چه کسی پشت ماجرای کنکور است؟/ به دنبال حذف کنکور هستیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه مصوب مجلس دارد و دارای وزیر و زیرمجموعه‌هایی است که 15 میلیون دانش‌آموز با 900 هزار معلم دارد، اظهار کرد: اینکه چه کسانی سیاست‌گذار هستند در قانون مشخص شده است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش مهمی از تکالیف آموزش و پرورش را در قالب سند تحول بنیادین نوشته و وزارتخانه موظف است بر اساس این سند، فلسفه آموزش را بر اساس قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) و اندیشه امام راحل اجرایی کند که آموزش و پرورش در مسیر اجرای سند قرار گرفته است.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس نیز از دیگر نهادهای سیاست‌گذار هستند؛ مجلس در حوزه بودجه آموزش و پرورش ورود می‌کند و در دو، سه سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش از محل‌های دیگر افزوده است یا اینکه به بحث رتبه‌بندی ورود کرد و اخیرا 5 هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه به آموزش و پرورش تخصیص داد.

منادی با اشاره به اینکه مجلس پیگیر استخدام نیرو در آموزش و پرورش نیز هست و دیروز 23 هزار نیروی نهضتی در آزمون استخدامی شرکت کردند که در راستای تصویب مجلس بود، در پاسخ به این پرسش که «آیا تصمیمات مجلس به نفع آموزش و پرورش هستند؟»، گفت: سیاست‌گذاری متنوع نیست و مجلس به دنبال آن است که وزارت آموزش و پرورش وظایفش را با توجه به سیاست‌های بالادستی به درستی انجام دهد.

وی با بیان اینکه برخی سوءمدیریت‌هایی در دوره‌های قبلی وجود داشته است، ادامه داد: اگر اعمال مدیریت درست انجام شود، فرهنگیان به این روز و وضعیت نمی‌رسند؛ از سال 91 حقوق معلمان 5 برابر شده اما باز هم معلم در جایگاه و منزلت اجتماعی درست خودش قرار ندارد پس مجلس از ابزارهای نظارتی خودش درباره قوانین استفاده می‌کند، سوال می کند، استیضاح میکند و ….

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش پول خوبی برای رتبه‌بندی توزیع کرد اما مجلس اعتراض دارد، اظهار کرد: هدف توزیع پول نبود؛ معلم‌هایی داریم که شاید همه باکیفیت نباشند؛ تا سال 1401، تعداد 320 هزار نفر از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و اگر مصوبه استخدامی مجلس درباره نیروهای نهضتی و حق‌التدریس نبود، آموزش و پرورش این تعداد نیرو را چگونه می‌خواست تأمین کند؟

وی با بیان اینکه اکنون در بحث آموزش و پرورش‌ چنین وضعیتی وجود دارد که شورای عالی آموزش و پرورش با وجود اینکه مهم است اما آن تأثیر‌گذاری را ندارد، گفت: در مجلس شورای اسلامی هم نقصانی وجود دارد؛ مجلس قانونگذاری و نظارت می‌کند و اکنون در مجلس یازدهم به شدت دنبال این هستیم که بیشتر از قانونگذاری به سمت نظارت برویم.

منادی ادامه داد: قبول داریم که شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت کارشناسی در بین دیگر نهادهای تصمیم‌گیر ندارد و ما بعد از شروع به کار کمیسیون، 30 قانون مهم را استخراج کردیم که برای هرکدام یک نماینده و برای هر دستگاه، یک نفر را از کمیسیون مأمور و مسؤول کردیم که برحسن اجرای آن قوانین نظارت کنند.

وی افزود: باید شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم که یک نفر را برای این امر مسؤول کردیم؛ دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند و ما حتماً به این سمت حرکت می‌کنیم که برای تصویب قوانین جدید نظر کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش را دریافت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وقت و زمان ویژه‌ای برای ورود به این بحث‌ها در کمیسیون خواهیم گذاشت، گفت: اکنون اراده مجلس این است که با دولت در یکسال مانده با تمام قدرت تعامل کنیم که کار کند و اکنون به دنبال آن هستیم که سازمان امور استخدامی مجور 8 هزار دبیر پرورشی و روانشناسی را بدهد.

وی ادامه داد: البته آنطور نبوده که اصلا نظر مشورتی اعضای شورای عالی اخذ نشود؛ ما در قانون نداریم که تا موردی در شورای عالی آموزش و پرورش موافقت نشود، آن را تصویب نکنیم، اما این تأکید وجود دارد که نظر و چراغ سبز شورای عالی آموزش و پرورش را برای مصوبات بگیریم؛ وقت آن است بررسی کنیم چرا معلمان ناراضی هستند؟ چرا نسل جدید به سمت کنکور و … سوق پیدا می کنند و یک سیر قهقهرایی رفتاری بین بچه‌ها به تدریج در حال شکل گرفتن است.

منادی با بیان اینکه به دنبال حذف کنکور هستیم، اظهار کرد: 8000 میلیارد تومان و شاید دو برابر، گردش مالی کنکور است. چه کسی پشت این ماجرای کنکور است؟

وی با بیان اینکه قانون‌گذاری ها انجام شده است اما از این پس باید همه دست به دست هم دهیم، گفت: کیفیت در آموزش و پرورش افت پیدا کرده است و باید در افزایش کیفیت معلمان دقت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: دانشگاه فرهنگیان باید در اوج باشد؛ همه ورودی های آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کنند؛ البته در اساسنامه ماده 28 دانشگاه آمده است که هر کس مدرک دانشگاه‌های دیگر را دارد در آزمون استخدامی شرکت کرده و بعد از پذیرش، دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بگذارند و سپس وارد آموزش و پرورش شود.

وی ادامه داد: در جامعه باید به سمتی حرکت کنیم که فرزندانمان به درستی تربیت شوند؛ یک زمانی معاونت پرورشی را حذف کردند، در حالی که پرورش یک کفه آموزش و پرورش است. باید معلم فیزیکی تربیت کنیم که در کنار آن درباره مباحث پرورشی نیز توانمند باشد و آموزه‌ها را به بچه‌ها منتقل کند.

منادی تأکید کرد: به دنبال دانش‌آموزی هستیم که به سمت حیات طیبه برود و نه دانش‌آموزی که سکولار باشد؛ لازمه آن این است که این هماهنگی ها صورت پذیرد. تلاش ما این خواهد بود که به این نقطه برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *