در دیدار وزیر آموزش و پرورش با اعضای کانون تربیت اسلامی چه گذشت؟

گزارش خبرگزاری رسانه معلم از دیدار وزیر آموزش و پرورش و اعضای کانون تربیت اسلامی

به گزارش محمد مهدی بهارلو خبرنگار رسانه معلم در روز پنجشنبه سیزدهم شهریور ماه ۱۳۹۹ در اردوگاه شهید باهنر جمعی از شورای مرکزی و شاخه جوانان کانون تربیت اسلامی با وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر حاجی میرزایی دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار جناب آقای مهندس فرشیدی به عنوان دبیرکل کانون تربیت اسلامی از بذل محبت و توجه وزیر محترم برای این دیدار تشکر کردند و نکات زیر را بیان فرمودند:

ایجاد مدیریت تحول خواه در دستگاه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی که نیازمند نگاه ویژه به جوانان و اقشار مختلف جامعه می‌باشد و این مدیریت تحول خواه باعث برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش می شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش فرمودند: توجه به مسکن و ازدواج جوانان با توجه به اینکه اکثر ورودی های جدید آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان با مشکل مسکن و ازدواج روبرو هستند و باید برای حل این چاره ای اندیشید.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی پیشنهاد دادند وزیر آموزش و پرورش برای حل شدن مشکلات مالی آموزش و پرورش از صندوق ذخیره ارزی کمک بگیرد و از رهبر معظم انقلاب درخواست کمک کنند، همان طور که وزیر بهداشت این اقدامات را انجام دادند.

ایشان با استناد به سخنان روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب در اجلاسیه روسای آموزش و پرورش پیشنهاد دادند: از رسانه ملی درخواست شود تا با تهیه ی فیلم و سریالهای ارزشی و یا ابزارهای فرهنگی به عنوان یک فرهنگ ساز برای کمک به معلمان در ایفای نقش قهرمان معلم و خلق یک شخصیت الگو ایفای نقش کنند.

سخنران بعدی جناب آقای دکتر آذر کسب استاد دانشگاه فرهنگیان بودند. ایشان فرمودند: تنها راه ورودی به آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی باشد و صلاحیت‌های حرفه‌ای فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی کسب شود.

این استاد دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برنامه‌ای برای جذب و سازماندهی نیروی انسانی وجود داشته باشد یعنی اینکه ما بدانیم هر سال چه تعدادی از دانشجو معلمان در کدام منطقه و با چه نیاز استخدام می‌شوند و بیان کردند در شهر تهران با کمبود حداقل ۵۰ هزار معلم روبرو خواهیم بود که باید حتما فکری بشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از گزینش های معلمی گلایه کردند و گفتند باید افرادی بیایند که انگیزه معلمی و گزینش های علمی در این باره را داشته باشند که متاسفانه در برخی ورودی ها دیده نمیشود.

دکتر آذرکسب بیان کردند: بعضی از دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان مراجعه می‌کنند که گزینه های اعتقادی معلمی را ندارند و یا انگیزه معلمی را ندارند و فقط برای استخدام وارد می‌شوند و افرادی را داریم که صلاحیت های علمی بسیار بالایی

دارند و انگیزه معلمی هم دارند و گزینه‌های اعتقادی پایین یا معیارهای اعتقادی پایین دارند که باید برای این افراد چاره اندیشید.

نکته آخر ایشان آموزش مجازی در دوران کرونا بود که وزیر محترم هم در بخش از سخنانشان در انتقال به زیست بوم جدید نکته‌هایی را فرمودند که باید از این فرصت ها هم استفاده کرد.

سخنران بعدی جناب آقای جمالی از استان گیلان بودند.
ایشان در سخنان خود گفتند: نیروی انسانی کارآمد از فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین می‌شود و افرادی که به عنوان خرید خدمات آموزشی و یا به طرح حق التدریسی ها وارد آموزش و پرورش می‌شوند نمی‌توانند نیروهای کارآمدی باشند.

عضو شاخه جوانان کانون تربیت اسلامی درخواست کردند: دولت به آسیب های اجتماعی که جوانان و نوجوانان در مدارس تهدید می کند ورود کند مثل اعتیاد، موارد اخلاقی و مشروبات الکلی و برای دختران فراری از دبیرستان، ازدواج های زودهنگام جلوگیری کند.

عضو جوان کانون تربیت اسلامی استان گیلان با انتقاد از رسانه ای شدن مطالبات به حق فرهنگیان ابزار نگرانی کردند حقوق معلم و مطالبات معلمین را رسانه‌ای نکنیم چون اقشار مختلفی در جامعه حضور دارند و این باعث نزول شخصیت معلم و یا شأن جایگاه معلم در اجتماع می شود.

سخنران بعدی جناب آقای فاضلی بودند و در مورد عدم عدالت آموزشی در نظام آموزش و پرورش صحبت کردند و فرمودند عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت ایران وجود بارزی ندارد.

ایشان فرمودند: تراکم جمعیت در کلاس ها بسیار بالا است به حدی که دانش‌آموزان توانایی نفس کشیدن را ندارند و باید در آموزش و پرورش مدیرانی استراتژیک با اهداف بسیار بالا و با انگیزه های بسیار فراوان وجود داشته باشد.

معاون اسبق سازمان پژوهش با انتقاد از ادبیات ۲۰۳۰ حاکم بر ذهن مدیران ارشد آموزش و پرورش بیان کردند: مدیرانی که در دستگاه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی حاکم می شوند باید با سخنان و ابزارهای تربیت اسلامی مثل معلم الگو روبرو باشند که این در مدیران فعلی آموزش و پرورش دیده نمی شود

جناب آقای فاضلی فرمودند: تنوع ورودی ها در آموزش و پرورش بسیار زیاد است رسمی، پیمانی، حق التدریس ،نهضت سوادآموزی، خرید خدمات آموزشی، این باعث بی نظمی در برنامه ریزی و در مرحله بعد هم باعث فروپاشیدگی در آموزش و پرورش می شود.

ایشان گفتند: مدارس خارج از کشور یکی از مهمترین و پایگاه‌های شناخت فرهنگ ایرانی و اسلامی است که می‌تواند با یک تنظیم برنامه درسی بین الملل فرهنگ و دین خودمان را با آنها بشناسیم

سخنران بعدی آقای دکتر احمدی بودند معاون اسبق وزیر آ.پ که در مورد سند تحول بنیادین فرمودند: سند مبانی نظری دارد، هم مبانی عملی و هم مبانی راهکاری دارد. ایشان به گلایه رهبر انقلاب اشاره کردند که حدود ۱۰ درصد از این سند تا کنون اجرایی شده و سرعت اجرایی بسیار کند بوده و با وجود سند تحول سراغ سند ۲۰۳۰ رفته و زیر نظام های آن را تهیه کرده‌اند.

نکته بعدی که دکتر احمدی فرمودند زیرنظام های سند تحول بنیادین متناسب با اهداف نیست و باید این زیر نظام هایی که در سال ۹۷ تهیه شده بازنگری شود مثالی فرمودند در جلسه اینکه زیر نظام های سند از سال ۹۲ تا سال ۹۷ بسیار تغییر کرده برای آموزش و پرورش یک مبنای هزینه‌ای دیده شده و مبنا فقط خرج کردن دیده شده نه نگاه سرمایه‌ای
نکته بعدی که ایشان فرمودند که استقرار سنجش های صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان است برای کسانی که به آن در مدیریت های مدارس مستقر میشوند
و نکته ی آخر این که حضرت آقا در دیدار سه شنبه با روسای آموزش و پرورش های استانی بیان کردند:بیان کردند نگاه به آموزش و پرورش باید دیدگاه حاکمیتی باشد
عضو شورای مرکزی کانون تبلیغات اسلامی جناب آقای هراتی هستند که در مورد پنج بخش گزینش، آموزش، پرورش، اقتصاد، نظارت و ارزیابی صحبت کردند و فرمودند باید در سه رکن رغبت معلم شخصیت معلم و استعداد معلم بسیار کار کرد تا بتوانیم یک معلم الگو برای جامع تربیت کنیم

سخنران بعدی جناب آقای میرزاپور بودند و بیان کردند که سیاست زدگی در تعلیم و تربیت بسیار دیده می‌شود و افرادی را می‌بینیم که از احزابی که با نظام جمهوری اسلامی در تعارض هستند در دستگاه قضایی دارای احکام قضایی هستند مسولیت های ارشد می گیرند و افرادی را می‌بینیم که پرونده‌های قضایی در دادسراها و دادگاه ها دارند که این‌ها می‌آیند در معاونت های مهم وزارتخانه پست میگیرند.

سخنران بعدی جناب آقای میرزاپور بودند و بیان کردند که سیاست زدگی در تعلیم و تربیت بسیار دیده می‌شود و افرادی را می‌بینیم که از احزابی که با نظام جمهوری اسلامی در تعارض هستند در دستگاه قضایی دارای احکام قضایی هستند مسولیت های ارشد می گیرند و افرادی را می‌بینیم که پرونده‌های قضایی در دادسراها و دادگاه ها دارند که این‌ها می‌آیند در معاونت‌ها مهم وزارت خانه قرار می گیرند

نکته بعدی نماینده اسبق مجلس زنجان عضویت افرادی که در تشکیل سند عضویت داشته و می توانند در راهبرد سند نقش کلیدی داشته باشند

سرکارخانم حشمتیان سخنران بعدی ما بودند که فرمودند جمع ما حاصل در هم تنیدن جوانان و صاحب نظران است

رئیس اسبق مشارکت های مردمی فرمودند که چند تا نکته برای من بسیار حائز اهمیت یک اینکه نگاه انقلابی در جناب آقای حاجی میرزایی دیده شده که من به دیدار ایشان آمدند
دوم حضور جناب آقای باقرزاده به عنوان یکی از افراد امین،ارزشی، در دستگاه تعلیم و تربیت در کنار شماست

مسوول اسبق گزینش آموزش و پرورش با گلایه از عمل نکردن به محتوا ها و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بیان کردند ما محتوای بسیار زیادی داریم که اگر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص سند تحول در آموزش و پرورش که اگر اینها را انجام بدیم که نیاز به تولید محتوا دوباره نداریم

ایشان فرمودند: باید برای دانش آموز و معلم و نگاه های تربیتی داشته باشیم

ایشان با انتقاد از عملکرد گزینش وزارت آموزش و پرورش گفتند: اینکه خیلی از افراد در گزینش آموزش و پرورش در بهمن ماه جلسه داشتند و رئیس گزینش یا مسوول گزینش وزارت خانه از سران فتنه حمایت می‌کند جای بسی تاسف دارد

حسین ضرغامی به عنوان عضو جوانان شاخه ی کانون تربیت اسلامی در مورد کرونا و آموزش مجازی سخنرانی کردند و فرمودند که باید آموزش سواد رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی حضور در شبکه های اجتماعی به دانش آموزان و اولیا آموزش داده شود.
طبق اصل سی قانون اساسی، آموزش رایگان حق عموم فرزندان کشور است، برخی تصور میکنند در آموزش مجازی منظور اینترنت رایگان است درحالیکه مسئله اول، دسترسی رایگان است یعنی گوشی هوشمند و تبلتدر اختیار دانش آموزان نیست که خودش جز چالش هاست
موضوع بعدی فغلت از برنامه های پرورشی و اوقات فراغت در شبکه شاد لست. فرصت تابستان را ما داشتیم و برنامه ایران مهارت انجام شد که از موفق ترین برنامه ها بود
نکته بعدی ارزشیابی واقعی دانش آموزان از مواردی که یادگیری شده است
عضو رسانه ی معلم از محول شدن تولید محتوا در نرم افزار شاد به معلمان گلایه کردند و خواستار فعالیت سازمان پژوهش شدند.
آقای نادر برزگر از سخنرانان های دیگر این دیدار بودند که از انتخاب حاجی میرزایی تشکر کردند چون از بدنه هیات دولت انتخاب شده‌اند و نکته بعدی انتصاب آقای طیب‌نیا به عنوان مشاور اقتصادی بود.
بیشتر سخنرانی های جناب آقای برزگر در مورد بحث معیشت و منزلت فرهنگیان بود
عضو ارزیابی شهر تهران فرمودند که به نظرم برای تمام فرهنگیان منزلت بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *