنر و زبان نیز جز نفر اول و چهارم که در مدرسه غیرانتفاعی درس ‌خوانده‌اند، مابقی همگی جزء دانش‌آموزان سمپادی کشور به‌شمار می‌روند.
>ناکامی‌های کنکور 99
موضوع دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد ناکامی‌هایی است که نتایج کنکور 99 به همراه داشت، از جمله این ناکامی‌ها می‌توان به خودکشی جوان ۱۹ ساله بابلی به علت ناکامی در کسب رتبه دلخواه برای قبولی در رشته پزشکی در دومین سال پیاپی، با اسلحه شکاری اشاره کرد.اول شهریور ماه و پس از آزمون کنکور هم خبر آمد که پسری ۱۹ ساله خودش را از پشت بام ساختمانی چهارطبقه به پایین انداخته و جان باخته است. در بررسی‌ها مشخص شد که او دانش‌آموزی ممتاز و معدل دیپلمش ۱۹ و نیم بوده است. او یک سالی بود که خودش را در خانه حبس کرده و درس می‌خواند تا در رشته دلخواهش قبول شود و بالاخره روز کنکور رسید و وی سر جلسه امتحان حاضر شد. اما ظاهرا او در کنکور موفق نبوده و نتوانسته بود آنطور که دلش می‌خواست به سوالات پاسخ بدهد.این اولین سالی نیست که با چنین مواردی پس از کنکور و پس از اعلام نتایج رو به رو هستیم، اما زمانی که این شرایط را در کنار نتایج حاصل از رتبه‌های برتر کنکور قرار می‌دهیم بیش از پیش مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد.
>شکاف آموزشی که روز به روز بیشتر می‌شود
محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در خصوص اینکه 67 درصد رتبه‌های برتر کنکور99 از مدارس سمپاد و تیز هوشان هستند به
آفتاب یزد گفت:« مدارس تیز هوشان و سمپاد و همین طور مدارس
غیر دولتی برند، چون عموما با گزینش همراه است عملا در همان ابتدای امر فیلتری در نظر می‌گیرند تا دانش‌آموزان برتر را جذب کنند. بنابر این درهمان ابتدای امر خیلی از افراد حذف می‌شوند و راهشان بسته می‌شود. کسانی که ماندگارند عموما از خانواده‌هایی هستند که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فرهنگی اهمیت بسیاری به تحصیل فرزندشان می‌دهند. چون معمولا از خانواده متمول هستند هزینه‌های بسیاری برای آن‌ها می‌شود. کسی که تا این اندازه برای او هزینه مادی و معنوی می‌شود بدون شک نتیجه می‌گیرد و این اصلا جای تعجب ندارد.»
او در ادامه افزود:« در حال حاضر در کشور ما از لحاظ آموزشی به شدت اختلاف سطح و شکاف ژرفی بین مدارس دولتی و مدارس تیز هوشان و سمپاد وجود دارد. مدارس تیزهوشان هم پول می‌گیرند، این نیست که بگوئیم تنها افراد تیز هوش در این مدارس هستند چرا که افراد تیز هوش در خانواده فقیر نمی‌توانند در این مدارس تحصیل کنند. برای همین چند سال پیش، دولت وقت طرحی داد که مدارس نمونه دولتی را گسترش دهند تا افراد تیز هوش در خانواده‌های کم برخوردار هم بتوانند از سطح علمی خوبی برخوردار شوند اما متاسفانه این طرح هم آن طور که باید جدی گرفته نشد. البته امسال 10 درصد هم از نمونه دولتی‌ها انتخاب شدند اما در نهایت این طرح از هدفی که داشت فاصله گرفته است. همه این‌ها نشان‌دهنده شکاف طبقاتی است که منجر به شکاف آموزشی هم می‌شود. این طور نیست که همه افرادی که در مدارس تیزهوشان درس می‌خوانند تیز هوش هستند. به همین دلیل هم نمی‌توان عموم بچه‌هایی که در تیز هوشان درس می‌خوانند را تیز هوش دانست. به این ترتیب می‌توان گفت اموزش در کشور ما تنها برای کسانی است که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند.» این کارشناس آموزشی تاکید کرد:« آموزش کارکرد‌های زیادی دارد، یکی از این کار کرد‌ها رفتن به دانشگاه است، اما کار کرد اصلی آن‌گذار بین طبقات است یعنی طبقات فقیر با آموزشی که در اختیارشان قرار داده می‌شود امکان این را پیدا می‌کنند که از طبقات گذر کنند و به طبقه متوسط راه پیدا کنند و رشد کنند اما این طور آموزش این امکان را از طبقات پائین گرفته است. این موضوع سبب می‌شود تا ما دیگر گذر طبقاتی نداشته باشیم و افراد در همان طبقات خودشان باقی بمانند و شکاف‌های اجتماعی افزایش یابد و عدالت آموزشی هر سال بیشتر به حاشیه رانده می‌شود.» کنکور هر سال شکاف آموزشی را بیشتر می‌کند اما موضوعی که همچنان مبهم است این است که سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی از کنکور چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *