معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش مطرح کرد نبود نظام برنامه ریزی به آموزش و پرورش ضربه زده است

معاون حقوقی و امور مجلس و مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش در مراسمی رسما معرفی شدند و آغاز به کار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیرآموزش‌وپرورش درآئین تکریم و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس و مدیرکل دفتر بودجه که عصر روز گذشته در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: شهید سلیمانی در دوره حیات و هم در دوره شهادتش برای جامعه پر از برکت بود و جوششی را در جامعه ایجاد کرد. وی الگوی خوبی برای مسئولین بود .

وی با تشکر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عسگری و تجلیل از زحماتش افزود: همچنان از خدمات آقای علی عسگری در آموزش‌وپرورش استفاده خواهیم کرد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مجلس یک‌نهاد تأثیرگذار درجامعه است و هرچه قدر تعامل آموزش‌وپرورش با این نهاد بیشتر باشد اثرات بهتری برای آموزش‌وپرورش خواهد داشت لذا با توجه به سوابق درخشانی که درآقای اوحدی سراغ داریم امیدوارم تعامل خوبی با مجلس داشته باشیم.

وی به انتصاب مدیرکل بودجه اشاره و ادامه داد: بودجه آموزش‌وپرورش از مشکلات ساختاری رنج می‌برد لذا باید برای اصلاح ساختار بودجه تلاش کنیم.

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: پست و عنوان شغلی برای هیچ‌کس پایدار نیست و افراد به‌سرعت جابه‌جا می‌شوند لذا هنرمند کسی است که دراثنای این آمدوشدها رشد کند و کارش تجلی داشته باشد و بتواند نام نیکی از خودش به‌جا بگذارد.

وی ادامه داد: کارهای ما باید بتواند ما را اعتلا ببخشد زیرا کار جلوه‌گاهی است که ما تمام ظرفیت خود را به عرصه می‌آوریم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: ایجاد تغییرات پایدار در جامعه فقط از طریق آموزش‌وپرورش ممکن خواهد بود لذا مسئولیت بسیار مهمی به ما فرهنگیان داده‌شده است.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عسگری اظهارکرد: از چهارده‌سالگی هم‌زمان با حادثه ناگوار سیل قوچان با حضرت امام خمینی(ره) آشنا شدم و اکنون هم در محضر مقام معظم رهبری خدمت می‌کنم و در طول زندگی‌ام با بزرگان زیادی کارکرده‌ام.

عسکری بابیان اینکه به فرموده امام خمینی(ره) مظهر اراده ملت مجلس است، گفت: بر اساس فصل هشتم قانون اساسی مجلس دو وظیفه مهم و اساسی دارد که قانون‌گذاری و نظارت است.

وی خاطرنشان کرد: قوانین خوبی به نفع آموزش‌وپرورش در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده است ازجمله بخشودگی کلیه هزینه‌های ثبتی، افزایش بودجه عمرانی، افزایش پرداختی از سود شرکت‌های دولتی که مصوبه‌هایی در جهت کاهش مشکلات آموزش وپرورش بوده است.

عسکری با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان مجلس با آموزش‌وپرورش همکاری و همراهی داشته‌اند و تلاش کردیم تا در حوزه مجلس و ارتباط با نمایندگان چابک باشیم.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات و تلاش علی عسکری، اظهار کرد: وی بسیار خوش‌رفتار و خوش‌اخلاق است به طوریکه می‌توانستیم به راحتی با وی ارتباط برقرار کنیم و این یکی از خصوصیات اخلاقی خوب و مثبت آقای علی عسگری است.

وی با بیان اینکه معاونت حقوقی و امور مجلس یکی از سخت‌ترین معاونت‌ها در وزارت خانه‌ها است، گفت: مهم است که حق را چگونه به مخاطب برسانیم و جامعه امروز به این نیاز دارد.

پزشکیان با اشاره به گفتن حق به زبان خوش، اذعان کرد: نوع گفتار و رفتار ما باعث می‌شود که سرمایه اجتماعی شکل بگیرد .

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم حاضرند که سختی‌ها را تحمل کنند اما صداقت و درستی را می‌خواهند.

پزشکیان فعالیت در حوزه مجلس را از کارهای سخت دانست و گفت: سطح توقعات و انتظارات نمایندگان مجلس بالا است در صورتی که منابع محدود است و دولت یا وزارت‌خانه‌ها قادر به برآورده کردن انتظارات نمایندگان مجلس نیستند و این موضوع کار در معاونت حقوقی و امور مجلس را سخت می‌کند.

همچنین در این مراسم محسن حاجی‌میرزایی با قدردانی از تلاش‌های سافی‌فر در مدت سرپرستی دفتر برنامه بودجه و مدیریت منابع، با اعطای حکمی سعید غلامزاده عسکری را به سمت مدیرکل دفتر برنامه بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد.

علی الهیار ترکمن نیز در این مراسم بابیان اینکه منابع به‌تنهایی کارآمد نیست و مهم‌تر از منابع فرایندها است که به‌کارگیری منابع را با نظام اثربخش به اهداف نزدیک می‌کند، اظهارکرد: در ابر سیستم آموزش ‌و پرورش منابع بسیار اهمیت دارد اگر در این سیستم منابع در فرآیندهای درست تعریف نشوند هیچ اثر مثبتی در آن سیستم مشاهده نخواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با بیان اینکه اسامی متعددی برای این معاونت مطرح می‌شود، گفت: با هر اسمی که کار کنیم اما وظیفه این معاونت، تامین منابع مالی، نیروی انسانی و فرآیندهای حاکم بر این منابع است. منابع مالی به تنهایی موثر نیست و مهم‌تر از منابع مالی فرآیند ناظر برآن منابع است. بنابراین در ابرسیستم آموزش و پرورش تعریف درست منابع اهمیت زیادی دارد. اگر منابع در آموزش و پرورش که ۱۰۵هزار واحد آموزشی و ۱۵میلیون دانش‌آموز و ۱میلیون پرسنل دارد را به درستی تعریف نکنیم این منابع درپیشبرد اهداف تاثیری نخواهند داشت.

وی بابیان اینکه فرایندها باید در قالب برنامه‌ریزی شکل بگیرد، گفت: آموزش‌وپرورش به دلیل نبود نظام برنامه‌ریزی ضربه خورده است و باید بر روی این موضوع حساس باشیم تا آسیب‌ها به نظام تعلیم و تربیت کمتر شود.

الهیار تصریح کرد: یکی از دفاتر تأثیرگذار بر فرآیندهای حاکم بر منابع؛ دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع است که برنامه‌های سالانه وزارت را به بودجه تعریف می‌کند و بر اساس سیاست بودجه کشور قرار می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه پرحجم‌ترین کار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع در دفتر بودجه است، اظهارکرد: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا عملکرد برنامه‌ای داشته باشیم و بودجه براساس عملکرد تعیین شود، البته تخصیص‌ها ناکافی است و باعث می‌شود بر فعالیت‌های ما نیز اثر گذارد.

الهیار بابیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه دفتر بودجه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری است، گفت: بودجه تکنیک بین‌رشته‌ای است و باید با تحلیل همراه باشد. در دو و نیم سال گذشته تلاش کرده ایم نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را اجرایی کنیم اما بودجه و تخصیص آن ناکافی است لذا کمبود بودجه خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: بودجه یک تکنیک بین رشته‌ای است و ۱۱کارکرد دارد که فقط یکی از کارکردهای آن‌ها به صورت پول است در حالیکه امروز بودجه فقط به پول تعریف و معنا می‌شود.

الهیار با تاکید براجرایی شدن بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در آموزش و پروش گفت: در نظام‌های سازمانی کارایی و بهره‌وری مهمترین اولویت سازمان ها هستند لذا باید مانع از اتلاف منابع درآموزش‌وپرورش شد. در همین راستا دفتر بودجه باید تلاش کند با برنامه‌ریزی این مقدار اتلاف را کاهش دهد تا در بودجه عملکردی مطلوب داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *