از استانبول تا تهران؛ حکایت تفاوت وضعیت معیشتی معلمان ایرانی و خارجی

کارشناسان آموزشی معتقدند حقوق معلمان ایرانی در مقایسه با سایر شغل‌های دولتی بسیار پایین است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به دلیل جمعیت زیاد معلمان، میانگین حقوق آن‌ها نسبت به سایر مشاغل کمتر است. با یک قیاس ساده می‌توان دید دستمزد این شغل در مقایسه با شغل‌های دولتی دیگر پایین‌تر است. مشکلات بیمه تکمیلی و نداشتن مزایایی برابر با سایر شغل‌های دولتی از دلایل مهم دیگری هستند که این قشر را ناراضی نگاه داشته است.

توجه کافی به معیشت این قشر زحمتکش و متوازن کردن مزدشان با مسئولیت آنان، برحسب درد و دل‌های خودشان، بزرگترین مطالبه معلمان در سال‌های اخیر است.

آسیب به مسیله آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین پیامد‌هایی است که این توجه ناکافی به معلمان آن را ایجاد می‌کند. پیامد‌هایی که مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان و آینده آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معیشت فرهنگیان

مجید دهقان کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش بابیان اینکه در ارتباط با شغل معلمی بحث حقوق مالی؛ حقوق شخصیتی و مزایای شغلی معلمی مطرح است، اظهار کرد: یک معلم ایرانی بعد از ۲۵ سال سابقه، سالانه حدود ۳۶۰۰ دلار حقوق می گیرد.

او ادامه داد: اگر این حقوق با حقوق معلمان کشورهای اطراف از جمله ترکیه مقایسه شود می توان فهمید که دریافتی معلمان کشورمان بسیار پایین است.

او گفت : معلم تازه کار در کشور ترکیه سالانه ۲۶ هزار دلار و معلمی با ۱۵ سال سابقه کار بین ۳۰ تا ۳۶ هزار دلار درآمد دارد.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه در کشورهای دیگر مانند مکزیک معلمان تازه کار سالانه ۱۹ هزار دلار دریافتی دارند، افزود: این در حالی است که یک معلم تازه کار در کشور مکزیک ۶ برابر بیشتر از یک معلم با تجربه در کشور ما حقوق دریافت می کند.

دهقان با اشاره به اینکه امروزه در کشور ما برای هرگونه خدماتی باید هزینه پرداخت شود، افزود: یک بند قانونی نیز برای دریافت نکردن وجه از والدین هنگام ثبت نام در مدارس وجود دارد اما برخی از مدارس به صورت مشارکتی و یا غیر قانونی از والدین هزینه دریافت می کنند.

او ادامه داد : در برخی از مدارس در پایه یازدهم بیش از ۱۷ و یا ۱۸ میلیون تومان والدین باید هزینه کنند.

معیشت معلمان

دهقان با بیان اینکه نظام آموزشی که برای حقوق معلمان ارزشی قائل نشده برای رشد اقتصاد کشور نیز ارزشی قائل نخواهد شد، افزود: معلمی که هنگام ورود به کلاس ذهنش درگیر مسائل مالی است، و به این فکر می‌کند که حقوقش بسیار پایین تر از دیگر اقشار جامعه است چگونه می‌تواند به دانش آموزان درس بدهد و از آن ها بخواهد که در آینده شغل معلمی را انتخاب کنند؟

او با اشاره به وضعیت نامطلوب معیشتی برخی معلمان در جامعه، ادامه داد: ما در برخی مدارس کشور معلمانی را داریم که حتی خود آژانس مدارس و سرویس دانش آموزان کلاس خود هستند. معلمان در این شرایط دیگر چه جایگاه شخصیتی دارند و چگونه می توانند دانش آموزان را ترغیب به درس خواندن کنند.

این کارشناس آموزشی در ادامه با بیان اینکه در نظام فعلی آموزش و پرورش مدرک و سابقه معلمان جایگاه چندانی ندارد افزود: برخی از مسئولان می‌گویند که معلم در هفته تنها ۲۴ ساعت به مدرسه می آید پس می تواند شغل دوم داشته باشد و کار دیگری انجام دهد. اما این در حالی است که معلمان باید ۲۴ ساعت باقی مانده را به مطالعه بپردازند تا راهکارها و راهبردهای جدیدی را در نظام آموزشی و‌ تدریس در کلاس پیاده سازی کنند.


بیشتر بخوانید: میانگین حقوق معلمان بیش از ۴ میلیون است/ مدرسه پر‌نشاط، پرسش رئیس جمهور از دانش آموزان


ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دریافتی معلمان در بین کارمندان دولت در رتبه و در درجات پایینی قرار دارد اظهار کرد: با توجه به شرایط نرخ تورم در کشور معلمان نزدیک به خط فقر و در بعضی از استان ها زیر خط فقر قرار دارند.

او با بیان اینکه چیزی که باعث شده تا آموزش و پرورش نتواند به سایر رسالت‌هایش عمل کند همین بحث معیشتی است، ادامه داد: گفتمان غالب در مدارس همین گفتمان معیشت محور است.

سحرخیر افزود : وقتی ما نتوانیم حقوق معلمان را تامین کنیم آن ها با مشکلات معیشتی مواجه می شوند و به شغل دوم نظیر تدریس در نوبت دوم در مدارس دولتی یا کار کردن به صورت اضافه کار در مدارس غیر دولتی روی می آورند، این مسئله باعث می شود که معلم نتواند اطلاعات آموزشی خود را به روز کنند.

حقوق معلمان

معاون اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر ما دانش و صلاحیت های معلمان را به روز نکنیم چطور می توانیم تحول بهتری در آموزش و پرورش داشته باشیم، افزود: معلمان که در زبان امروزی به آن راهبر آموزشی می گویند نمی توانند نقش موثری در کلاس یا محیط مدرسه ایفا کنند.

او با اشاره به میانگین حقوق دریافتی اعلام شده معلمان از طرف دولت، یادآوری کرد: در حقیقت معلمی که با مدرک فوق لیسانس و یا دکترا ۵ میلیون تومان و معلم تازه کاری که دو و نیم الی سه میلیون تومان درآمد دارد میانگین درآمدشان مجموعاً می شود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که این دریافتی برای معلمان ناچیز است.

سحرخیز تاکید کرد: البته این دریافتی کامل معلمان نیست بلکه کسوراتی نظیر ۱۰ درصد بیمه و حق مسکن و بازنشستگی نیز از حقوق معلمان کسر می گردد. ماهیانه حدود ۴ الی ۵ درصد نیز از حقوق معلمان به صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان واریز می‌شود.

او با بیان اینکه اگر هم معلم هیچ گونه بدهی بانکی نداشته باشد حدود ۲۰ درصد از حقوقش کم می شود، اظهار کرد: دیگر کارمندان دولت از پاداش های معمول استفاده می‌کنند اما در آموزش و پرورش معلمان از هیچ گونه پاداشی بهره مند نمی شوند.


بیشتر بخوانید: معلمان روزانه حداقل چقدر باید حقوق بگیرند؟


معاون اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه درصدی از تولیدات ناخالص داخلی و بخشی از بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافته، افزود: در این دو بخش در بین کشورهای منطقه وضعیت مناسبی نداریم.

سحرخیز با اشاره به اینکه این جمله آقای رئیس جمهور که طی شش یا هفت سال گذشته حقوق معلمان را از یک میلیون و سیصد به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رساندیم درست نیست، افزود: خوب بود آقای رئیس جمهور به نرخ تورم و کاهش قدرت خرید معلمان نیز توجه می کرد چرا که معلمان از قافله نرخ خرید و قدرت خرید دیگر مردم جامعه عقب افتاده است.

او ادامه داد: وقتی که ما مشکلات معیشتی معلمان را حل نکنیم گفتمان غالب در فضای آموزشی تبدیل به گفتمان معیشت محور می‌شود و دیگر گفتمان تحول محور و رفتن به سوی آموزش و پرورش مترقی و متعالی پیشرو معنا و مفهومی پیدا نمی کند. به طور مثال در برخی مدارس تعدادی از معلمان بیش از ۲ الی ۳ سال است که حقوق دریافت نکرده اند.

دانش اموزان

معاون اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه پایش و رصد عملکرد معلمان در مناطق صعب العبور برعهده راهبران آموزشی است، ادامه داد: این افراد چهار سال است که مطالباتشان پرداخت نشده است و بخاطر پرداخت نشدن مطالبات شان دیگر انگیزه‌ای ندارند.

او در ادامه گفت: معلمی که مشکل معیشتی دارد و به صورت دو شیفت کار می کند خود را خسته می‌کند و نمی‌توان با او در مورد روش‌های جدید آموزشی و یادگیری صحبت کرد.

سحر خیز با اشاره به اینکه امکانات آموزشی در مدارس محدود است و این مدارس در مناطق شهری دست در جیب مردم و با کمک های مالی مردم اداره می شوند، مطرح کرد: در مناطق روستایی خود مردم نیز با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی در تهیه لوازم التحریر هم با مشکل مواجه هستند.


او افزود: ۶۰ درصد از مدارس کشور خارج از نورم استاندارد است و تراکم دانش آموزان در کلاس ها بالاست که خود یکی دیگر از مشکلات عدیده معلمان خواهد بود.


بیشتر بخوانید: تراکم دانش آموزی مدارس ابتدایی کشور ۲۸ نفر است/ علل شلوغی برخی کلاس‌های درس چیست؟


سحر خیز بااشاره به بودجه این وزارت آموزش و پرورش گفت : این وزارتخانه ۱۴ هزار میلیارد تومان که البته الان به ۲۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده است مطالبات زمین مانده دارد. بودجه دولت برای آموزش و پرورش پنجاه و هفت هزار میلیارد تومان است که با توجه به مشکلات معیشتی معلمان و خود این سازمان بعید است همه امور آموزش و پرورش اجرا شود.

اوبا بیان اینکه عمده تلاش مدیران عالی آموزشی حل کردن مشکلات مالی آموزش و پرورش است، ادامه داد: همین مسئله باعث شده تا ما نظام ارزشیابی را رها کنیم. مافیای کتاب کمک درسی کنکور اجازه نمی‌دهند ما نظام ارزشیابی را پیاده سازی کنیم.

سحرخیر در پایان گفت: وقتی نظام هدایت تحصیلی تغییر پیدا نکند، رتبه بندی نیز سودی ندارد و اگر اکثر معلمان از اجرای رتبه بندی خوشحال هستند به این دلیل است که به این بهانه اندکی حقوقشان افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *