چرا نخبگان تمایلی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ندارند؟/ جنگ نامحسوس دشمنان با نظام تعلیم و تربیت

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان، از سال 1390 با تجمیع مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و اکنون دارای ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده) است.

این  دانشگاه به منظور تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و در حال حاضر ۶۷۰۱۳ دانشجو و ۷۶۹ عضو هیأت علمی و استاد در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند. 

خبرگزاری فارس، با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین علی نامدار مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان تهران، لطف الله مهدوی مدیرکل اسبق تربیت معلم و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و حجت‌الاسلام و المسلمین حسین نخعی کارشناس و پژوهشگر تعلیم و تربیت، میزگردی در خصوص «دانشگاه فرهنگیان و جایگاه آن در تعلیم و تربیت» برگزار کرد.

مهدوی: تقدیر و تشکر می‌کنم از برگزاری میزگردی که درباره اصلی‌ترین امری که برای نظام جمهوری اسلامی یعنی ساختن جامعه آن هم به دست معلم است، در خدمت باشیم و در رابطه با محل تربیت معلم که اکنون دانشگاه فرهنگیان است، بحث کنیم.

*تربیت معلم کشور، با انقلاب اسلامی متولد شد

اکثر کشورها سیستمی برای پرورش معلم دارند و تلاش می‌کنند که متخصصین خاص و ویژه با توجه به شرایط فرهنگ آن کشورها، برای ساختن کشورهای‌شان پرورش دهند؛ تربیت معلم در کشور ما قدمت 100 ساله که برخی از زمان تاسیس دارالفنون بیان می کنند، ندارد.

تربیت معلم با انقلاب اسلامی متولد شد. قبل از انقلاب چون اهداف رژیم گذشته زیر سلطه برخی کشورها بود، تعلیم و تربیت را به سمتی سوق می‌دادند که خواست استکبار بود و تلاش می‌کردند معلمانی از لحاظ فرهنگی و علمی طبق خواست مستکباران تربیت کنند.

*کارنامه درخشان تربیت معلم در دهه 60

بعد انقلاب نهادهای انقلابی به وجود آمد و تربیت معلم و تربیت مدرس با انقلاب متولد شد؛ تربیت معلم برای تربیت معلمان طراز جمهوری اسلامی و تربیت مدرس برای تربیت استاد طراز جمهوری اسلامی فعالیت کردند و متاسفانه این دانشگاه ها از رسالت خویش جا ماندند.

دانشگاه تربیت معلم، دهه اول انقلاب خیلی خوب بود، زیرا تصمیم جدی انقلاب بود و آثار آن تربیت معلم تاکنون وجود دارد. مدیریت مومن درون سیستمی در دهه اول انقلاب باعث تربیت معلمانی همچون شهید رجایی، شهید باهنر، شهید بهشتی و شهید همت که معلم بود، شد و به آنان فرصت مدیریت کلان داده شد تا بتوانند این بخش را نجات بدهند و به عنوان ستارگان برتر مدیریتی توانستند اداره کشور را بر عهده گیرند و بعد از آن متاسفانه انحرافاتی ایجاد شد.

از سال 1390 تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شد؛ از لحاظ اساسنامه، رسالت این دانشگاه همان تربیت معلم است ؛ قبلا در مراکز تربیت معلم سطح دانشجویان کاردانی بود. سرانه دانشجویی داشتند و اساتید آن حکم دبیری داشتند و هیأت علمی نبودند. بررسی شد که سطح کاردانی پاسخگوی جامعه کنونی نیست؛ ما در وزارت علوم تعریف مشخصی از دانشگاه داریم، مرکز ، آموزشکده، دانشکده و دانشگاه تعریف شده است و نیاز به تغییر اساسنامه تربیت معلم بود تا امتیازات دانشگاه کسب شود.

*دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی ویژه

در کشور متاسفانه مسؤول پیگیری آموزش کشور که تحولات آموزشی دنیا را رصد کند نداریم؛ ما نیاز داریم که تربیت معلم به عنوان یک دانشگاه واقعی که با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است، شناخته شود. در راستای دانشگاه شدن باید خیلی از مسائلی که متعلق به یک دانشگاه است، اجرایی شود. 

دانشگاه فرهنگیان 70 درصد استاد ندارد، 30 درصد اساتید تربیت معلم قبول این بار را بر عهده گرفته‌اند و باید از این اساتید تقدیر کرد که کم و کاستی اساتید را جبران می کنند. سرانه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه های دیگر قابل مقایسه نیست، دانشگاه فرهنگیان باید دانشجویی تربیت کند که مانند دانشگاه‌های دیگر علم را کسب کند، بر این علم تأکید کند و علاوه بر آن حرفه معلمی را فراگیرد و این امر در دوران کارورزی اتفاق می‌افتاد که هزینه دارد و بالاتر از آن اخلاق معلمی و اسلامی را کسب کند. ما اگر بخواهیم از دانشگاه‌های دیگر معلم انتخاب کنیم، آنجا گزینش ندارد، باید به این دانشگاه توجه ویژه شود.

*ضرورت ایجاد معاونت تربیت معلم در وزارت علوم 

دانشگاه فرهنگیان باید زیر نظر وزارت علوم باشد که تمام دانشگاه‌ها زیر نظر این وزارتخانه است و باید وزارت علوم، معاونتی جدا برای دانشگاه‌های تربیت مربی همچون دانشگاه فرهنگیان داشته باشد زیرا 30 تا 40 درصد شرایط و ضوابط این دانشگاه‌ها با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است و این دانشگاه‌های ویژه که بعد از انقلاب تأسیس شده اند باید زیر نظر ولی فقیه باشند و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش یک ترکیب درستی پیدا کند و در درونش فقها، متخصصان بزرگ آموزش و پرورش و نظام اسلامی بر امر این دانشگاه‌ها نظارت کنند.

*مؤلفه‌های ویژه بودن دانشگاه فرهنگیان

حجت الاسلام و المسلمین نامدار: رهبر انقلاب از زمان تأسیس دانشگاه فرهنگیان تاکنون تأکیدات ویژه‌ای داشته‌اند و بر ویژه بودن این دانشگاه تأکید کرده‌اند. اگر بخواهیم دانشگاه فرهنگیان ویژه باشد باید چه مؤلفه‌ها و خصوصیاتی داشته باشد تا این ویژگی‌ها حاصل شود؟

یکی از مؤلفه‌ها، قلمرو نیروی انسانی است، بخش‌های هیأت علمی، دانشگاهی، عوامل اجرایی که به مدیریت و کارکنان تبدیل می‌شوند. محور دیگر سخت افزاری و امکانات سخت افزاری است، بحث دیگر برنامه های آموزشی و فرهنگی.

برخی می‌گویند دانشجویان در 4 سال تحصیل در این دانشگاه، به عنوان مثال در سال اول تحصیل، آموزش و پرورش و مبانی آن را فرا گیرند، بعد 2 سال آموزش‌های دروس را ببینند و یک سال هم روش اجرای تدریس و کارورزی و معلمی را فراگیرند.

*معلمان، پایه‌ریز تمدن نوین اسلامی

در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی بارها تأکید شده است، معلم‌ها پایه‌ریز  تمدن نوین اسلامی هستند، معلم جهادگر در میدان کارزار جهل و بیسوادی است و معلم هویت‌ساز فرهنگی است.

بیانیه گام دوم انقلاب باید در جامعه به گفتمان تبدیل شود، پرسش اینجاست معلم در کجای این بیانیه است؟ علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد و عدالت، مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی در این بیانیه آمده است و معلمان، در تمام این مسائل درگیر هستند.

رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان فرمودند که «اصل در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است». در سند تحول چه می‌خواهیم؟ در این سند در فصل ششم هدف‌های عملیاتی ذکر شده است؛ پرورش یافتگانی در آموزش و پرورش می‌خواهیم که دین اسلام را حق بدانند؛ آن را به عنوان نظام مبنایی بشناسند و آن را باور داشته باشند، آگاهانه، آزادانه، شجاعانه، فداکارانه برای دستیابی به حیات طیبه از آن تبعیت کند.

*عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به معلمان

حجت‌الاسلام و المسلمین نخعی: اگر مطالبات رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر در خصوص معلمان را بررسی کنیم و متوجه می‌شویم که رهبر معظم انقلاب یک نگاه و توجهی به معلمان دارند که این حال و حالت را در کمتر جایی دارند؛ ایشان در مجموعه تعلیم و تربیت عنایتی دارند که نسبت به نهادهای دیگر این چنین عنایتی را ندارند.

بازخوانی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد که ایشان تأکیدات ویژه‌ای در سخنانشان دیده می‌شود.

تأکید بر غایت تربیت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی که غایت و پیشانی کار است و باید جدی گرفته شود. دومین امر، تأکید بر رسیدن به این تمدن است. اگر قانون اساسی کشور قانون همگانی و عمومی و اصلی است، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز قانون اساسی تعلیم و تربیت است.

تأکید بر تحول بنیادین در تعلیم و تربیت، خوانش جدی و علمی سند تحول بنیادین و انتقال آن توسط  اساتید، به بدنه آموزش و پرورش است که متاسفانه تحول در آموزش و پرورش صرفا تغییر در کتب درسی یا نیروی انسانی و بحث‌های معیشتی مطرح می شود که البته بحث‌های خوبی است ولی بحث تحول بنیادین که مطالبه جدی رهبری است نباید به یک امر خُرد در بدنه آموزش و پرورش تبدیل شود.

*تعبیر رهبر انقلاب از جَنگ در تعلیم و تربیت

رهبر انقلاب در سال 97 در دانشگاه فرهنگیان فرمودند که «ما در عرصه تعلیم و تربیت با یک جنگ مواجهه هستیم». در کمترین جایی معظم له تعبیر کرده اند که ما وسط جنگ هستیم؛ رهبر یک جامعه که باید خطوط را نشان دهد، همانند دیده بان رزمندگان، کف میدان را جهت مبارزه مشخص می‌کند، حالت جنگی می‌خواهد از سربازانش؛ در عرصه تحول بنیادین، رهبر یک فضای جنگی می بیند، و از سربازان خودش برای رسیدن به این غایت که تمدن نوین اسلامی است، مطالبه آرایش جنگی می‌کنند. باید بررسی شود که فضای واقعی آن حالت جنگی باید چگونه باشد؟

تخصیص اساتید مجرب و متعهد، عدالت آموزشی و زیرساخت برای نخبه گزینی باید مدنظر باشد؛ متاسفانه نخبگان کشور میلی به ورود به دانشگاه فرهنگیان ندارند و اگر نخبه ای بیاید چندان میل به ماندن در آموزش و پروش نیست.

در دهه 60، تعداد معلمانی که نماینده مجلس بودند متوسط بین 60 تا 80 نفر بوده؛ آن زمان افرادی همچون شهید رجایی از بدنه آموزش و پرورش می آمد و نماینده مجلس می‌شد، خوب عمل می کرد، نخست وزیر می‌شد، برای جامعه معنا دار بود و بعد رئیس جمهور می‌شد و الان یک نماد است.

آیا امروز در بدنه معلمی که افسران جنگ فرهنگی هستند، آیا می‌شود انتظار همچنین امری را داشت؟ حال و نشاط در معلمان دهه شصت بسیار بود، آن زمان معلمی یک نشاط بود، یک فعالیت بود، معلم‌ها تصور نمی کردند که باید در کلاس با یک پرستیژی یک مفهومی را منتقل کنند و تمام، معلمی یک شغل نخبگانی بود.

حال با نشاط جدی در دهه شصت بود که اکنون در بین معلمان نداریم و اگر این بی مهری به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان ادامه پیدا کند و به تدریج یک نسل بی حال و بدون داشتن تجزیه و تحلیل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خواهیم داشت و نیازمند به یک عزم جدی و اساسی داریم.

مهدوی: رهبر انقلاب اهتمام جدی به دانشگاه فرهنگیان دارند؛ بحث انقلاب اسلامی، شکل‌گیری حکومت اسلامی، دولت سازی اسلامی، تمدن سازی که بسیار برای نظام اسلامی مهم است، تمام آنها به فرهنگ وابسته است و فرهنگ بر اساس تعلیمات دینی و اسلامی به دست معلمان منتقل می‌شود.

آنجا که ساختار درونی گفته می‌شود، تربیت معلم باید از خودش شروع شود، خودش باید طوری ساماندهی و شکل بگیرد که جاذبه داشته باشد و از بیرون افرادی که می‌خواهند شغل معلمی را انتخاب کنند، آن جاذبه‌ها را ببینند. زمانی ما حوضچه گل آلود داریم و می گوییم این را چگونه شفاف کنیم، زمانی است حوضچه شفاف داریم و می‌گوییم زلال و درست است و کارش را ادامه می‌دهد و مفید است. آن که گل آلود است را باید چکار کنیم؟ اگر سیستمی باید آرایش بگیرد، معلوم می شود که آرایش واقعی ندارد.

در حال حاضر ترکیب دانشگاه فرهنگیان به‌گونه‌ای است که با اهداف دانشگاه فرهنگیان فاصله دارد، از اساتید، کارمندان، دانشجویانی که جذب می شود، باید دقت شود؛ ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم، هم سهم کمی و هم کیفی، بازنگری شیوه جذب در تربیت معلم، افزایش سلامت عمومی و تخصصی معلم، چه از زمان دانشجویی تا معلمی؛ تبیین ارزش‌های دینی و سیاسی امام خمینی(ره)، این مسائل مطالبات رهبر معظم انقلاب از تربیت معلم است؛ در بحث نیروی انسانی، در بحث جذب دانشجو در بحث ساختار فیزیکی که قدیمی است.

*انتقاد از یکسان دیدن جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دیگر

در ساختار فرهنگی که باید ویژه دیده شود، آن عدالت‌هایی که باید برای دانشگاه فرهنگیان در جذب دانشجو دیده شود، وزارت علوم و سازمان سنجش، جذب دانشجوی تربیت معلم را با دانشجوی دانشگاه‌های دیگر یکسان گرفته است؛ در بازده‌های یک هفته‌ای یا یک ماهه چگونه می‌شود بهترین‌ها را انتخاب کرد؟ این فرصت کافی نیست.

در دهه شصت زمانی که دانشجو گرفته می شد، نزدیک به 6 ماه یا یکسال فرصت بود تا گزینش انجام شود، از محله تا مدارس، خانواده، بستگان ارزیابی می‌شد؛ این ساختار نیروی انسانی، گزینش و این مسائل در دانشگاه فرهنگیان باید درست شود تا آن حوضچه زلال شود مگر آنکه از الان شروع کنیم به ریختن آب زلال.

*هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان باید ویژه باشد

حجت الاسلام و المسلمین نامدار: بحث هیأت علمی و کادر آموزشی، بسیار مهم است، زیرا دانشگاه فرهنگیان ویژه است و هیات علمی باید ویژه باشد.

از نظر علمی باید سلامت باشند، از نظر بصیرتی صرف معتقد به اسلام و ولایت فقیه لازم نداریم باید اقدام عملی باشد.

*جفا به اساتید قدیمی تربیت معلم

اساتید باید از نظر اخلاقی اهل تهجد باشد، استاد تربیت معلم یک فرد معنوی باشد، فردی که لذات معنوی خیلی بالاتر از لذات حسی برایش باشد البته اساتید خوبی داریم؛ متاسفانه الان به آنان که قدیمی تربیت معلم هستند، جفا شده است و حکم وزارت علومشان امضا نمی شود. این نگران کننده است و امید است وزارت علوم به این امر کمک کنند.

در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تفکیک جنسیتی تأکید شده است. استاد مرد نباید در مراکز خانم تدریس کنند و بالعکس مگر در موارد ضرورت. این تفکیک جنسیتی سبب آشکار شدن نبوغ تدریس خصوصا در خانم ها و مسائل پژوهشی شده است. رهبر انقلاب فرمودند اساتید این دانشگاه باید سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده شود.

در دانشگاه فرهنگیان جای آزمون و خطا نیست و اساتیدی که نسبت به اسلام، انقلاب و نظام بی توجه هستند و از لحاظ اعتقادی ضعیف هستند، جایشان در دانشگاه فرهنگیان نیست و بروند جای دیگر خدمت کنند و در این دانشگاه نیازمند به التزام عملی است.

حجت الاسلام و المسلمین نخعی: باید این سوال پاسخ داده شود که تغییر ساختار رخ دهد که چه می‌شود؟ اگر تغییر ساختار در ماموریت قبلی اتفاق بیفتد، ضرورتی برای تغییر ساختار برای مجموعه احساس نمی‌شود. صرفا تغییر و تحولاتی در این فضا اتفاق می افتد که بحث معیشتی را حل کند. مطالبه تغییر ساختار برای ماموریتی دیگر؛ این مسأله مهمی است.

*نگاه سرمایه گذاری و نگاه اقتصادی به تعلیم و تربیت

مهدوی: رهبر معظم انقلاب از جنگ در تعلیم و تربیت  خبر دادند؛ وقتی صحبت از جنگ می‌شود، در مقابلش دشمن است، باید دید نگاه دشمن به بخش تعلیم و تربیت چگونه است؟
بعضی زمان‌ها با حرکت دشمن می شود فهمید در چه سمتی هستیم. 2 نگاه همیشه در تربیت معلم بوده است و این 2 نگاه بین دولت‌ها، نگرش‌ها و سیاسیون کش و قوس پیدا کرده است.

یک نگاه آن بود که تربیت معلم و تعلیم و تربیت یک سرمایه‌گذاری برای همیشه تاریخ است و این انقلاب و نظام باید معلم در طراز نظام اسلامی تولید کند و این تجربه و نگاه اصولی را در اوایل انقلاب داشته‌ایم و پرسش اینجاست که چه شد به مرور زمانی به مسیری رفتیم که مشکلاتی برای تعلیم و تربیت ایجاد شد.

این نگاه چه بود؟ بهترین‌ها را از جامعه انتخاب شود، طی 2 سال یا 4 سال آموزش دیده شود، این جمعیت بهترین‌ها را در دهه شصت تجربه کردیم، بهترین‌ها در جامعه در جبهه‌ها جمع شدند و بهترین نتایج گرفته شد. اگر بهترین‌ها برای اهداف معلمی بین مردم انتخاب شوند، باید این را بدانیم که هر کسی نمی‌تواند معلم شود؛ آن کسی می‌تواند معلم شود را باید به دقت انتخاب کنیم.

این بهترین ها طی 4 سال می توانند، در خوابگاه‌ها زندگی بهتری را کنار دیگران طی کنند و خروجی دانشگاه فرهنگیان، بهترین‌ها خواهد بود و این را دشمن نمی‌خواهد. چرا؟ زیرا بهترین‌های نظام اسلامی در تربیت معلم پرورش می‌شوند و جامعه را به سمت و سویی می برند که به سمت استکبار نیست.

*تربیت با پول بیت المال برای اهداف استکبار

بعضی ها با هزینه بیت‌المال، نیرویی پرورش می دهند که نیروی استکبار می‌شود و این بدترین حالت است. زمانی می گوییم، استکبار هزینه می‌کند، زمانی می‌گوییم ما هزینه می‌کنیم برای آنها، اکنون در یک میدان جنگ حق و باطل هستیم و این مهم‌ترین جنگ است؛ یک نگاه دیگر، نگاه اقتصادی و موقتی برای رفع تکلیف آموزش و پرورش بوده است.

متاسفانه این نگاه جا افتاده است، امروز از اینکه یک نگاه اقتصادی که نگاه غربی است و همه مسائل را از منفعت مادی می بینند، در رنج هستیم. این تفکر اقتصادی، معضلی شده است  و به جان تعلیم و تربیت افتاده است. این تفکر حتی در تربیت معلم حکومت می‌کر و همچنان هم ادامه دارد. برخی فکر می کنند تربیت معلم یک دانشگاه است و هر کسی می‌تواند وارد شود، در صورتی که این گونه نیست و این دانشگاه ویژه است.

این دانشگاه 70 هزار دانشجو دارد، 700 استاد و چند هزار کارمند، و در سراسر کشور مرکز دارد، باید بر اساس اهداف تأسیس و ظرفیت‌های خود، به اصل خویش برگردد . الان در هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، از بین 700 استاد قدیمی، یک نفر هم نیست، دلیلش چه است؟

*ورود برخی افراد به دانشگاه فرهنگیان با رانت سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین نامدار: ساختار هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، باید کارآمد باشد، باید از امکانات نهادهای دیگر خصوصا استانداری و ادارات کل آموزش و پرورش استفاده شود.
عدم اهتمام به رفع کاستی‌های سخت افزاری نیز مشکل دیگری است؛ متاسفانه به جای اینکه برخی نهادها و دانشگاه‌ها به کمک تعلیم و تربیت بیایند، ادعای تربیت معلم می‌کنند.

متاسفانه برخی افراد با رانت بعضا سیاسی وارد این دانشگاه شده‌اند که کارآمد نیستند و به ضرر تربیت معلم است. جذب مهارت آموز با سوء استفاده از ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، اجحاف بزرگی در حق تربیت معلم بود.

* باید بررسی شود دشمن از تعلیم و تربیت چه می‌خواهد

حجت الاسلام والمسلمین نخعی: در جنگ حلوا خیرات نمی‌کنند، اگر طرف مقابل با تفنگ می‌جنگد، اگر موشک می زند، ما با تیروکمان برویم بجنگیم، باخته‌ایم، تا نفهمیم آتش تهیه دشمن چی است، سنگرش کجاست، از کدام جهت تیر می‌زند، طرف در خرمشهر عملیات می کند، ما برویم در ایلام سنگر بگذاریم، خواهیم باخت. باید بررسی شود دشمن نارقیب از تعلیم و تربیت چه می خواهد. اگر این مسایل را متوجه نشویم، چگونه به دانشجویان از جنگ بگوییم، از سند 2030 و تاثیرات مخربش بگوییم. 

تا نقطه کلیدی و قانونی جنگ را و تحول در مأموریت‌ها و ریل گذاری ها نبینیم و تمام عملیات‌ها را نازل به آن نبینیم و دانشگاه فرهنگیان را به سمت آن ریل گذاری اصولی نبریم، نمی‌توانیم در این عرصه عملیات کنیم.

آمارها می گوید، 85 درصد ورودی‌های دانشگاههای برتر کشور از مدارس غیر دولتی است، حدود 15 درصد پذیرفته شدگان از مدارس دولتی است که 90 درصد آن مدارس سمپاد هستند.
مدارس غیر دولتی خلف قانون اساسی است، متاسفانه بحث خرید خدمات جدی و مهم است و دولت موظف کرده 10 درصد خرید خدمات باشند. و این ضایع است در آموزش و پرورش و داریم رسما قانون اساسی را دور می زنیم، چه کسی این بهانه را دست دولت داده؟ ضعف آموزشی از یک جهت توسط آموزش و پرورش ، در حوزه کنکور و متاسفانه اقتصاد زده شدن در آموزش و پرورش است.
 

*مشکلات آموزشی، فرهنگی و امنیتی خصوصی سازی در آموزش و پرورش

مساله خصوصی سازی در آموزش و پرورش هم از لحاظ آموزشی مشکل دار است، هم فرهنگی و هم امنیتی، و جنگ را خواهیم باخت اگر مقابل آن نایستیم.
متاسفانه ما نیرو تربیت می کنیم با هزینه بیت المال و محصول آن به درد نظام نمی خورد، اختاپوسی به عنوان کنکور در بیرون از آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت سیاست گذاری می کند.
عده ای نانوشته برای آموزش و پرورش بستر سازی می کنند، دولت می گوید کنکور حذف، برخی با لابی گری متن کتاب درسی  را تغییر می دهند و این خیلی فاجعه است و این بخاطر اقتصاد زدگی و اصل شدن آن است.
اگر جنگی در تعلیم و تربیت وجود دارد، و ما بدر این جنگ باید عملیات کنیم، باید سنگرها مقابل سنگر طرف مقابل ایجاد شود و اگر قدرت جنگ کلاسیک نداریم جنگ های پارتیزانی برای کوتاه مدت توصیه می شودما باید وسط این جنگ باشیم، باید دفاع معقول و منطقی کنیم و این جنگ وظیفه شرغی و عقلی ماست.

*ضرورت حمایت از جوانان انقلابی در دانشگاه فرهنگیان

جوانان حزب الهی، متدین، دغدغه‌مند باید حمایت شوند، به بهانه تخصص نداشتن، تجربه نداشتن، نباید توبیخ و جلوی حضورشان گرفته شود. بدنه حزب الهی و متدین که در دانشگاه فرهنگیان است ، باید مورد حمایت واقع شوند، اصحاب کهف هیچ گاه تصور پیروزی نداشتند، خداوند قلوب آنها را به هم ربط داد، زمانی که قیام کردند و جوانان مومن و انقلابی بودند.

در زمان جنگ، اکثر سردارها جوان بودند و بدنه تصمیم گیر و تصمیم ساز باید اهتمام کند به جریان انقلابی و ارزشی و بداند امکان پیروزی وجود دارد و در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *