رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد؛ چالش جدی دانش آموزان مناطق دو زبانه در آموزش زبان فارسی

ذوعلم گفت: با توجه به شرایط مناطق دو زبانه باید در آموزش زبان فارسی تلاش جدی شود؛ اکنون دانش آموزان با چالش مواجه هستند.

چالش جدی دانش آموزان مناطق دو زبانه در آموزش زبان فارسی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی “پرسشگر” درباره آموزش زبان فارسی در کشور با اشاره به اینکه این آموزش در مناطق دو زبانه دچار چالش است، اظهار کرد: باید زمینه‌های فرهنگی و علمی در این موضوع تقویت شود و مدارس مسئولیت سنگینی در این حوزه دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: زبان‌های محلی در محیط آموزشی غلبه پیدا می‌کنند در نتیجه در درس ادبیات دانش آموزان مناطق دو زبانه دچار مشکل می‌شوند که باید در این موضوع اهتمام جدی داشته باشیم و روش‌های تدریس مناسبی به کار گرفته شود.

او تصریح کرد: الزامی شدن دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه باید نهادینه شود که در این صورت نیازی به تغییر کتاب‌ها نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه مدارس باید زمان بیشتری را برای آموزش زبان فارسی در نظر بگیرند، گفت: البته این موضوع راهکار متمرکزی نیست و باید متناسب با شرایط در مناطق مختلف این راه‌حل را داشته باشیم؛ اکنون به راهکار متناسب با اقتضاعات مناطق نرسیده‌ایم البته این را می‌پذیریم که باید استاندارد‌های حوزه یادگیری تدوین شود و زمینه‌های لازم برای افزایش مهارت معلمان مناطق دو زبانه را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: مهارت‌های زبانی باید مورد توجه قرار گیرند، اما به دلیل مشکل‌های زیرساختی، چون تراکم بالای کلاس‌ها و معلمانی که به طور کامل آموزش ندیده‌اند در این موضوع دچار مشکل هستیم. آموزش و پرورش باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود و به تدریج معلمان توانمندی در مناطق دو زبانه به کار گرفته شوند.


بیشتر بخوانید: کاهش بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش در سال ۹۹


بودجه سال آینده کشور عادی نیست

او درباره بودجه سازمان پژوهش برای سال آینده گفت: بودجه سال آینده کشور عادی نیست بنابراین با چالش‌هایی در بودجه آموزش و پرورش هم مواجه خواهیم بود، اما باید در هر شرایطی از آموزش و پرورش مراقبت کنیم متأسفانه هنوز این نهاد به مسئله اصلی در جامعه تبدیل نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *