۵ هزار معلم محیط زیست را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند

۵ هزار معلم محیط زیست را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند

تهران- ایرنا- مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: ۵ هزار معلم برای آموزش کتاب انسان و محیط زیست و آموزش مسائل مربوط به آب و سیلاب آموزش دیده‌اند که در گروه‌های آموزشی جغرافیا، زمین یا زیست شناسی این مطالب را به دانش آموزان منتقل می کنند.

محمود امانی طهرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: سرگروه‌های این معلمان در یک برنامه آموزشی توجیه شدند و در ۳۱ استان کشور آموزش دیده اند.

وی اعلام کرد: این معلمان و دانش‌آموزان در فضای مجازی وب با هم مرتبط هستند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. در واقع هر کدام از این معلمان مسوولیت دارند که گروه خود را آموزش دهند یعنی یک سیستم خوشه‌ای ایجاد شده و در وهله اول در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، همدان و قزوین دوره‌های مناسبی برگزار شده است.

آموزش تمرین مواجهه با سیلاب که برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم است، در برخی از مدارس استان‌ها صورت می گیرد، تصمیم گیری اینکه چند مدرسه درگیر این آموزش شوند، به خود استان‌ها مرتبط می‌شود.

طرح تمرین مواجهه با سیلاب در مدارس از ۵ اسفند ماه در تمام استان‌های کشور برای دانش‌آموزان دوره متوسطه به ویژه مقطع یازدهم اجرایی می‌شود.

موضوعاتی که از کتاب انسان و محیط طی دو سال گذشته انتخاب می شود، در مورد موضوع آب بود؛ سال گذشته خشکسالی مدنظر بود و هنوز هم این موضوع در کشور ادامه دارد.

وی افزود: اینکه هر سال در کتاب انسان و محیط به یک موضوع پرداخته می شود، به این معنا نیست که مسئله قبلی در کشور حل شده است. انتخاب زمینه در این کتاب بهانه‌ای است که روی موضوعات مختلف آگاهی عمومی معلمان، دانش آموزان و خانواده ها افزایش یابد.

به گفته مشاور سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، مولفان کتاب انسان و محیط زیست با توجه به اهمیت خسارات ناشی از سیلاب و همچنین لزوم آموزش شیوه مواجهه با سیلاب در مدارس، زمینه سیل را برای این کتاب انتخاب کردند. در آن مقطع زمانی فضای کشور به گونه‌ای بود که ضرورت پرداختن به موضوع سیل در کتب درسی را همه احساس کردند.

امانی طهرانی ادامه داد: در واقع پرداختن موضوع سیل در کتب درسی امسال به مولفان الزام شده است که باید به آن پرداخته شود؛ چرا که کشور پس از ۱۱ سال خشکسالی با بارش‌های فروردین ۹۷ و ۹۸ غافگیر شد؛ سیلی به وقوع پیوست که اثرات مخرب بسیاری داشت.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان درباره سیلاب و خطرات آن آگاهی کافی ندارند، اظهار داشت: آگاهی عمومی نسبت به مسائل سیل و خطرات آن بسیار پایین است، با توجه به خشکسالی باید از هر نوع بارشی در کشور خوشنود باشیم و خطرات ناشی از آن را مدیریت کنیم. 

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی یادآور شد: نیاز به آگاهی فراوان، تصمیم گیری آگاهانه، نگاه عمیق به یک موضوع و تصمیم گیری در میان دانش آموزان به شدت احساس می‌شود. دانش‌آموزان باید بدانند گرفتن یک تصمیم در شرایط بحران، از منظرهای مختلف باید محاسبه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *