آغاز دور پنجم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه

دور پنجم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه دقایقی پیش آغاز شد.

آغاز دور پنجم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، اولین جلسه دادرسی پرونده داریوش امان کی و 4 متهم دیگر به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی در شعبه سوم دادگاه های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

پرونده بانک سرمایه از سال ۹۷ در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام تاکنون رسیدگی و امروز پنجمین دور رسیدگی در این پرونده آغاز شده است.

قاضی دادگاه گفت: این پرونده به طور کلی 16 متهم دارد که 5 نفر از آنها متهم به معاونت و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی هستند. 

قاضی مسعودی مقام افزود: میزان تخلف بیش از 60 میلیارد تومان است که البته متهم ردیف اول داریوش امان کی سابقه محکومیت کیفری دیگری هم مربوط به پرونده گروه آبداران اصفهانی دارد که اخیرا رأی آن در همین شعبه صادر شده است.

رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: این افراد به مشارکت و معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی متهم و بازداشت هستند.

قاضی دادگاه گفت: پرونده تخلفات گروه شاملویی و گروه عادلیان در بانک سرمایه نیز به نوبت دادرسی می شود.

وی همچنین گفت: رسیدگی به تخلفات متهمان گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه نیز به اتمام رسیده و در مرحله انشای حکم است.

در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام گفت: متهمان این پرونده داریوش امان کی یکانی مشهور به حبیب امانی، سعید و رسول ذکاوت پور و مصطفی کیفی هستند.

 رسول قهرمانی نماینده دادستانی نیز گفت: برای تشریح ابعاد کیفرخواست مجبور هستم تا بسیاری از موارد را پس از دفاعیات بعضی از متهمان بیان کنم.

قهرمانی ادامه داد: این گروه با سوء استفاده از وضعیت اقتصادی کشور اقدامات ناصوابی انجام دادند و بانک سرمایه در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ ضمن تبانی با اشخاص و دریافت حق حساب و دریافت وثایق نامعتبر اقدام به پرداخت تسهیلات کلان کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: یکی از افرادی که طی این سال‌ها وجوه بسیاری را از بانک سرمایه دریافت کرده بود متهم داریوش امان کی یکانی است.

وی افزود: متهمان به نام شرکت پایه سازان اریس پول دریافت کردند و با هزینه یک میلیارد ریال این شرکت را تأسیس کردند.

قهرمانی با اشاره به فعالیت خانوادگی مدیران این شرکت گفت: متهمان برای تودیع وثیقه تعدادی ملک معرفی کردند، اما این ملک‌ها به آن میزانی که گفته شد نبودند و با توجه به مخالفت کارشناسان این املاک و زمین‌ها در رهن بانک قرار گرفتند و پس از آن پرداخت مرحله‌ای تسهیلات آغاز شد.

قهرمانی ادامه داد: متهم با تبانی با کارشناسان دادگستری ملک را بسیار بیشتر از میزان واقعی به عنوان بدهی در اختیار بانک قرار داد و این ملک به عنوان بدهی به بانک تودیع شد، همچنین تعدادی آپارتمان هم در بخش‌های مختلفی از اصفهان و تعدادی زمین در محمدشهر کرج به عنوان اضافه جریمه پولی که باید به بانک داده می‌شد از سوی متهم معرفی اما پس از آن که ملک بیش از میزان اصلی ان قیمت‌گذاری شد، از بانک طلبکار هم شد.

وی ادامه داد: یکی از این مشتریان بانک سرمایه در این سالها داریوش امان است که از طریق غیر قانونی در سال ٩٢ تا ٩٣ موفق به دریافت ۶٩ میلیارد تومان شده است.

قهرمانی گفت: با ارجاع کارشناس به املاک داریوش امانی مشخص شد نامبرده به میزان 113 میلیارد و 716 میلیون منتفع شده است.

وی تاکید کرد: اصل مبلغی که متهم از بانک دریافت کرده 689 میلیارد و 239 میلیون ریال است.

وی با قرائت عناوین اتهامی متهمان ادامه داد: متهم ردیف اول داریوش امان کی است با نام مستعار حبیب، کارخانه دار، سیکل، متاهل و دارای سابقه کیفری متهم است به مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه از طریق کسب منفعت به میزان 689 میلیارد و 239 میلیون ریال و همچنین مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ 113 میلیارد ریال متهم است.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم مرتضی فتحی، دیپلم، فاقد سابقه کیفری متهم است به مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ 689 میلیارد و 239 میلیون ریال و متهم ردیف سوم سیدعباس ذکاوت خوی فاقد محکومیت کیفری موثر، فعلا بازداشت است و به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع و معاونت در کلاهبرداری متهم است.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف چهارم سید رسول ذکاوت خوی بازنشسته نیروهای مسلح فاقد سابقه کیفری، متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع است. 

وی افزود: متهم ردیف پنجم مصطفی کفیلی فاقد سابقه کیفری متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری است.

بانک سرمایه حکم مشارکت دادگاه

2 دیدگاه

  1. سلام -دورت بگردم متهم اصلی اختلاس ۱۴۰۰۰میلیاردی محاکمه نمیشود -این دانه کوچیکا …البته دستتان درد نکنه جرم جرمه وباید رسیدگی بشه ولی چرا مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره را محاکمه نمیکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *