دومین سیل مهربانی همکلاسی‌ها/ هر مدرسه، یک پایگاه همدلی

دومین سیل مهربانی همکلاسی‌ها در حمایت از دانش آموزان مناطق سیل‌زده جنوب کشور با حضور پرشور دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا برگزار شد.

دومین سیل مهربانی همکلاسی‌ها/ هر مدرسه، یک پایگاه همدلی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دانش‌آموزان امروز تلاش کردند کاری کنند تا هم‌کلاسی‌هایشان در مناطق سیل‌زده خواشحال شوند و بر همین اساس از هدیه گرفته تا کمک نقدی را طی مراسمی در مدارس‌شان جمع آوری کردند.

حس خیلی خوبی بود؛ حس نوع‌دوستی و کمک؛ حس اینکه می‌توانی در آن سوی کشور، همکلاسی‌ات را شاد کنی؛ حس یک کار خوب و حس خوب بودن؛ فکر اینکه دانش‌آموزی در شرایط سخت ناشی سیل زندگی می‌کند، دل‌ها را می‌آزارد و تلاش‌ها برای ایجاد فضایی امن و همراه با آرامش برای آنهاست.

همه اینها موجب شد که سیل مهربانی برگزار شود؛ امسال این دومین مراسم سیل مهربانی است و اولین بار در پی سیل در فروردین ماه در 3 استان گلستان، خوزستان و لرستان، دانش‌آموزان دست به دست هم دادند تا بتوانند کاری انجام دهند.

اسم این مراسم سیل مهربانی همکلاسی‌هاست و حالا در حمایت از دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده جنوب کشور برگزار شد و البته با شعار «هر مدرسه، یک پایگاه همدلی» در راستای همدلی و همراهی با هم‌وطنان استان سیستان و بلوچستان و برخی از مناطق جنوب شرقی کشور صورت گرفت.

این طرح به همت شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی کشور یعنی سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و شوراهای دانش‌آموزی برای مواجهه با نیازهای فوری و عمومی مناطق خسارت‌دیده از سیل برگزار شد. مراسم نمادین این طرح در دبیرستان دخترانه شهید باهنر منطقه ۱۱ تهران برگزار شد.

در مراسم امروز مسؤولان آموزش و پرورش هم حضور داشتند و درباره کارهایی تاکنون برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده انجام دادند، گزارش ارائه کردند.

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش‌ و پرورش شهر تهران با ارائه گزارشی از کمک به مناطق سیل‌زده که در بهار سال ۹۸ به استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان انجام شد، اظهار کرد: در شهرستان‌های پل‌دختر، معمولان و سایر مناطق سیل‌زده لرستان ۱۰۰ دانش‌آموز کلاس دوازدهم تحت پوشش مدرسان شهر تهران قرار گرفتند که میانگین معدل آنان ۲ نمره بالا رفت. همچنین در شهرستان پل‌دختر نیز ۱۲دانش‌آموز برای اولین بار در رشته پزشکی قبول شدند که این کار به پشتیبانی شهر تهران صورت گرفت.

وی با اشاره به سایر موارد کمک‌ها به استان لرستان گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک از سوی همکاران فرهنگی به خانه‌هایی که آسیب‌دیده بودند، ارسال شد و مؤسسان مدارس غیردولتی به مدارس غیردولتی کمک کردند همچنین ۱۸۰ کامیون وسیله و کمک‌های غیر نقدی نیز به لرستان ارسال شد.

20 کامیون تجهیزات اهدایی شهر تهران آماده ارسال به سیستان و بلوچستان هستند

مدیرکل آموزش‌ و پرورش شهر تهران با اشاره به کمک‌های انجام‌شده به استان خوزستان گفت: ۶۰ کامیون کمک‌های غیر نقدی و یک میلیارد تومان پول نقد اهدا شد، مدرسه ۹ کلاسه‌ای در اهواز به نام شهدای فرهنگی شهر تهران در مهر ۹۹ افتتاح می‌شود.

فولادوند با اشاره به اینکه کمک‌های آموزش‌وپرورش شهر تهران برای سیل سیستان و بلوچستان در حال آماده شدن است و ظرف روزهای آینده ارسال می‌شود، گفت: ۲۰ کامیون تجهیزات در مهرآباد آماده بارگیری هستند که به کمک ارتش و وزارت دفاع به استان سیستان و بلوچستان اعزام می‌شوند. کمک‌های ما در حوزه امداد ارتقای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان  به‌خصوص در پایه دوازدهم و آمادگی برای کنکور است. مؤسسات غیردولتی مانند گذشته در کنارمان هستند و ما نیز برای محرومیت‌زدایی این منطقه از این فرصت استفاده می‌کنیم.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش نیز از دیگر مهمانان این مراسم بود که معتقد است اینگونه برنامه‌ها کلاس درسی برای دانش‌آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین کلاس درس وطن‌دوستی به پهنای ایران و با حضور ۱۵ میلیون دانش‌آموز در حال برگزاری است.

وی افزود: هرکدام از افراد به وسعت و اندازه مهربانی خودش از این آئین نوع‌دوستی لذت می‌برد، لذا عشق‌های سرشاری که امروز در بین دانش آموزان، پدران، مادران و معلمان در ابراز همدردی و همدلی باسیل زدگان می‌بینید بسیار ارزشمند است.

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، تشکل‌های دانش‌آموزی نیز در این مراسم حضور پرشوری داشتند و معاون پرورشی آموزش و پرورش در سخنرانی‌اش به آن اشاره کرد.

کاظمی با تقدیر از همه دست‌اندرکاران و همه تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله بسیج دانش‌آموزی، هلال‌احمر، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش‌آموزی که در کنارهم برای سربلندی ایرانی آباد تلاش می‌کنند، اظهار کرد: زمانی موفق می‌شویم که همه در کنارهم و همدل باشیم و باهم تلاش کنیم.

از اهداف نظام تعلیم و تربیت، نهادینه کردن فرهنگ نوع‌دوستی، همدلی و همدردی در جامعه است

وی با اشاره به سفر وزیرآموزش‌وپرورش به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با مشاهده محرومیت در برخی مناطق کشور، احساس مسئولیتی سنگین می‌کنیم و هنگامی‌که این مناطق را با سایر مناطق مقایسه می‌کنیم احساس می‌کنیم جامعه نسبت به مناطق محروم باید ادای دین کند و این وظیفه همه جامعه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: هرچند حادثه ناگوار سیل در بخش‌های از جنوب شرق کشور خساراتی را به وجود آورد و جامعه را اندوهگین کرد اما همه مردم و مسئولین را متوجه عمق محرومیت در آن مناطق کرد مناطقی که باوجود محرومیت‌های شدید مردمانش برای سربلندی ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

 وی ادامه داد: دانش‌آموزانی مومن، پرتلاش، میهن‌دوست و بااستعداد در استان سیستان و بلوچستان برای اعتلای ایران تلاش می‌کنند البته کارهای خوبی بعد از انقلاب برای رفع محرومیت در آنجا انجام ‌شده است اما هنوز نیازمند همدلی و همکاری بیشتری است.

 کاظمی به تلاش مرحوم علی‌یاری در منطقه دستیاری برای رفع محرومیت اشاره و اظهار کرد: در برابر حوادث پیش‌آمده در برخی مناطق کشور، در آموزش‌وپرورش دو رویکرد داریم؛ اول رویکرد فرهنگی است لذا امروز وظیفه‌داریم برای نهادینه کردن این فرهنگ همکاری همدلی در جامعه تلاش کنیم و ما امروز مشاهده می‌کنیم که ۱۵ میلیون دانش‌آموز همراه با خانواده‌هایشان برای همدلی باسیل زدگان گام بردارند قطعاً هیچ کلاس درسی بهتر از این کلاس همدلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت و کلاس‌های ما نیز نهادینه کردن فرهنگ وفاداری، انسان‌دوستی، مهربانی و همدلی و همدردی در جامعه است لذا باید این فرهنگ را تقویت کنیم و در سطح جامعه بسط و نشر دهیم.

البته امروز،  تعداد 8861 جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان آسیب دیده در حادثه سیل استان هرمزگان و تعداد 42098 جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان آسیب دیده در حادثه سیل استان سیستان و بلوچستان در دوره و پایه های تحصیلی مختلف ارسال شد.

به گزارش فارس، سیل مهربانی همکلاسی‌ها مختص امروز نیست و همچنان ادامه دارد و دانش‌آموزان با خودشان عهد کردند که همکلاسی‌هایشان در مناطق سیل‌زده را تنها نگذارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *