نگاهی بر راهکارهای بهداشت دانش آموزان در مدارس

نگاهی بر راهکارهای بهداشت دانش آموزان در مدارس

با توجه به سپری شدن بخش زیادی از ساعات دانش آموزان در مدارس، لازم است تا والدین و کودکان با راهکارهای رعایت بهداشت در مدرسه آشنا شوند.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: رعایت بهداشت در مدارس به خصوص مدارس ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است. خانواده‌ها با توجه به اینکه فرزندانشان ساعاتی خارج از منزل به سر می‌بردند ملزم به آموزش صحیح بهداشت فردی به فرزندانشان هستند. ازجمله آموزش صحیح شستن دست‌ها با مایع دستشویی (چرا که صابون در اماکن عمومی از جمله مدارس منبع تجمع میکروب‌ها است و استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود) بعد از ورزش، دستشویی و قبل از غذا خوردن ضروریست.

به همراه داشتن محلول ضدعفونی کننده، لیوان شخصی و دستمال کاغذی (جهت سرفه و عطسه احتمالی که باعث انتشار ویروس می‌گردد) الزامی است. به فرزندان خود توضیح دهید در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی فوراً از معلم خود اجازه بگیرند و به هیچ عنوان دستشویی را به تأخیر نیندازند.

خوردن صبحانه مقوی از واجبات است. تلاش کنید با تنوع در صبحانه؛ سفره رنگی و زمان بیشتری به خوردن صبحانه اختصاص داده شود. اگر فرزندانتان عادت‌های ناپسند ازجمله ناخن جویدن دارد با مهربانی و همدلی این عادت زشت را از او دور کنید.

به فرزندتان توضیح دهید مدرسه خانه دوم ماست و باید در پاکیزه نگه داشتن آن تلاش کنیم. ساعات خواب شبانه و استراحت فرزندانتان را مدیریت کنید. متأسفانه برخی از والدین به جای تغذیه مناسب برای فرزندشان به آنها پول می‌دهند بدتر از آن اینکه در بوفه‌های مدارس لواشک، آب میوه‌های صنعتی، پفک و ساندویچ که منبع کالری بوده و همین کالری باعث چاقی و کم تحرکی دانش آموزان می‌شود، عرضه می‌گردد. مادران عزیز لطفاً فرزندان خود را با تغذیه‌های سالم همچون میوه، تنقلات مانند سویا، کشمش و نان، پنیر و گردو آشنا کنید و به تغذیه فرزندانتان اهمیت دهید.

به دلیل تحرک و تعریق بالا بهتر است لباس‌های زیر و جوراب آنها هر روز تعویض شوند. پیشنهاد می‌شود حمام به صورت یک روز در میان انجام شود. با توجه به شیوع بیماری‌های مسری ازجمله ابله مرغان، شپش، سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرخک و… بهتر است به پزشک مراجعه شود در صورت صلاحدید پزشک چند روز در منزل استراحت کند تا باعث انتقال بیماری به بقیه همکلاسی‌ها نشود.

اگر به هر دلیل مجبور شدید به جای تغذیه مناسب به فرزندان پول دهید حتماً یادآوری کنید که از دست فروشان مواد خوراکی تهیه نکنند و اگر از بوفه مدرسه خرید می‌کنند حتماً به تاریخ انقضا و مهر استاندارد توجه داشته باشند.

به فرزندتان بیاموزید بهداشت فردی را رعایت کنند از جمله کوتاه کردن ناخن‌ها به صورت هفتگی، مسواک زدن بعد از غذا، کوتاهی و مرتب کردن موهای سر به صورت ماهانه، استفاده از کیف و کفش مناسب با توجه به سن، جنس، و فصل انتخاب شود. شستشوی مداوم و اتوکشی فرم مدرسه فرزندان از ضروریات است.

از طرفی دیگر، مربی بهداشت در مدرسه باید حضور داشته باشد و به دانش آموزان در مورد بهداشت فردی و اجتماعی آگاهی لازم را دهد. پیشنهاد می‌شود در دبستان‌های دخترانه سختگیری به استفاده مداوم از مقنعه نباشد.

جعبه کمک‌های اولیه مجهز باید در مدارس وجود داشته باشد. انتخاب همیار بهداشت در کلاس و حیاط مدرسه به صورت مجزا و ماهانه انجام شود. دانش آموزان به صورت روزانه و منظم ورزش همگانی همراه با موسیقی داشته باشند. فراموش نکنیم بازی و تحرک برای فرزندان بسیار ضروری می‌باشد.

نظافت سرویس‌های بهداشتی مدرسه باید به صورت روزانه و مداوم ازجمله اطمینان از پر بودن مخزن مایع دستشویی و تمیزی توالت‌ها توسط نظافتچی انجام شود.

در برخی مدارس سنت زیبایی وجود دارد آن هم اینکه با همت انجمن اولیا و مربیان کلیه نیمکت‌ها در اواخر شهریور شسته می‌شوند. خانواده‌ها و مربیان بهداشت مدارس توجه داشته باشند به دلیل امکان بیماری در امکان عمومی ازجمله مدارس به فرزندان و دانش آموزان نحوه صحیح رعایت بهداشت فردی آموزش داده شود چرا که کودکان و دانش آموزان سرمایه‌های اصلی کشور هستند و ما وظیفه داریم سلامت روحی و جسمی آنها را به بالاترین حد ممکن برسانیم.

زیبا عراکی پژوهشگر حوزه کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *