دولت ترمیم رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه امروز دولت، اظهار کرد: «در اسفند سال گذشته همه کارکنان دولت از ضریب فوق العاده شغل فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کردند و این موضوع در آموزش و پرورش اختلالی در امر رتبه‌بندی معلمان ایجاد کرد».

وی ادامه داد: «امروز در هیأت وزیران تصویب شد که احکام رتبه بندی معلمان اصلاح و ترمیم شود و زمان انجام آن از اول فروردین 99 خواهد بود».

حاجی میرزایی درباره زمان صدور احکام جدید، گفت: »احکام معلمان به سرعت اصلاح خواهد شد و مابه‌التفاوت از فروردین 99 پرداخت خواهد شد».

سوم آذر سال 98 پس از کش و قوس‌های فراوان، هیأت وزیران «نظام رتبه‌بندی معلمان» را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق معلمان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد و مقرر شد که معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی ‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات، مهارت و توانایی‌‌ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه ‌شود.

شیرینی این اتفاق در اسفند با اجرای بخشنامه «افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری» به کام معلمان تلخ شد؛ البته این تلخی به دلیل اجرای این قانون نبود و معلمان از اینکه فرهنگیان افزایش حقوق داشته باشند، ناراحت نبودند بلکه اثرات آن بر رتبه‌بندی، معلمان را ناراضی ساخته بود؛ با اجرای این بخشنامه، قانون رتبه‌بندی عملا بی‌اثر شد.

در این بخشنامه آمده است:‌ «تصویر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌های نیروی انسانی ارسال می‌شود». طبق مفاد این بخشنامه، از تاریخ اول اسفند 1398 امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تمام کارکنان به میزان 50 درصد افزایش می‌یابد و حقوق و مزایای کارکنان قرارداد انجام کار معین (مشخص) موضوع بند «ب» ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه، معادل هشتاد درصد (80 درصد) حقوق و مزایای کارکنان پیمانی همتراز تعیین شده است که نحوه اعمال این افزایش بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد.

با این اتفاق معلمان به شدت ناراحت بودند که عملا رتبه‌بندی که قرار بود بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه معلمان باشد، هوا شد؛ محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در فروردین برای رسیدگی به این گلایه معلمان، جلساتی را با نمایندگان تشکل‌های معلمان و وزارت آموزش و پرورش برگزار کرد و بر این اساس مقرر شد که رتبه‌بندی معلمان ترمیم شود.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه، دوم اردیبهشت در پایان جلسه با تشکل‌های فرهنگیان در خصوص تعیین تکلیف نظام رتبه بندی گفت: «بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، اجرای نظام رتبه بندی را برای فرهنگیان پیش بینی کرد. این نظام در سال ۹۸ اجرایی شد و از مهر سال قبل همکاران در قالب رتبه‌های ۵ گانه از مزایای مربوطه بهره‌مند شدند اما اجرای همزمان نظام رتبه‌بندی و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفند اشکالاتی را به وجود آورد که این موضوع خرسندی فرهنگیان را به همراه نداشت و برای اجرای وظایف قانونی سازمان برنامه و بودجه از وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و سازمان اداری و استخدامی دعوت کرد تا اشکالات مربوطه بررسی شود تا اگر قرار است اصلاحی انجام شود در چارچوب قانون باشد».

وی افزود: «با نکاتی که نمایندگان فرهنگیان گفتند، شرایطی را فراهم خواهیم کرد که قانون از اول فروردین ۹۹ با ترمیم و اصلاح در قالب نظام رتبه‌بندی انجام شود البته آنچه آموزش و پرورش انجام داد اجرای قانون بود، اما انتقاداتی که از سوی فرهنگیان مطرح شد قابل پذیرش بود به همین دلیل اصلاحیه صورت گرفت و نظام رتبه‌بندی فرهنگیان با مرمت و اصلاحی که در چارچوب قانون صورت گرفت از اول فروردین ۹۹ لازم الاجراست و تمام معلمان در ۵ رتبه پایه، مقدماتی، ارشد، خبره و عالی از آن بهره می‌برند.
تصمیماتی در راستای قانون برای ترمیم رتبه بندی فرهنگیان انجام شد و وزارت آموزش و پروش تا هفته گرامیداشت مقام معلم آن را اجرا می‌کند».

اما رتبه‌بندی معلمان در هفته معلم به سرانجام نرسید؛ وزیر آموزش و پرورش 11 اردیبهشت درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: «در خصوص رتبه بندی، در مهر 98 اجرا کردیم اما بعد از اینکه ضریب 50 درصد اعمال شد چون برای رتبه‌بندی از همین ضریب، استفاده شده بود، بخشی که افزایشی قبلا حدود 50 درصد را داشتند، کمتر اضافه شد اما آنهایی که اصلا شامل‌شان نشده بود، موفق شدند حقوقشان به میزان خوبی، افزایش پیدا کند و عملا همه کسانی که به صورت آموزشی با ما همکاری می‌کردند، مشمول این 50 درصد شدند». 

وی تصریح کرد: «برای ترمیم رتبه‌بندی هم اقداماتی انجام شده و پیگیری‌هایی در این دو، سه هفته اخیر انجام شده است که امیدواریم ان‌شاءالله به زودی به نتیجه برسد». 

 تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «اعتراض به اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان در هفته معلم» پیگیر این موضوع بودند و خبرنگار فارس هم در روز یکشنبه 28 اردیبهشت در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران، بعد از معرفی سامانه مردمی «فارس من»، گلایه فرهنگیان نسبت عدم صدور احکام رتبه‌بندی معلمان را مطرح کرد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «برای اجرای فوق‌العاده شغل برای معلمان رایزنی‌هایی صورت گرفته و امید است ظرف یکی دو هفته آینده نتایج را اعلام کنیم؛ این موضوع نیاز به مصوبه دولت دارد؛ در سازمان برنامه و بودجه این برداشت وجود داشت که این کار بدون مصوبه دولت قابل انجام است اما باید مصوبه دولت را داشته باشد که در انتظار تصویب و ابلاغ این مصوبه هستیم».

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش 29 اردیبهشت به خبرنگار فارس، اظهار کرد: «در ماده 8 مصوبه پارسال دولت درباره رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است هرگونه تغییر در مفاد مصوبه باید به تأیید کارگروه متشکل از وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برسد؛ با توجه به اینکه می‌خواهیم در قالب رتبه‌بندی و رتبه‌های حرفه‌ای، فوق‌العاده ویژه هم برای معلمان تعریف کنیم که متناسب با آنها، پرداخت شود، تغییر در جداول محسوب می‌شود».

الهیار ترکمن اضافه کرد: «نظر سازمان برنامه و بودجه و نظر سازمان اداری و استخدامی اخذ شده است تا بتوانیم مجوز دولت را بگیریم و ابلاغ کنیم؛ در حال حاضر به دولت اعلام شده است و در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است».

 رئیس سازمان برنامه و بودجه که وعده اجرای رتبه‌بندی معلمان را تا قبل از هفته معلم داده بود و معلمان نسبت به عدم اجرای آن گلایه داشتند، عصر 29 اردیبهشت در صفحه شخصی خودش در توئیتر نوشت: «با ابراز مجدد قدرشناسی خود نسبت به معلمان عزیز، برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آن چه را که در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن دادم، انجام دادم اما مسؤولان مستقیم اجرای آن، نظر دیگری دارند. به هر صورت از این پس موضوع رتبه بندی از اختیار و توان من خارج است».

حالا امروز وزیر آموزش و پرورش از تصویب رتبه‌بندی معلمان در هیأت دولت خبر می‌دهد و قرار است بزودی احکام جدید رتبه‌معلمان صادر شود و البته معوقات نیز از اول فروردین امسال محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *