سند ۲۰۳۰ مرده ای نیست که به حال خودش رها شود

گزارش خبرنگار مهر، همایش علمی «چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق بنیادین آموزش و پرورش» صبح امروز در پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.در ابتدای این مراسم حجت الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی همایش گفت: امروز ۲۵ ام ماه محرم است و سالروز شهادت امام سجاد (ع) است که تسلیت می‌گوئیم و امیدواریم الطاف و توجهات آن حضرت شامل این همایش‌ها بشود.وی در ادامه با بیان دو آیه از قرآن کریم گفت: در این دو آیه از قران کریم بحث جهت گیری جامعه اسلامی مطرح است و اینکه اگر ما از ارزش‌های طاغوتی اجتناب کنیم و کنار بگذاریم و در مسیر تعالی طی کنیم راه خدا و مکتب توحیدی رو پیش بگیریم بشارت بزرگ و جاودان برای امت اسلامی خواهد بود. در بستر اجتناب از نگرش‌ها و جهان بینی‌ها و ارزش‌های مادی و غیرالهی و در بستر مراجعه به ارزش‌های الهی و چهارچوب‌های نگاه توحیدی سخن گفته می‌شود و همه گفته‌ها این است که می‌تواند شنیده شود و از افکار بهره برداری شود و خداوند هدایت خود را شامل امت اسلامی خواهد کرد.ذوعلم بیان کرد: صحبت این است که چرا غرب این میزان اصرار در نفوذ به آموزش و پرورش کشورها دارند و پرسشی که رهبر انقلاب فرمودند تذکر برای اشاعه فرهنگ و سبک زندگی و اهداف غربی هست و جامعه علمی ما نسبت به این نفوذ باید حساسیت نشان دهد و مراقبت کند چرا که آنها با اصرار بر این نفوذ سعی می‌کنند و می‌خواهند آن را عملیاتی کنند و غارت فرهنگی و اقتصادی و هویتی و تمدنی در پی دارد که در مباحث دیگر رهبر انقلاب این بحث‌ها تبیین شده است.

ایشان شکست فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب را مطرح کردند. اگر دیروز و دیروزها عذری برای بخشی از روشنفکران و اندیشمندان برای جذب این فلسفه‌ها بود امروز دیگر عذری نیست.دبیر علمی همایش اظهار کرد: در تجربه نیم قرن اخیر روشن شد که آنچه غرب ما را فرا می‌خواند یک سیستم جامع و کامل و کارآمد و دستیابی به آن اهداف متعالی نیست. آنها می‌خواهند با امضا گرفتن از ملت‌ها برای کشورهای سلطه گری غرب یک سلطه گری قائل شوند و این سند در کشور ما متأسفانه مورد استقبال قرار می‌گیرد و در بعد فرهنگی نسخه ایرانی تهیه می‌شود که ۴ سال قبل به دور از تصویب مراکز قانونی تهیه می‌شود و مورد انتقاد قرار گفت و هشیاری جامعه انقلابی باعث شد مورد نقد قرار بگیرد و نهایتاً کنار برود. وی ادامه داد: بعد از رحلت امام در دو حرکت فتنه آمیز در سال ۷۸ و ۸۸ در جامعه بروز پیدا کرد که بر عهده همان جریان بود و تولید نسخه ایرانی ۲۰۳۰ هم ادامه همین جریان انجام شد و کسانی اعلام کردند خبر نداشتند و غفلت به این سمت کشانده بود. واکاوی ریشه‌های فکری و تاریخی این اتفاق مهم است.وی گفت: دعوتی که رهبر معظم انقلاب می‌کنند و بر حساسیت این نفوذ تاکید دارند صرفاً یک حساسیت عاطفی نیست بلکه یک حساسیت علمی و پژوهشی است برای مراکز علمی و پژوهشی که حسگرهای خود را فعال کنند تا برای جامعه تبیین کنند.

در اینجا مواجه هستیم با ترفندهایی که جریان فکری سیاسی ۲۰۳۰ به کار می‌رود که نباید از آنها غافل شویم. البته گاهی نیز جنجال سازی برای اقداماتی که اینقدر مهم نیست و تحریف حقایق است صورت می‌گیرد.ذوعلم بیان کرد: مقابله با لایه‌های نفوذ و حساسیت‌های جامعه نسبت به ارزش‌های انقلابی مانع از اجرای این اسناد شده است اما ما از اینگونه ترفندهای جنجالی در آینده بیشتر شاهد خواهیم بود. خوشبختانه طی فکر جوان اندیشمند متخصص شکل گرفته است که صحنه را خالی نمی‌کنند. باید به صراحت بگوییم اگرچه سند ۲۰۳۰ زنده نیست اما مرده‌ای نیست که به حال خود رها شود.وی ادامه داد: این کنفرانس الگوسازی عملی برای مواجهه با این اسناد در فضایی آزاداندیشانه است. باید فضاهایی این چنین بیشتر فراهم شود. کسانی که تصور می کنند آموزه ها و جهت گیری های درستی در سند ۲۰۳۰ هست بیایند و مطرح کنند تا روی آن گفت وگو شود. باز کردن لایه های پنهان و برداشتن نقاب زیبایی که سند زده، لازم است.ذوعلم با بیان اینکه دو پژوهش جدی در چندسال گذشته در پژوهشگاه انجام شده که امروز رونمایی می شوند اظهار کرد: امیدواریم جامعه پژوهشی و فرهنگی این حساسیت را بیشتر بروز داده و بیشتر مراقبت کند و به ویژه در عرصه تبیین و واکاوی نقش خود را بیشتر ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *