وضع بودجه آموزش و پرورش خوب نیست/ جزئیات افزایش حقوق معلمان

وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ شیوه‌نامه استخدام آموزشیاران نهضت و معلمان حق‌التدریس خبر داد و گفت: بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی، معلمان با دانش و توانمندی مختلف، دریافتی متفاوت خواهند داشت.

وضع بودجه آموزش و پرورش خوب نیست/ جزئیات افزایش حقوق معلمان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دومین نشست خبری وزیر آموزش و پرورش به فاصله ۷۰ روز با اولین نشست خبری‌اش آغاز شد.

این نشست خبری در حالی برگزار شده است که مدارس استان تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.

حاجی‌میرزایی در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج به بسیجیان کشور، اظهار کرد: ۹۰ روز از حضورم در وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد که لازم می‌دانم فعالیت‌های خود را به عموم مردم اطلاع‌رسانی کنم.

وی ادامه داد: هفته گذشته چند موفقیت خوب در اجرای وعده‌ها داشتیم که اولی آیین‌نامه رتبه‌بندی است که بر اساس آن فرهنگیان رتبه‌بندی می‌شوند و از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوند و معلمان با دانش و توانمندی متفاوت از دریافتی متفاتی بهره‌مند می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در رتبه‌بندی معلمان ۵ رتبه در نظر گرفته شده است، گفت: تمام آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، دبیران ورزش، مشاوران واحد‌های آموزشی، مدیر و معاون آموزشی مشمول طرح رتبه‌بندی قرار می‌گیرند‌ و کسانی که از گروه آموزشی به اداری رفتند می‌توانند به بخش آموزشی برگردند.

وی با بیان اینکه این طرح شامل افرادی می‌شود که حداقل 2 سال سابقه معلمی داشته باشند، گفت: رتبه اول بعد از 2 سال، رتبه دوم پس از 6 سال و همین‌طور رتبه سوم بعد از 12 سال، رتبه چهارم بعد از 18 سال و رتبه پنجم پس از 24 سال خدمت خواهد بود البته ارتقای رتبه به شرط کسب توانمندی است.

وی درباره میزان افزایش حقوق معلمان افزود: فاصله‌های دریافتی معلمان با سایر کارمندان نیازمند ترمیم جدی است و باید با راهکار جدی‌تر  گام بلندتر مانند قانون مالی خاص برای معلمان برداشته شود.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: گام دیگر که برای بهبود معیشت فرهنگیان برداشته شد، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت مسکن برای ساخت مسکن ویژه ۱۷۰ هزار فرهنگی است و همه فرهنگیان فاقد مسکن می‌توانند متقاضی دریافت آن باشند به شرط آنکه از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند.

وی درباره توزیع شیر در مدارس گفت: باید برای همه دانش‌آموزان شیر فراهم شود اما چون اعتبار کافی نیست، اولویت را به استان‌های محروم اختصاص دادیم و با افزایش اعتبار سطح پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش می‌یابد.

وی در مورد مطالبات معوق معلمان خارج از کشور اظهار کرد: با تأمین ارز کافی، اعتبارات کلیه حقوق را فراهم کردیم و هیچ نگرانی برای فرهنگیان شاغل وجود ندارد و برای معوقات به تدریج تلاش می‌کنیم که پرداخت کنیم که بخشی آغاز شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره بودجه سال آینده آموزش و پرورش گفت: وضع بودجه آموزش و پرورش، خوب نیست البته در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بیشتر است اما این بودجه توان حمایت از آموزش و پرورش را ندارد بنابراین نیازمند توجه عمیق‌تر هستیم و تلاشمان این است که افزایش یابد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان است اما آنچه در بودجه در نظر گرفته شده ۵۴ هزار میلیارد تومان است. البته هنوز تصویب نشده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تنوع مدارس بیان کرد: ۸۹ درصد مدارس ما دولتی است و ما هم به مدارس دولتی خدمات را ارائه می‌کنیم و هدف ما افزایش کیفیت آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *