هنر “فیلم” می‌تواند سختی را از کتابهای درس و کلاس بگیرد

هنر فیلم اگر در خدمت تعمیق آموزش باشد، می‌تواند بیش از هر چیزی سختی و سردی را از کتاب و کلاس بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمد ابراهیم محمدی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در یادداشتی به بررسی فیلم رشد به عنوان یکی از رسانه‌های مهم در بسته آموزشی پرداخته که در ادامه مشروح این یادداشت آمده است:

فیلم رشد یکی از رسانه‌های مهم و مؤثر در بسته آموزشی است؛ این ظرفیت که بخش برجسته وشاخص آن است، می‌تواند نقش تسهیلگری ممتازی درفرایند یاد‌دهی و یادگیری ایفا کند.

رسانه‌های هنری می‌توانند سختی و سردی کتاب و کلاس درس را گرفته و آن را خوش هضم کنند. پنجاه سال جشنواره فیلم رشد به قاعده باید نظام تعلیم و تربیت را از ده‌ها هزار فیلم مرتبط با برنامه درسی و همسو با کتاب و کلاس برخوردار کند.

اینک که نیم قرن بر عمر این جشنواره گذشته، این رویدادِ دیرپا باید در ریل خود که همسویی با برنامه درسی و وفاداری به کتاب و کلاس است قرار بگیرد.

هنرمندان آشنا با تعلیم و تربیت و مهم‌تر از همه معلمان هنرمند که درکشور پرشمارند، می‌توانند با ابزار این رسانه پایا و بی‌رقیب به خدمت تعلیم و تربیت بیایند. جشنواره رشد امسال باید طعم کتاب،کلاس و مدرسه و خدمت به آموزش و تربیت را به خود بگیرد.

هنرمندان این جشنواره، باید به قاعده طعم کلاس را چشیده و به نیاز و ضرورت‌های آن پی برده باشند.دور از انتظار نیست اگرما با کمک هنرمندان و بخصوص معلمان هنرمند، بتوانیم به شمار مباحث و درس‌های مختلف، فیلم‌های تجربی، و تربیتی و آموزشی تولید کنیم و در اختیار شبکه آموزش قرار دهیم.

 آیا می‌شود ذیل هر بخش و بحثی، کُدی از فیلم‌های مرتبط را که درشبکه ملی رشد نشسته و به صورت برخط قابل دریافت است، اعلام شود تا هوای کلاس و ذائقه معلم و دانش‌آموز تغییر یابد؟!

امروز باید همه فعالیت‌های ما برمحور مدرسه و تقویت و تعمیق آموزش باشد.و هنر فیلم، اگر متعهد به این مأموریت و هدف باشد، بیش از هر رسانه‌ای می‌تواند به نظام تعلیم و تربیت خدمت کند و بیش از هر چیز سختی و سردی را از کتاب و کلاس بگیرد.

من و صدها هزار معلمی که تجربه سالیان زیاد تدریس در مدرسه و کلاس را داریم، می‌دانیم که فیلم تا چه میزانی می‌تواند به معلم و دانش‌آموزش تنفس دهد و روح و روحیه کلاس را خوش طراوت سازد.

تجربه تولید فیلم در خدمت حوزه‌های یادگیری و وفادار به برنامه درسی و کتاب می‌تواند به بازیابی هدف مغفول جشنواره فیلم رشد کمک کند.

بی‌مناسبت نمی‌دانم تا در این مجال ضمن تشکر از تمام دست اندرکاران این جشنواره قدیم و قویم، و نیز سپاس از اندیشه و ایده خوب هنرمندان نازنین؛ از تمامی معلمان هنرمند کشور براى شرکت در “پویش فیلم رشد در خدمت کتاب وکلاس” دعوت کنم و از ایشان در ساخت و تولید فیلم‌های آموزشی و تربیتی استمداد بجویم.

انتظار داریم جریان فیلم برای کتاب وکلاس، تبدیل به انجمن یا باشگاهی بزرگ شده و این فرصت فراهم شود تا مصرف کنندگان، خود تولیدکنندگان رسانه هنری از جنس فیلم رشد باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *