اختتامیه مروری بر فیلم‌های چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد در کرمان

آیین اختتامیه مروری بر فیلم‌های چهل و نهمین جشنواه فیلم‌ رشد سوم بهمن ماه در استان‌ کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، مراسم اختتامیه مروری بر فیلم‌های چهل و نهمین جشنواه فیلم‌ رشد سوم بهمن ماه در تالار استاد «محمد نواب‌زاده» واقع در هنرستان هنرهای زیبا ناحیه 1 شهر کرمان برگزار شد. در این مراسم که با حضور احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، معاونان و سایر مسئولان آموزش و پرورش آن استان، دکتر مسعود فیاضی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همراهان ایشان انجام شد، برنامه‌های متنوعی از جمله پخش چند نمونه فیلم، اجرای موسیقی توسط دانش‌آموزان، اهدای جایزه به دانش‌آموزان حاضر در جلسه و تقدیر و تشکر از فرهنگیان تلاشگر اجرا گردید.

در آغاز این مراسم، بهرام امیری پاک مدیر آموزش و پرورش ناحیه 1 کرمان و دکتر براهویی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی استان کرمان به ترتیب، ضمن خیر مقدم به مهمانان و حاضران در مراسم، به ارائه گزارشی از نحوه اجرای جشنواره در ناحیه 1 و سایر نواحی و مناطق استان پرداختند.

اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با تقدیر و تشکر از حضور دکتر فیاضی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و هیئت همراهش در بازدید از برنامه‌های این استان، به یکی از فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم رشد امسال با عنوان 23 نفر اشاره نمود و بر اهمیت نقش فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی جشنواره رشد از جمله فیلم‌های فاخری همچون 23 نفر تأکید کرد. اسکندری نسب ادامه داد:« جشنواره فیلم رشد به شکل بسیار خوبی در سطح کشور نهادینه شده است و می‌توان آن را به یک درخت تنومندی که ریشه و شاخ و برگ‌های زیادی دارد و فضای نظام تعلیم و تربیت را پرطراوت و پرنشاط‌تر می‌کند تشبیه کرد.» او تصریح کرد: «نشان دادن فیلم گاهی اوقات تاثیر و اثرگذاری‌اش از سخنرانی و خواندن کتاب خیلی بیشتر است، و ما در آموزش و پرورش اعتقاد داریم هیچ وسیله و ابزاری مانند فیلم نمی‌تواند دانش‌آموزان را به سمت مسائل آموزشی هدایت و راهنمایی کند.»

دکتر مسعود فیاضی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش در آئین اختتامیه مروری بر فیلم‌های چهل و نهمین جشنواه فیلم‌ رشد استان کرمان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت سردار شجاع اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: «حاج قاسم راهی است که باید رفت. باید شناخت. این قهرمان ملی متعلق به زمان حال است و به گذشته‌های دور برنمی‌گردد. همه او را دیدند و شناختند و ویژگی‌های منحصر به فرد او را برای آیندگان، سالیان سال تعریف خواهند کرد. در دنیای امروز حتی معیارهای دوستی و الگوپذیری تغییر کرده و سرداران بزرگ جنگی در عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورهای اسلامی خودشان را سربازان حاج قاسم معرفی نموده و از او الگو برداری می‌کنند.»

دکتر فیاضی در بخش دوم صحبت‌هایش به ویژگی‌های خاص جشنواره فیلم رشد اشاره نمود و خاطر نشان کرد در منطقه و آسیا جشنواره‌ای با این قدمت وجود ندارد. جشنواره فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره کشور است و حوزه تخصصی این جشنواره مباحث تعلیم و تربیتی و آموزشی است. وی گفت:«فیلم پرقدرت‌ترین رسانه انتقال معناست، البته جای کتاب و مطالعه را پر نمی‌کند. دانش‌آموزان و معلمان زیادی در طول سال‌های گذشته به تولید فیلم پرداخته‌اند و آثارشان در این جشنواره ثبت شده است. فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از این رو مهم و تأثیرگذار هستند که یک مفهوم علمی، آموزشی و تربیتی را به مخاطب منتقل می‌کنند. همچنین ما در شرایطی به سر می‌بریم که با ابزارهای جدید در معرض بمباران اطلاعاتی قرار داریم و مهمترین ابزاری که اکنون از آن استفاده می‌شود فیلم است. از این رو در چنین عصری به دو نوع تخصص، مهارت و یا علم نیاز داریم: نخست سواد رسانه‌ای و دوم تفکر انتقادی. با داشتن این دو علم است که صحت و سقم مطالب فضاهای مجازی را می‌توانیم تشخیص دهیم و باید این دو مهارت در جلسات نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره رشد به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

مرحله استانی چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، هفدهمین جشنواره دانش‌آموزان و فرهنگیان فیلمساز و پنجمین جشنواره دانشجو معلمان فیلمساز از صبح روز شنبه مورخ 28/10/98 در استان کرمان آغاز شده بود که بنابر درخواست معاونت محترم پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی استان کرمان، نمایش نمونه فیلم‌های ارسالی به این استان از روز شنبه پنجم بهمن ماه تا روز چهارشنبه 9/11/98 تمدید خواهد شد.

Give it 1/5Give it 2/5Give it 3/5Give it 4/5Give it 5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *