مدارس را به خاطر هر اتفاقی تعطیل می‌کنیم

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تغییر تقویم آموزشی سابقه 90 ساله دارد و در این 90 سال حدود 13 بار تقویم آموزشی تغییر کرده است.

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع تقویم آموزشی در پاسخ به این پرسش که «امسال دانش‌آموزان 150 روز به مدرسه می‌روند و این در حالیست بیش از 250 ساعت کاهش ساعات آموزش در سال داریم؛ چه باید کرد؟ »، گفت: چند پیش فرض را باید مورد توجه قرار داد؛ از جمله اینکه ما آموزش و پرورش را اساس و محور توسعه کشور بدانیم و اگر قرار است در کل کشور اتفاقی بیفتد بابد باور عمومی ایجاد شود که این اتفاق جز از مسیر آموزش و پرورش محقق نمی‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش مؤلفه‌هایی دارد که معلم، فضا و تجهیزات، منابع مالی، محتوای برنامه درسی از این جمله است و یک عنصر که مغفول واقع شده، «زمان» است.

عابدینی با بیان اینکه سند تحول بنیادین تأکید کرده که باید به مدیریت زمان توجه کنیم، گفت: اگر قرار است تحولی ایجاد شود، منع تداخل باید صورت گیرد و این در حالیست اکنون این موضوع زیاد شده است و هر سازمان و فردی به مسائل آموزش و پرورش به صورت غیرکارشناسی و غیرعلمی ورود می‌کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با مداخلات مجلس شورای اسلامی روبروییم که موانع جدی در راه تحول ایجاد کرده است؛ گاهی با یک طرح یک هفته‌ای، یک موضوع را تحمیل می‌کنند که تنوع مدرسه نمونه‌ای از آن بود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مدارس را به خاطر هر اتفاقی تعطیل می‌کنیم اما تلاش نمی‌کنیم مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ کنیم؛ معلمان به تبعیت از همسر باید از شهری به شهر دیگر جابجا شوند اما چرا قوانین را تغییر ندادیم که نیروهای سازمان‌های دیگر به احترام معلم و دانش‌آموز جابجا و منتقل شوند؟ یک علت ضعف و کوتاهی خود آموزش و پرورش بوده است. علت دیگر این است که آموزش و پرورش غیرحرفه‌ای تلقی شده و برخی تصور می‌کنند، می‌توانند مداخله کنند.

وی با تأکید بر اینکه به داد آموزش و پرورش برسید و آن را از دست مداخله‌گران نجات بدهید، گفت: در چند مرحله 40 هزار، 60 هزار و 80 هزار نفر از نیروهایی نهضتی و غیره که یک روز آموزش ندیده بودند وارد آموزش و پرورش شدند و سرنوشت بچه ها را 30 سال به آنها سپردیم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد اختیار مسؤولان ما با تهدید استیضاح، در دست مجلس است، در ادامه درباره تقویم آموزشی اظهار کرد: تغییر تقویم آموزشی سابقه 90 ساله دارد. در این 90 سال حدود 13 بار تقویم آموزشی تغییر کرده است و 40 سال از این مدت، آغاز سال تحصیلی از 15 شهریور بوده، یک دوره زمانی 15 شهریور تا 15 مهر و یک دوره زمانی در دهه 40 شمسی نیز با توجه به تغییرات اقلیمی به استان‌ها سپرده شد.

وی افزود: از سال 54 بازگشایی مدارس از اول مهر بود؛ سال 74 زمزمه تغییر تقویم به صورت استانی شروع شد اما مجلس مخالفت کرد و مصوبه ای دال بر عدم اجازه آموزش و پرورش را از سرگذراند.

عابدینی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نمی‌تواند مصوبه مجلس را تغییر دهد؛ دولت دی سال 95 نیز لایحه‌ای را مصوب کرد ولی با این حال پیشنهاد تعطیلات زمستانی و تغییر شروع و پایان سال تحصیلی به تنهایی در دست آموزش و پرورش نیست.

وی با تأکید بر اینکه زمان تغییر تقویم آموزشی فرا رسیده است، گفت: از سال 95 طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده است اما یک نکته این است که نمی‌توان یک نسخه برای کل کشور پیچید و باید موضوع را به استان‌ها سپرد؛ ضمن اینکه استانداردهای آموزشی و توانمندسازی معلمان باید صورت گیرد و تلاش می‌کنیم حداکثر اختیار را در قالب طرح‌های شورای عالی به مدیران و معلمان بدهیم.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: طرح ما درباره تقویم آموزشی آماده است اما اختلاف بر سر این است که کدام مرجع موضوع را بررسی و تصویب کند؛ به ما گفته‌اند مجلس به شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *