حسین هراتی: بی توجهی به منزلت معلم سبب ساز نابودی تمدن می گردد/ کمیسیون آموزش و پرورش در مجلس باید جداگانه از آموزش عالی باشد

حسین هراتی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو کانون تربیت اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری رسانه معلم اظهار داشت: به نمایندگان فرهنگی مجلس، انسان های برجسته، متدین، انقلابی و ولایت مدار که مردم به آن ها عزت بخشیدند و آن ها را بر صندلی های مجلس نشاندن تبریک عرض میکنم البته از طرفی هم مسئولیت بسیار سنگین و حساسی را بروی دوششان قرار دادند.
بنده بیاد دارم در دوره ی اول مجلس شورای اسلامی امام راحل عظیم شان خطاب به نمایندگان مجلس فرمودند که هر قیام و قعودی که می کنید و هر رایی که می دهید فردای قیامت و در دادگاه عدل الهی از شما سوال خواهد شد.
درخواست من از نمایندگان فرهنگی آن است که همت خود را معطوف کنند تا برخلاف دوره های گذشته یک فرد از آموزش و پرورش تصدی ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بدست گیرد. حتی اگر اینگونه محقق نشد تلاش شود تا فردی با شناخت و معرفت کامل و صحیح و دردمند نسبت به آموزش و پرورش در راس کمیسیون قرار گیرد. بدلیل آنکه رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجامع و شورای های مختلف نیز صاحب اثر و رای است لذا جایگاه حیاتی به حساب می آید.

وی بیان داشت: تجمع در کمیسیون آموزش و پرورش گرچه لازم است اما کافی نمی باشد و باید طیفی از نمایندگان فرهنگی در دیگر کمیسیون های تخصصی مجلس حضور پر رنگ و اثرگذار در جهت اعتلای آموزش و پرورش داشته باشند.
همچنین لازم است تفکیک کمیسیون آموزش و پرورش از آموزش عالی مدنظر قرار گیرد.
بنده به عنوان فردی که سه دوره در مجلس بوده ام وعده نمایندگان را سم مطلق می دانم و نمایندگان فعلی را از این اقدام برحذر می دارم و توصیه میکنم همواره تلاش و کوشش را سرلوحه قرار دهند و با همت جهادی در مسیر دستیابی به مطالبات بحق مردم و خدمت به ایشان گام بردارند
مجلس در دوره کنونی نیازمند سه ویژگی اساسی است. تحول گرایی، پاسخگویی و انتقادپذیر سه مولفه مهم در یک نماینده است که باید نصب العین قرار گیرد.

هراتی در پاسخ به این سوال که عمده مشکلات آموزش و پرورش چیست، گفت: مسئله معیشت تنها مشکل آموزش و پرورش نیست و پیش از آن باید به گزینش معلمان رسیدگی کرد. رغبت سنجی، استعدادیابی و شخصیت شناسی در گزینش معلمان جدی گرفته نمی شود که باید در مجلس برای آن فکری شود.
توانمندسازی و بروز رسانی معلمان مورد غفلت واقع شده و به صلاحیت های فردی و حرفه ای ایشان به اندازه کافی پرداخته نشده است.

هراتی با تاکید بر شان و جایگاه معلم، اظهار داشت: منزلت معلم بسیار مهم است و بی توجهی به آن سبب ساز نابودی تمدن می گردد.
معجزه قرن بیستم، موشک، تجهیزان نظامی و صنعتی نیست بلکه آن است که هر انسانی بتواند نگرش های پیرامونی خود را تغییر دهد و در نهایت موجب تحول در جامعه شود لذا باید نگرش ها عوض شود تا گرایش ها و رفتار ها اصلاح شود به همین ترتیب اگر نمایندگان فرهنگی هرکدام با رصد و پیگیری تعداد محدودی از نمایندگان غیر فرهنگی در جهت روشنگری پیرامون نقش کلیدی آموزش و پرورش و اهمیت آن حرکت کنند در آینده نچندان دور تحولات عظیمی در حوزه قانون گذاری برای آموزش و پرورش ایجاد خواهد شد.
پیشنهاد می گردد کمیسیون آموزش و تحقیقات طرح های خود را در هنگام تنظیم بودجه آموزش و پرورش مدنظر قرار دهد تا هرگز با محدودیت منابع مالی و اصل 75 قانون اساسی مواجه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *