معافیت مالیاتی برای اژدهایی که شادی کودکان را بلعیده است

وزیر سابق آموزش و پرورش معتقد است که کنکور⁩ و مؤسسات به اصطلاح آموزشی چون ⁧اژدها،⁩ شادی و نشاط کودکان را بلعیده‌اند و ما نه‌تنها این تومور بدخیم را جراحی نمی‌کنیم بلکه ⁧معافیت مالیاتی⁩ می‌دهیم.

معافیت مالیاتی برای اژدهایی که شادی کودکان را بلعیده است

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در بحث بودجه دولت، مدتی است که درباره درآمدهای مالیاتی سخن گفته می‌شود و اینکه گروه یا افرادی هستند که از بدون دلایل مستند و متقن از مالیات معاف هستند.

یکی از این گروه‌ها که در رسانه‌ها نیز از آن برده شده است، موسسات آموزشی و کنکوری است؛ موسساتی که عنوان می‌شود درآمدهای میلیاردی دارند اما از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند هستند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش ششم مهر ماه در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش کرمانشاه و خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: اقتصاد ۱۰ هزار میلیاردی حول محور کنکور شکل گرفته است و ارزش افزوده در جهت اهداف تعلیم و تربیت ندارد یعنی راه این اقتصاد اشتباه است و به بیراهه رفته است. این ظرفیت اگر در جای مناسب هزینه شود، به ثمر می‌رسد.

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش هم در مدت وزارت، خیلی چوب لای چرخ مؤسسات کنکوری گذاشت و با تصویب قوانینی تلاش کرد که حضور آنها در مدارس کمرنگ شود.

وی چندی پیش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: بارها گفته‌ام کنکور⁩ و مؤسسات به اصطلاح آموزشی چون ⁧اژدها،⁩ شادی و نشاط کودکان را بلعیده‌اند. برخی خبرگزاری‌ها گفته‌اند این اژدهای به ظاهر آموزشی ۴٠ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

بطحایی ادامه داد: خداوند را سپاس که ⁧حساسیت جامعه⁩ و رسانه‌ها نسبت به این فاجعه آموزشی⁩ بالا رفته است. اما ما نه‌تنها این تومور بدخیم را جراحی نمی‌کنیم بلکه ⁧معافیت مالیاتی⁩ می‌دهیم و مسیر ⁧جنایت خاموش⁩ را برایشان هموارتر می‌کنیم!

اما آیا مؤسسات آموزشی و کنکوری، از معافیت مالیاتی برخوردارند و چرا تاکنون هیچکس اقدامی انجام نداده است؟

 سعیدصالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: در قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی دو دسته واحد آموزشی و پرورشی تعریف شده است؛ مدرسه واحدی آموزشی و پرورشی  است که آموزش‌های رسمی از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه را ارائه می‌دهد.

 به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل 4 درصد شهریه توسط مراکز را دریافت و به حساب درآمدهای خزانه‌داری کل کشور واریز کند

وی ادامه داد: مورد بعدی مراکزی هستند که تعریف آن در قانون موجود است از جمله مؤسسات کنکور، آموزشگاه‌های زبان، کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی ـ پرورشی که مجوز خود را از آموزش و پرورش و طبق ماده 19 مصوب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان دریافت کرده‌اند.

صالح تصریح کرد: مدارس غیردولتی در برخورداری از تمام تخفیفات، ترجیهات، معافیت‌های مالیاتی و عوارض مانند مدارس دولتی هستند یعنی معافیت مالیاتی دارند. اما این شرایط شامل مراکز غیردولتی نمی‌شود و طبق ماده 20 قانون مصوب به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل 4 درصد شهریه توسط مراکز را دریافت و به حساب درآمدهای خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

بر اساس گفته‌های مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی، 4 درصد شهریه مراکز به حساب درآمدهای خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

صالح گفت: وجوه واریزی از این محل مطابق اعتبارات مصوب درقوانین در اختیار سازمان مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا این سازمان، آن را برای نظارت و کیفیت بخشی به امور آموزش و پرورش غیردولتی مناطق محروم و کم برخوردار هزینه کند و مبلغ دریافتی به عنوان علی‌الحساب مراکز مذکور تلقی و در مفاصاحساب مالیاتی آنان لحاظ شود.

وی ادامه داد: ملاک عمل آموزش و پرورش از قانون تأسیس ناشی می‌شود؛ در همین قانون مراکز آموزشی از مالیات معاف نیستند و قاعدتا ملاک عمل ماست؛ طبق مکاتبات سازمان مدارس و مراکزغیردولتی با سازمان امور مالیاتی کشور نیز مذاکراتی درخصوص نحوه محاسبه این مبالغ انجام شده است و عملا مراکز درحال پرداخت مالیات هستند.

البته 4 درصدی که عنوان شده است به عنوان مالیات از مؤسسات آموزشی اخذ می‌شود، واقعا عدد سؤال برانگیزی نسبت به مالیاتی است که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند!

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: صنعتی به نام کنکور وجود دارد که آموزش و پرورش یکی از معلول‌های آن است یعنی 12 سال تلاشِ معلم، مدیر و دانش‌آموز  را در 250 تست خلاصه می‌کنیم لذا معلم را از پایه اول درگیر کنکور می‌کنیم و باید پاسخگوی همه باشد در حالی که نقشی در آن نداریم.

 اگر طبق قانون قرار است از مؤسسات آموزشی مالیاتی اخذ شود مسلما باید اخذ شود و دستگاه‌های مسؤول این امر باید اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کنکور ، فیلتری شده برای کسی که می‌خواهد به دانشگاه  برود، گفت: این صنعت شامل فعالیت‌ها و اقدامات متنوعی شده است؛ برخی در تولید تست، برخی چاپ کتاب که مجوزهای آن توسطه سایر دستگاه‌ها صادر می‌شود و اگر طبق قانون قرار است مالیاتی اخذ شود مسلما باید اخذ شود و دستگاه‌های مسؤول این امر باید اقدام کنند.

صالح تصریح کرد: مراکز، از آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند و کلاس‌هایی برای کنکور دایر می‌کنند و باید مالیاتش را پرداخت کنند اما برخی مراکز ممکن است فعالیتشان را متنوع  کرده و برای انتشاراتشان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند یا مرکز خیریه و یا NGO تشکیل داده و  مجوزش را از وزارت کشور دریافت کنند؛ در اینجا به آموزش و پرورش مربوط نمی شود.

محمد باسط  درازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا مؤسسات کنکوری باید معاف از مالیات باشند، گفت: هیچ ضرورتی وجود ندارد که موسساتی چون موسسات کنکور که گردش مالی خوبی هم دارند، معاف از مالیات باشد.

 چه دلیلی دارد مؤسسه‌ای که هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد از پرداخت مالیات معاف شود؟

وی ادامه داد: ما نباید خیلی از گروه‌های جامعه را از پرداخت مالیات معاف کنیم. در حال حاضر ما از معلمان که حقوق 2 میلیون تومانی دارند، از نیروی خرید خدماتی که ماهیانه 700 هزار تومان حقوق می گیرد و از کارگر شهرداری که صبح تا شب و شب تا صبح بیدار است و زحمت می‌کشد، مالیات اخذ می‌کنیم و با وجود این، چه دلیلی دارد موسسه‌ای که هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد از پرداخت مالیات معاف شود؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چه دلیلی دارد پزشکی که ماهیانه 500 میلیون تومان درآمد دارد و موسسات کنکور که درآمد بالایی دارند، مالیات پرداخت نکنند؟ این تبعیض، تبعیض فاحش و ناروایی است و مالیات باید از آحاد مردم اخذ شود، همچنان که ما از پایین ترین قشر و معلمان مالیات اخذ می‌کنیم پس معافیت‌ مالیاتی موسسات کنکور باید حذف شود و این گروه هم باید مالیات خود را پرداخت کنند.

آنچه مسلم است باید در بحث مالیات مؤسسات آموزشی بازنگری صورت گیرد و در این مسیر تکلیف مدارس غیردولتی، مؤسسات آموزشی و مؤسسات کنکوری روشن شود.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی در این خصوص معتقد است: 17 هزار مدرسه غیردولتی در اقصی نقاط کشور درحال فعالیتند که بعضی از آنها فقط 20 دانش‌آموز دارند و برخی هم تخفیف زیادی در شهریه می‌دهند؛ در حالی که اجاره بها 80 درصد رشد داشته و تورم شدید گریبان‌گیر آنان هم هست؛ انواع عوارض شهرداری را هم پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در اینچنین مباحثی باید به جمیع شرایط مخاطبان یعنی اولیا ، دانش آموزان، موسسان و نظام تعلیم و تربیت توجه نموده و از اظهار نظر‌های غیرکارشناسانه که به اعتماد مردم آسیب می‌زند نیز پرهیز شود.

به گزارش فارس، هرچند که گفته مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درست است اما واقعا آن تعداد حتی کم از مدارس غیردولتی که شهریه‌های بسیار بالا می‌گیرند و لاکچری هستند باید با مدارس غیردولتی در حاشیه شهرها یکسان باشند؟

آیا میزان 4 درصدی که از شهریه مؤسسات آموزشی اخذ می‌شود واقعا در این مدت اخذ شده است و آیا این میزان در برابر درآمدهای آنها، عادلانه است؟ 

به نظر می‌آید این موضوع نیاز به بررسی کارشناسی دارد و باید در این خصوص بررسی دقیقی صورت گیرد.

انتهای پیام/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *