آیین بزرگداشت«امیرکبیر، شهید راه استقلال علمی ایران اسلامی» برگزار شد

آیین بزرگداشت “”امیرکبیر، شهید راه استقلال علمی ایران اسلامی””در شب شهادت این بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از مدرسه دارالفنون، صبح پنجشنبه نوزدهم دی ماه 98 مصادف با شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، سالروز قیام مردم قم و هفتمین روز شهادت امیرِکبیرِ مقاومت و ایستادگی سردار حاج قاسم سلیمانی، آیین بزرگداشت “” امیرکبیر، شهید راه استقلال علمی ایران اسلامی “” با حضور خانواده ی بزرگ فرهنگیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ ایران در مدرسه تاریخی دارالفنون اجرا شد.

در افتتاحیه این آیین یاد و خاطره ی سردار سلیمانی، جانباختگان حادثه ی کرمان و سقوط هواپیما با قرائت فاتحه و ذکر صلوات گرامی داشته شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اولین سخنرانی برنامه را به بیان ویژگی های شخصیتی امیرکبیر، تببین خدمات شایسته ایشان به علم و فرهنگ این مرز و بوم، تشریح و بیان مصادیقی از روحیه ی استقلال طلبی و استعمارستیزی ایشان، دلایل و اهداف میرزا محمد تقی خان فراهانی از احداث دارالفنون و نیز برنامه های پیش رو در دارالفنون بویژه عرصه آموزش جامع و مبتنی بر سند تحول بنیادین و… اختصاص دادند.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران دومین سخنران آیین بود که تشریح دلایل و انگیزه های امیرکبیر برای احداث مدرسه ی مبارکه دارالفنون را موضوع سخنرانی خود انتخاب کرده بود.

اجرای تئاتر نمایشی “” من امیرکبیر هستم. “” بخش دیگر مراسم آغازین بود که مورد استقبال حاضرین، بویژه کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

در ادامه مسعود بهرامی، رییس مدرسه تاریخی دارالفنون ضمن تشکر از حضور پر شور خانواده ها در این مراسم، اهداف برگزاری این مراسم را تشریح و کارگروه ها و کارگاه های متنوع برنامه را تشریح کرد و اجرای این آیین بزرگداشت در جمع خانوادگی را مشخصه اصلی برنامه عنوان کرد.

در بخش دوم آیین و متناسب با شرایط سنی مخاطبین، پنچ بخش تخصصی تشکیل گردید.

نشست علمی تخصصی امیرکبیر شناسی، کارگاه نقاشی، کارگاه قلم ورزی، کارگاه بازی رایانه ای و خانه بازی دارالفنون بطور همزمان تشکیل شد.

در ابتدای نشست علمی تخصصی امیرکبیر شناسی، جمشید کیان فر تاریخ نگار و نسخه پژوه، به تشریح روند تاریخ نگاری در مورد امیرکبیر در سه برهه ی تاریخی قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی پرداخت و با بیان ویژگی های هر دوره، بخشی از اسناد، کتب، مقالات و دیگر آثار موجود درباره امیرکبیر را معرفی کردند.

در سخنرانی دوم نشست، استاد ناصر تکمیل همایون، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با بیان ویژگی ها و ابعاد مختلف امیرکبیر، نوید اجرای نشست های تخصصی مستمر با موضوعات اختصاصی برای شناخت ابعاد مختلف شخصیتی امیرکبیر را در مدرسه تاریخی دارالفنون دادند و این نشست را مقدمه تشکیل انجمن فرهنگی دارالفنون برای دستیابی به این مهم عنوان کرد.

بخش پایانی نشست علمی نیز با سخنرانی دکتر حسین آبادیان، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی قزوین به تشریح و تبیین  دستاوردها و توجهات امیرکبیر به موضوع علم و فناوری در دارالفنون و ادامه این روند در راه اندازی مدارس فنی و حرفه ای اختصاص یافت.

در کارگاه نقاشی بیش 60 اثر که به دبیرخانه آیین ارسال شده بود، به نمایش گذاشته شد و کودکان و نوجوانان علاقه مند نیز به تصویرگری با موضوعات مرتبط با امیر کبیر و دارالفنون پرداختند.

کارگاه قلم ورزی محل نگارش انشا، شعر، خوشنویسی و… با موضوع امیرکبیر و خدمات ایشان به علم و فرهنگ این مرز و بوم بود.

در کارگاه بازی رایانه ای نوجوان با الگوگیری از مدرسه تاریخی دارالفنون، مدرسه دلخواه خود طراحی و ساختند.

کودکان خردسال نیز در خانه بازی دارالفنون میهمان بودند و با بازی های آموزشی و تربیتی ساده، سرگرم روز امیرکبیری خود بودند.

برپایی نمایشگاه کتاب، آثار مرتبط و به نمایش گذاشتن نقشه های تاریخی از بخش های دیگر برنامه بود که مخاطبین را مجذوب خود کرده بود.

پیش از شروع کارگروه ها نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ذوعلم و دکتر احمد مسجد جامعی ضمن حضور در کارگاه های مختلف، از طراحان و راهبران کارگروه ها که همگی از ظرفیت‌های فراسازمانی از جمله فرهنگیان علاقه مند، انجمن تهران شناسی، آکادمی یاسان و… بودند، تجلیل کردند.

حضور اعضای انجمن پیش آهنگی با لباس های متحد الشکل نیز فضای زیبایی را در این مراسم فراهم آورده بود.

تجلیل از برگزیدگان کارگروه‌ها و اهدای جوایز پیام بخش آیین بزرگداشت “” امیرکبیر، شهید راه استقلال علمی ایران اسلامی “” بود.

به لطف خداوند متعال با نزول نعمت و بارش برف، فضای زیبایی برای ثبت خاطرات و عکس برداری یادگاری در حیاط زیبای مدرسه ی تاریخی دارالفنون فراهم گردیده بود.

باشد که اجرای چنین برنامه های فرهنگی و  تربیتی با حضور همه ی اعضای خانواده ضمن تحکیم بنیان خانواده، زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *