عدم پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش به رسانه‌ها

از آغاز شیوع کرونا در کشور و تعطیلی آموزش و شروع آموزش‌های مجازی اتفاقات بسیاری در حوزه آموزش و پرورش رخ داده و تقریباً تمام مسائل مربوط به آموزش تحت تأثیر قرار گرفت که تیتر وار می‌توان به بحث کیفیت و کمیت آموزش‌های مجازی، حاشیه‌ها و مشکلاتی که اجباری شدن شبکه شاد برای برقراری کلاس‌های درس مجازی ایجاد کرد، بحث شهریه مدارس غیردولتی، آزمون‌هایی که به تعویق افتاد، چگونگی به پایان بردن آموزش در دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم و چالش‌های تصمیمات مدیران در این باره، برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم، هدایت تحصیلی و روشن نبودن تکلیف چگونگی تعیین رشته دانش آموزان برای تحصیل در متوسطه دوم از مهر ۹۹، نحوه ثبت نام دانش آموزان و زمان دقیق و چند و چون آن برای سال تحصیلی بعد، چاره اندیشی های آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آتی در صورت استمرار وضعیت بحران کرونا و با توجه به هشدار مسئولان، اضافه شدن چالش کرونا با شیوه آنفلوانزا در سال تحصیلی بعد و…. اشاره کرد.

در این مدت مسئولان آموزش و پرورش از جمله وزیر آموزش و پرورش در برنامه‌های تلویزیونی زیادی شرکت کردند و به بیان یکسویه اطلاعات در این حوزه پرداختند که گاه نیز این اطلاعات متناقض بوده است. از جمله تاکید امروز وزیر آموزش و پرورش در برنامه سیمای خانواده به اینکه امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت حضوری و از ۱۷ خرداد آغاز می‌شود اما همچنان ستاد ملی کرونا درباره برگزاری امتحانات نهایی در تاریخ مشخص شده نظر قطعی خود را اعلام نکرده است. با توجه به تعویق در برگزاری کنکور سراسری و موکول شدنش به اواخر مرداد، حالا دانش آموزان می‌پرسند، اصرار آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی از ۱۷ خرداد چیست و از سوی دیگر با توجه به اینکه حداقل ۲۰ درصد محتوای درسی دانش آموزان این پایه به صورت مجازی تدریس شده است، به زمان بیشتری نیاز دارند.

وزیر آموزش و پرورش امروز نیز در گفتگوی خود در صدا و سیما تاکید کرد اصرار ما بر آزمون از تمام محتوای درسی است در حالی که هفته گذشته شیوه نامه برگزاری آزمون امتحان نهایی به دو صورت از تمام محتوای درسی و از ۸۰ درصد آن اعلام شد.

موضوع دیگر بازگشایی مدارس پیش از پایان سال تحصیلی است که وزیر آموزش و پرورش و دیگر معاونان وی از آن سخن می‌گویند و حتی تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه را برای آن در نظر گرفته‌اند، (هر چند گفته شده در شهرهایی که در آنها وضعیت سفید اعلام شده مدارس بازگشایی می‌شود) اما امروز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که فردا درباره وضعیت مدارس در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌شود. ضمن اینکه هنوز هیچ مسئولی در آموزش و پرورش به این موضوع پاسخ نداده است که اعلام وضعیت سفید در شهرها به معنای ماندن آنها در آن وضعیت نیست و آیا قرار است به صورت روزانه اعلام شود که فردا مدارس در مناطقی که سفید اعلام می‌شود باز هستند یا نه؟ آیا این خود یک تبعیض آموزشی نخواهد بود که در برخی مناطق مدارس باز شود و در بسیاری از مناطق امکان بازگشایی نباشد؟

این چندمین بار است که وزیر آموزش و پرورش در برنامه‌ای تلویزیونی ظاهر می‌شود و تقریباً یکسویه به اطلاع رسانی در خصوص مسائل آموزشی می‌پردازد و در این مدت آموزش و پرورش امکان این را مهیا نکرده است که یک نشست خبری به صورت ویدئوکنفرانس و یا حضوری با حفظ فاصله اجتماعی با خبرنگاران این حوزه برگزار کند تا آنها به پرسش دغدغه‌های مردم بپردازند و سوالات تخصصی‌تر و پرچالشی تر را از فرد شماره یک وزارت آموزش و پرورش بپرسند.

آموزش و پرورشی که ادعای راه اندازی اپلیکیشنی با میلیون‌ها کاربر همزمان و حمایت فناورانه آن را دارد، چگونه است که در این چند ماه نتوانسته است زیرساخت برگزاری یک ویدئو کنفرانس را برگزار کند؟ آموزش و پرورشی که این ادعا را دارد که می‌تواند مدارس را با حفظ فاصله گذاری اجتماعی برقرار کند، چگونه است که در این مدت نتوانسته است برای یک جمع خبری محدود با حفظ فاصله گذاری و رعایت پروتکل‌ها یک نشست خبری برگزار کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *