فراز و نشیب بیمه تکمیلی فرهنگیان

بیمه تکمیلی فرهنگیان روزهای متفاوتی را به خود دیده است از بیمه طلایی تا روش صندوقی ولی در نهایت گلایه‌هایی وجود داشت؛ حالا باید دید که آیا آموزش و پرورش در قرارداد جدید بیمه تکمیلی می‌تواند رضایت فرهنگیان را جلب کند؟

فراز و نشیب بیمه تکمیلی فرهنگیان

خبرگزاری فاس ـ گروه آموزش و پرورش: مسؤولان دستگاه‌ها و نهادها برای آنکه شرایطی فراهم کنند تا کارکنان خود بتوانند با فراغ بال به فعالیت کاری‌شان بپردازند، تسهیلاتی را برای آنها فراهم می‌کنند که یکی از آن تسهیلات، بیمه تکمیلی است؛ مشکلات درمانی فکر و ذهن کارمند را به خود مشغول می‌سازد و بیمه تکمیلی، کمکی به حل این مشکل است.

وزارت آموزش و پرورش هم در این راستا تلاش کرده است که برای کارکنان خود بتواند تسهیلاتی را فراهم کند؛ آموزش و پرورش دارای حدود یک میلیون فرهنگی است که البته در سال‌های مختلف این عدد زیاد و کم شده است و همین شمار تعداد کارکنان موجب شد که همواره در پرداخت سهم دستگاه برای بیمه تکمیلی دچار مشکل شود.

در سال 89 موضوع بیمه طلایی فرهنگیان مطرح شد؛ در آن سال میزان حق بیمه برای هر نفر ماهیانه 120 هزار ریال بود که 60 هزار ریال آن توسط کارمند و 60 هزار ریال دیگر از اعتبارات رفاهی فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش توسط اداره محل خدمت تأمین و پرداخت می‌شد.

از ویژگی‌های بیمه طلایی فرهنگیان می‌توان به «تأمین بیمه درمانی کامل برای فرهنگیان»، «تأمین تمام هزینه‌های بیمارستانی (جراحی‌های تخصصی، عمومی و بستری) بدون سقف و پرداخت تمام هزینه‌های انجام شده توسط فرهنگیان»، «پرداخت تمام هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی، ویزیت پزشکان، هزینه‌های دارویی برای اولین بار در قراردادهای بیمه‌ای وزارت آموزش و پرورش»، «پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی، تهیه عینک برای اولین بار در طرح بیمه مذکور» و «پرداخت هزینه زایمان تا سقف 10 میلیون ریال» اشاره کرد.

اما چند سال بعد کم‌کم بیمه تکمیلی فرهنگیان از آن رنگ طلایی خود فاصله گرفت و مشکلاتی پیش روی آن پیش آمد؛ فرهنگیان عنوان می‌کردند که کارت بیمه طلایی دیر صادر می‌شود و آنها باید بدون کارت، هزینه درمان را متقبل می‌شوند و پرداخت هزینه‌ها نیز یک ماه طول می‌کشد.

علی اصغر فانی در نشست صمیمانه با معلمان منتخب کشور در محل مدرسه دارالفنون تهران در مورد بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: به دلیل بدهکاری که از قبل به بیمه داشتیم، بیمه‌گزار یک طرفه قرارداد را لغو کرد لذا ما با بیمه جدیدی قرار داد بستیم که اشکالاتی در کار بود و ما از آن رضایت نداریم. ولی در سال ۹۴ که سبک کار را عوض کردیم و به طور صندوقی کار کردیم وضعیت بهتر شد.

البته بیمه به روش صندوقی هم نتوانست مشکل فرهنگیان را حل کند؛ مرداد ماه سال 95 سید محمد بطحایی زمانی که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود در سومین روز سی و سومین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور و با اشاره به بیمه تکمیلی فرهنگیان، اظهار داشت: هر وقت سیاسیون موضوع کم می‌آورند، از بیمه تکمیلی برای انتقاد به دولت استفاده می‌کنند؛ بیمه تکمیلی از سال 78 در آموزش و پرورش آغاز و در سال 89 با روش جدیدی تحت عنوان بیمه طلایی ادامه فعالیت داد؛ در سال‌های 91 و 92 متأسفانه دولت نتوانست سهم خود را کامل پرداخت کند و بدهی سنگینی به بیمه‌گذار وقت، وارد شد و هنوز به این شرکت بیمه بدهکار هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 93 شرکت بیمه‌گذاری که در سال‌های قبل بیمه تکمیلی را اجرا می‌کرد قرارداد خود را لغو کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نتوانستیم بدهی قبلی را پرداخت کنیم، مجاز به عقد قرارداد با شرکت‌هایی که تحت پوشش بیمه مرکزی بودند نبودیم و به سراغ یک شرکت بیمه مستقل رفتیم؛ در سال 93 با بیمه آتیه‌سازان قرارداد بستیم و در ابتدای سال 94 پس از طرح تحول سلامت، تعرفه‌های پزشکی بالا رفت و حتی تا 200 برابر افزایش یافت که یا باید هزینه بیمه‌ای را افزایش می‌دادیم یا کیفیت را پایین می‌آوردیم که به هیچ‌کدام راضی نبودیم و به سمت روش صندوقی بیمه رفتیم.

معاون وقت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روش صندوقی، احتمال ورشکستگی را بالا می‌برد، گفت: آموزش و پرورش فقط متولی بیمه تکمیلی شاغلان است و در خصوص بازنشستگان هیچ دخل و تصرفی نداریم؛ شرکت‌های بیمه به ازای هر نفر برای بیمه تکمیلی 54 هزار تومان وجه درخواست کرده بودند و در شرایطی بودیم که نمی‌توانستیم بیشتر از 30 هزار تومان هزینه کنیم، اما توانستیم همان جدول بیمه‌ای سال‌های قبل را ادامه دهیم و زمان پرداخت خسارت به کمتر از 15 روز رسید.

به رغم تلاش‌ها در وزارت آموزش و پرورش برای ارائه بیمه تکمیلی مناسب و کاهش زمان پازپرداخت خسارت اما باز هم زمان این بازپرداخت طولانی شد؛ آنقدر طولانی که حتی به 4 ماه هم رسید.

حالا آموزش و پرورش قرارداد جدیدی برای بیمه تکمیلی امضا کرده است و عنوان شده که زمان پازپرداخت به حداکثر 10 روز کاهش یافته است.

وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه آتیه سازان حافظ مبادرت به عقد قرار داد یکساله از تاریخ یکم دی 1398 لغایت 30 آذر 1399 کرده است؛ در قرار داد جدید پرداخت هزینه‌ها  و تعهدات درمانی زایمان توسط شرکت بیمه گر از یک میلیون و 500 تومان به 3 میلیون تومان به میزان 100 درصد افزایش یافته است.ضمن اینکه تعهدات پرداخت هزینه رفع عیوب انکساری چشم از 400 هزار تومان به مبلغ 500 هزار تومان افزایش داشته و همچنین هزینه آمبولانس برون شهری از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان ، رشد داشته و نیز هزینه عینک ، به میزان 70 هزار تومان قابل پرداخت است.

در قرار داد جدید 2 روش همچنان بصورت اختیاری اعلام شده که در طرح (ب) یعنی روش صندوقی ، سرانه هر فرد بیمه شده مبلغ  46 هزار تومان  و سرانه هر فرد در روش بیمه گری یعنی طرح الف ، مبلغ 75 هزار تومان اعلام شد.

گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: در گذشته 5 هزار مرکز درمانی داشتیم که ۵۰۰ مرکز درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور اضافه کردیم؛ هزینه‌های درمان فرهنگیان در این مراکز برای تمام هزینه‌های بیمارستانی اعم از جراحی‌های تخصصی، درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های پاراکلینیکی، ویزیت پزشکان، هزینه تهیه پیوند اعضا طبیعی با تأیید انجمن‌های مربوطه، هزینه‌های اروتز و پروتز طبق تعریف و تعرفه وزارت بهداشت، هزینه‌های مرتبط با نازایی و ناباروری و فرانشیز داروی در تعهد بیمه همگانی و ملزومات دارویی، رایگان است.

کریمی‌فر در خصوص گلایه فرهنگیان درباره پرداخت خسارت بیمه تکمیلی فرهنگیان، اظهار کرد: در گذشته مدت زمان پرداخت خسارت تا 6 ماه می‌رسید که ما این میزان را به یک ماه و نیم رساندیم اما حالا تلاش کردیم پرداخت خسارت را ۷ تا ۱۰ روز کنیم؛ کسانی که به مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان مراجعه نمی‌کنند، خسارت درمان را تا حداکثر 10 روز بعد از ارائه به مراکز بیمه طرف قرارداد دریافت می‌کنند البته پرداخت خسارت برای بیماران خاص و صعب العلاج به صورت آنلاین است.

 آموزش و پرورش اعلام کرده است: فرهنگیان متقاضی جهت بیمه خود، همسر و تمام فرزندان تحت تکفل از تاریخ اول دی ۹۸ الزاماً یکی از دو طرح مذکور را انتخاب کنند؛ همچنین فرهنگیان متقاضی جدید می‌توانند حداکثر تا تاریخ 20 دی 98  با مراجعه به کارشناسی تعاون و امور رفاهی ادارات آموزش و پرورش محل خدمت خود با تکمیل فرم مربوطه نسبت به انتخاب یکی از طرح‌های «الف» و «ب» جهت بهره‌مندی از پوشش بیمه تکمیلی اقدام کنند.

بیمه شدگانی که به هر دلیل متقاضی انصراف از پوشش بیمه تکمیلی هستند تا تاریخ ۲۰ دی ۹۸ فرصت دارند جهت تکمیل فرم انصراف به ادارات تعاون محل خدمت مراجعه و ادارات موظف به دریافت و همچنین ابطال عضویت این بیمه شدگان هستند در غیر این صورت انصراف این افراد پذیرفته نشده و حق بیمه تکمیلی از حقوق نامبردگان کسر می‌شود.

حالا باید دید آیا وزارت آموزش و پرورش در قرارداد بیمه تکمیلی جدید می‌تواند رضایت فرهنگیان را جلب کند و آیا واقعا زمان بازپرداحت این بیمه کم می‌شود؟ 

انتهای پیام/ بیمه آموزش و پرورش فرهنگیان درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *