مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان: استقرار نظام ملی تربیت معلم یک ضرورت است

ابراهیمی گفت: استقرار نظام ملی تربیت معلم با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور را مهم و ضروری است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  ایوب ابراهیمی، مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی در نشست معاونان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کارشناسان ذی ربط دانشگاه فرهنگیان نظام دانشگاهی را به عنوان کانون اصلی علم و پژوهش در خط مقدم پیشرفت و توسعه جامعه معرفی کرد و گفت: تامین و تربیت برگزیدگان و موثران زندگی اجتماعی، تکوین و تعالی هویت ملی، پویایی، رفاه و توسعه ملی، تحرک، نشاط و مدیریت علمی و رشد شاخص امید به زندگی و رشد، پیشـبرد زمینه‌­هـای علمـی بـا حرکـت در مرزهـای دانـش بشـر و تولیـد دانـش و ایجــاد بســتری مناســب بــرای اســتفاده ســریع تر از دانــش تولید شــده از جمله کارکردهای مهم نظام دانشگاهی به شمار می رود.

ابراهیمی با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: استقرار نظام ملی تربیت معلم و دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور را مهم و ضروری است.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان گفت: تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای دانشجو معلمان، تأمین و تربیت معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی برخوردار از شایستگی های عام، تخصصی و حرفه ای، تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور به منظور دستیابی به مرجعیت در حوزه تربیت معلم در سطوح ملی و فراملی و تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم در حوزه تربیت معلم و دانش میان رشته ای از کارکردهای مهم دانشگاه فرهنگیان به منظور تربیت معلمانی توانمند و اثرگذار در سطوح علمی کشور است.

او با تاکید بر تلاش و هدف نهایی این دانشگاه برای تربیت معلمانی شایسته و کارآمد در نظام آموزشی و پرورشی کشور بیان کرد: دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، مطابق با معماری کلان برنامه درسی دانشگاه، در طول مدت و پایان دوران تحصیل باید با تسلط بر دانش رشته ای خود بتوانند در راستای تحقیق و پژوهش گام های موثری بردارند.

ابراهیمی تسلط به دانش تربیتی و توانمندی خود راهبری به منظور تحلیل موقعیت های تربیتی و اجرای برنامه درسی، آموزش کارآمد و اثربخش در حوزه تخصصی، همسو نمودن سبد ارزشی دانشجو معلمان با مقاصد نظام تعلیم و تربیت توام با دانش دینی و زبانی و پایبندی به حفظ سلامت و بهداشت محیط زیست را از دیگر مهارت های معلمی ذکر کرد.

او، خطاب به مسئولان و متولیان آموزش، پژوهش و فرهنگی، همبسـتگی عمیـق میان عناصر دانشگاه با امکانات محیـط پیرامون به منظور دستیابی به اهداف مد نظر را ضروری دانست و گفت: در دانشگاه ­های سراسر کشور سـه رکـن اصلـی دانشـجو، اسـتاد و سازمان مرکزی با موفقیت و شهرت سازمانی رابطه ای تنگاتنگ دارد. ما می توانیم با برنامه ریزی صحیح، اجرای درست، نظارت و ارزیابی دقیق و درک و حل مسائل و کاستی ها با جنبش درون دانشگاهی و کاربست ایده­های جدید، بومی و کارآمد فضای ذهنی منابع انسانی و دانشجویان را ارتقاء و با فرهنگ سازی و هم تکاملی زیست دانشجویی و اثرات مطلوب ناشی از آن را تقویت سازیم.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، تراکم برخی از سراهای دانشجویی، کمبود امکانات و فضاهای مطالعاتی، کمبود منابع انسانی متخصص، ناکافی بودن اعضاء هیات علمی، عدم کفایت اعتبارات دانشگاه و قدمت بالای فضاهای کالبدی را برخی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان ذکر و در خصوص ضرورت بازنگری و بازتولید برخی از مولفه های رکن دانشجو بر همسویی با اهداف دانشگاه، تغییـر سـبد ارزشـی دانشـجو معلم در بـدو ورود بـه دانشـگاه و ارتقـای متناسـب در حین دوره، تبیین انتظارات دانشگاه از دانشجویان و اولویت بخشی به تربیت حرفه ای با بهره گیری از برنامه توسعه فردی، جامعه پذیری دانشجویان و تمکین به کار گروهی و پرهیز از فردگرایی و مسئولیت پذیری، خود باوری و درک حساسیت حرفه معلمی و مسئولیت های اجتماعی آن تصریح و تاکید کرد.

براهیمی، در ادامه برنامه محوری، اتقان وظیفه و برخورداری از اخلاق و رفتار حرفه ای، همسـویی ذهنـی و عملی بـا اهداف از پیش تدوین شده دانشگاه، پذیرش و ایفـای نقـش مربیگری و هدایتگری دانشجویان و تغییر دانشجو به معلم حرفه ای، زمینه سازی دستیابی دانشجویان بـه سـبد متـوازنی از فعالیت هـا و شایستگی های حرفـه ای متناسب بـا ظرفیت هـای فـردی و سبد ارزشی دانشگاه، تشـکیل تیم هـای کاری و حضـور موثـر در آن هـا بـا همکاری سـایر اساتید و دانشجویان را در بازنگری و بازتولید برخی مولفه های رکن استاد در دانشگاه فرهنگیان مهم و ضروری اعلام کرد.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، از ضرورت بازنگری و بازتولید برخی مولفه های رکن سازمان سخن گفت و افزود: رهبری، برنامه ریزی راهبردی، دانشجو محوری، اندازه‌گیری و تحلیل، تمرکز بر نیروی انسانی، تمرکز بر فرایندها و عملیات و نتایج عملکرد، تأمین و تدارک منابع مالی و مادی با کفایت، سرمایه انسانی شایسته و منابع اطلاعاتی موثر آیین نامه ها، قوانین و مقررات و ریل گذاری مشارکت و قطعی سازی وظایف، حقوق و تکالیف استاد و دانشجو و مراقبت مداوم در اجرای آن، همسو سازی شاخص های ارتقاء اعضای هیات علمی با سبد ارزشی دانشگاه، ایجاد فضای مطلوب تربیتی و فراهم نمودن زیرساخت ها و ساختارهای شبکه ای برای تربیت حرفه ای با هدایت استادان، و نظارت، ارزیابی و ارائه بازخورد مداوم از وضعیت عملکرد دانشجویان و ارکان اصلی، بهبود مداوم و بازتعریف برنامه ها از اهم موارد بازنگری و بازتولید برخی مولفه های سازمان به شمار می رود.

او، در پایان با اشاره به استقرار و اجرای مدل اعتبار بخشی در دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی با دو زیر محور ارزیابی درونی و بیرونی، آشکار سازی جنبه‌های مختلف درونداد، فرایند، برونداد و پیامد کیفیت عمل در دانشگاه، یاری‌ دادن به خود تنظیمی امور و نهادینه کردن فرهنگ ارزیابی، بهبود کیفیت اقدامات و مشارکت اعضای هیات علمی در راستای شفاف سازی حیطه انتظارات، قدرت سپاری به افراد و پاسخگو نمودن آن ها در قبال سازمان و ماموریت دانشگاه، شناسایی امکانات بالقوه برای بهبود وضع موجود را از اهداف مهم این فعالیت در راستای تعالی و پیشرفت دانشگاه دانست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *