موسسه های کنکوری آری یا نه؟!

یکی از موضوع هائی که هر سال بیشتر در زمان برگزاری کنکور سراسری افکار عمومی را به خود مشغول می‌کند، موضوع وجود مراکز آماده سازی دانش آموزان برای مسابقه ای سخت؛ تحت عنوان کنکور است این موسسه ها تحت عنوان‌های مختلفی نام برده می شوند مافیای کنکور، موسسات سودجو و…. برای بررسی این موضوع باید بدانیم؛ هر پدیده، هر شرایط، هر عنصر و… از هرجنبه ای، برای گروهی مفید باشد، چه آن گروه در اقلیت باشند و یا در اکثریت، آن پدیده ادامه خواهد یافت و با هیچ سازو کاری اعم از قوه قهریه،فرهنگی، اجتماعی و …. نمی‌توان آن را ازبین برد. نمونه های آن در جامعه فراوان است و نیاز به کنکاش و جستجو ندارند. یکی از آنها توزیع مواد مخدر است. در کشور ما در هر سال، علاوه بر هزینه های هنگفت مالی برای کنترل این مواد بسیار خطرناک، تعدادی از بهترین فرزندان این کشور به شهادت می رسند. آیا بالاتر از این هزینه هم وجود دارد؟ ولی مواد مخدر همچنان در جامعه توزیع می شود، زیرا این پدیده شوم برای عده ای سود مادی دارد والبته برای عده‌ای هم ازجهت روانی مفید است!!!.
مورد دیگر پایان نامه فروشی است؛ زیرا این پدیده شوم تر از مواد مخدر، در تهران جلوی قدیمی ترین مرکز آموزش عالی کشور یعنی دانشگاه تهران و در بستر بهترین اماکن کشور یعنی کتاب‌فروشی‌ها و در بهترین منطقه شهر یعنی خیابان و میدانی که مزین به نام انقلاب است،جریان دارد. چرا ؟چون سود کلانی دارد. برای چه کسانی؟ از بیانش معذورم!!! چون جسارت و بی ادبی به محضر آن گروه از اساتید فرهیخته ای می شود که وقت گرانمایه خود را برای رشد علمی واقعی دانشجو بسیار بیشتر از آن مبلغی که برای قبولی یک پایه نامه دریافت می‌کنند، مصرف می‌کنند و با دقت، مواظبت می‌کنند که پایان نامه ای حتی به مقداری کمی از آن خریداری یا به اصطلاح معمول فعلی ،کپی پیست(copy paste)نشده باشد؛ ولی هر روز می بینیم که بیشتر از روز قبل این پدیده شوم در همان محل و در شهرستانهای دیگر در اماکن مشابه، ادامه دارد.
رشوه گیری در ادارات، دلالی گسترده در کشور که فقط زیانش بر دوش مردم پایبند به نظام و اسلام و محروم کشور است و از جمله پدیده های دیگر این مورد است.
برگردیم به مسئله کنکور. تا هنگامی که کلاس کنکور، جزوه کنکوری، مشاوره کنکوری و…. برای افرادی حتی بسیار محدود سود داشته باشد، تصور کنترل آن با هر عامل بازدارنده محال است! موسسه های کنکوری را با هرنوع برچسب زدن مانند،معافیای کنکوری یا هر عنوان دیگر نمی‌توان آنها را قبیح جلوه داد که نزدیک شدن با آن زشت است . تاسیس و توسعه موسسه های کنکوری معلول است تا علت های آن وجود دارد، معلول هم به دنبال آن خواهد آمد. علت اصلی آن چیست؟ چند علت دارد:
1- قبول شدن در دانشگاه های دولتی که به صورت مجانی است.
2- قبول شدن در دانشگاهی که صاحب نام است و بعداً می‌تواند به آن افتخار کرد و شغل مناسب پیدا کرد.
3- پذیرش در رشته‌ای که پول بیشتر در می‌آورد.
4-درس خواندن دررشته ودانشگاهی که به راحتی می شود به خارج از کشور مهاجرت کرد و از سرمایه مردم این کشور(تحصیل ازدبستان تا مدرک گرفتن ازدانشگاه) به سود کشورهای سلطه‌گر هزینه کرد. این چند عامل و عوامل متعدد دیگر که بیان نشد ومتاسفانه توسط بعضی از مسئولین در گذشته وحال آن را به عنوان شاخص های برتری اجتماعی ترویج کرده و می‌کنند،طبیعی است که خانواده ها ،کودکان و نوجوانان از دوران پیش دبستانی به فکر دسترسی به شرایطی باشند که واجد این شاخص ها شوند. خواننده گرامی، مشکل،علت یا هر عنوان دیگری که با آن بدهی، اینجاست اگر فردی قصد خدمت به کشور دارد برود معلم فلان روستای کلاس چند پایه شود و کودکان و آن روستایی زحمتکش نان حلال خوروسرمایه کشور را پرورش دهد که بتواند دراین کشور مسئولی شود، ولی دست پاک باشد و به اموال مردم تعدی نکند، نه مهندس ودکتری که مهاجرت به کشوری می کند که هر روز هزاران نفر از مردم مستضعف جهان، توسط نیروها و سلاح‌های آن به قتل می رسند و خود را چه دانسته و چه ندانسته شریک جرم آنها می کند. این علل و عوامل تا وجود دارند و نحوه پذیرش دانشجو به شکل کنونی است، فعالیت موسسه های کنکوری حتی درصورت ممنوع شدن، به صورت زیر زمینی هم ادامه خواهد یافت. این بیان حاصل نظرسنجی، البته نه به صورت یک طرح پژوهشی از تعداد قابل توجهی از فرهیختگان فرهنگی و دانشگاهی،حتی بعضی ازمسئولان بالای برگزاری کنکور است. بنابراین باید شاخص‌های برتری در جامعه را که می‌توانند از مسیر قبولی در دانشگاه و قبولی در رشته های خاص و دانشگاه های برتربگذرد، شناسایی کرد، آنگاه با برنامه‌ریزی ،آن ارزش ها و شاخص ها راکه موجب تفاخر می شوند، به ملاک های اسلامی و انسانی مانند افتخار خادم مردم بودن، مانند مردم عادی زندگی کردن ، پاکدست بودن، لقمه حلال بر سر سفره گذاشتن، خود را در برابر خداوند و مردم مظلوم و مستضعف مسئول دانستن تبدیل کرد.آنگاه اگر این ویژگی ها شاخص شد وآن علت ها از بین رفت، خود به خود کلاس های کنکور هم از بین خواهد رفت.
ابوالقاسم جامه بزرگ
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *