ضرغامی: راه تحقّق سند تحوّل، گفتمان سازی برای بدنه آموزش و پرورش است/ باید ایده های عملیاتی و اجرایی و قابل سنجش از سند استخراج شود

به گزارش خبرگزاری رسانه معلم، حسین ضرغامی کارشناس حوزه تعلیم و تربیت درباره سند تحول بنیادین اظهار داشت: یکی از اهداف عالیه ی انقلاب اسلامی، تربیت نفوس و رساندن انسان به حیات طیبه و قرب الهی بوده است. این مسئله یکی از پربسامد ترین مموضوعات در رهمنودها و منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی(ره) و رهبر معظم انقلاب است. لذا لازمه ی تحقق این آرمان، برخورداری کشور از یک دستگاه تعلیم و تربیت متحوّل شده و انقلابی است و گرنه قطعا با حرکت و ساخنار و مدل گذشته، آموزش و پرورش توان، ظرفیت و جایگاه تحقق این آرمان رفیع را ندارد.

رهبرمعظم انقلاب در طول دوران پربرکت رهبری خود مکرر مسئله تحول در آموزش و پرورش را فریاد زدند اما باید یک چارچوب و نظام مشخصی در سطح بالادستی، خط و سوی این تحول را معین میکرد. بالاخره با کش و قوس های فراوان، در سال نود، سند تحول بنیادین پس از زحمات متعدد تکمیل و ابلاغ شد.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه « سند تحول یک سند چشم انداز آرمانی است و کاملا طبیعی است که سرشار از مفاهیم نظری و ایده آل گرباشد، اما باید یک شورای تخصصی از دل سند، ایده ها و مولفه های عملیاتی، اجرایی و قابل سنجش و اندازه گیری را استخراج کند» گفت: تا زمانی که بدنه آموزش و پرورش یعنی معلمان و مدیران مدارس، سند تحول را با زبان و ساختاری ساده و روان، نشناسند و نفهمند قرار است چه کاری انجام شود، اجرای آن ناممکن است. باید سند برای بدنه گفتمان سازی شود تا آنان هم با اشتیاق و انگیزه به اجرای آن بپیوندند و رفع موانع آن را از مسئولان ذی ربط مطالبه کنند.

این کارشناس تعلیم و تربیت در ادامه بیان داشت: ستاد اجرای سند تحول حلقه گمشده این در وزارتخانه است. باید جوانان نخبه ، خوش فکر و با انگیزه و بروز در آموزش و پرورش جمع بشوند و ایده های ساده و عملیاتی سند را از سراسر کشور گردآوری و تدوین و تکمیل کنند و در قالب برنامه به واحدهای مختلف وزارتخانه تحویل دهند تا امکان تحقق سند در آینده ای نزدیک فراهم شود.
در پایان ضرغامی یکی از راه های اصلی برای تحقق سند را «دانشگاه فرهنگیان» خواند و گفت: نسل جدید آموزش و پرورش که علاقه معلمی و دغدغه تحول را دارند از دانشگاه فرهنگیان به مدارس پمپاژ میشوند. پس باید سند تحول در دانشگاه بیش از این مورد توجه و تاکید قرارگیرد و دانشجومعلمان در این دوره ، به حد کافی و مطلوب با سند آشنا شوند تا با نیروی جوانی و انگیزه خود بتوانند دستگاه تعلیم و تربیت را نو و متحوّل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *